KRISE: bakbremser Berline serie 1

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

KRISE: bakbremser Berline serie 1

Post by ingkogni2 »

Har bremsevirkning lik 0 på Athena'n...
Har luftet to ganger.
Kan sette den i høyeste posisjon, holde inne bremsen, sette den i laveste, og den går ned forran som den skal, men sålenge jeg holder bremsen går den ikke ned bak. Spretter ned bak om jeg slipper pedalen. Dette er jo vanlig på CX, men om jeg tverrbremser på grus, så låser ikke bakhjulene.

La merke til i sta at skivene var litt våte. Kan ha kommet LHM på skivene. Skal spyle rent så snart som mulig. Men om LHM kommer på skivene, så skal jeg vell ikke klare å holde bakparten på bremsen heller?

Har også en mystisk feil med høyderegguleringen.
Om jeg starter bilen når den har seget ned for egen vekt (stått lenge nokk), så hever den seg i løpet av 10 sekunder fra motoren stareter.
Setter jeg den da til høyeste possisjon, så hever den seg opp med en gang. Så setter jeg den i laveste og den synker ned med en gang. Setter jeg den da i normal igjen, så kommer ikke bakparten opp. MÅ sette den i høyetse og la den heve seg, og SÅ sette den i normal :? ...

Kan dette påvirke bremsene bak? Regner med at det er ett eller flere stag som er ute av possisjon.

Kan nevne at når jeg bremser så kjennes det ut som man stuper fremover. Den løfter seg på bakparten i steden for å sette seg som en CX skal gjøre.

Får jeg ikke dette i orden rimelig kjapt nå, så ryker kanskje treffet for min del :cry:
(må på EU-kontroll med den før jeg får skilt)


IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ikke løsne på stag - det virket jo før vel? Har du drevet nok citaerobicks? Opp på øverste, lufte 10 ganger (åpne 3 sek - vente til den slutter tikke, så åpne 3 sek igjen) - og så gjenta dette med opp og ned mellom noen ganger?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Kom til å tenke på en sak...

Vil en CX med punkterte/steinharde kuler bak sette seg når man bremser? Merka at bremsene var rare først etter at jeg hadde bytta kuler. Tror kanskje at stemplene rett og slett har eiret fast inni caliperen på begge sider bak mens den sto lagret i låven.

Skal rengjøre skiver og klosser, finne ut om stemplene beveger seg, og evntuelt overhale caliperne bak. Er det forskjell på calippere på berline og break? Kan jeg sette ventilerte brek-skiver på en berline?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Demonter kaliprene bak. Rengjør klosser og kalipere. Ta ut stemplene og gjør disse ren. Ikke bruk smergelpapir, prøv å bruke bremserens el.og filler. Fint smergelpapir kan brukes i stempelsylindrene. Ta ut pakningen og bytt eller rengjør den. Smør litt LHM på pakningen og monter sammen. Da blir det nok bra.

Grunnen til at en Citroen setter seg bak når du bremser er pga.de langsgående opphengsarmene. Når du bremser, vil bremseskivene prøve å dra kaliprene med seg. Kaliprene er montert i opphengsarmen. Når kaliprene blir forsøkt dratt med i rotasjon av bremseskiva, vil bdremsekaliprene dra opphengsarmen ned i fremkant. Dermed vil bakenden av bilen også dras ned. Hvis du rygger og bremser, vil bakenden løfte seg. Dette vil ikke merkes så godt siden bakbremsene har mindre bremseeffekt enn forbremsene.

Er gasskuler defekt vil ikke bilen bevege seg så mye pgs.liten fjæringsvei. Hvis bremsene bak har veldig lav bremseeffekt vil heller ikke dette merkes.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har hatt ute klossene på begge sider og gjort ren klossene + skivene (var full av LHM). Skal teste etter middag, og er det ikke blitt bra da, så plokker jeg ut calipperne og overhaler dem. Kan jeg eventuelt bruke calippere fra en Break?

Skal også prøve å lufte på max høyde...

Har EU-kontroll mandag morgen klokka 0945...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jørnikkeno
Posts: 104
Joined: Fri 02 Jun, 2006 10:56
Location: Sande i Vestfold

Post by jørnikkeno »

Hvordan gikk det på eu kontroll da :?: :?: :?:

Mvh
Jørnikkeno

1986 CX22TRS
1986 CX25GTi TURBO (prosjektet)
92 XM2,0i Break 04 C5 1,8 16v Break konebil
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Du kan ikke bruke kalipere fra en Break. Lufte bak må du gjøre med bilen i høyeste stilling. Olje på bremseklosser er ikke bra. Du vil ikke klare å gjøre de ordentlig rene, men godt nok for p.k.k.kontrollen.

Klarte du å presse inn alle stemplene uten problemer? I så fall tyder det på at stemplene ikke sitter fast.

Så lenge du ikke knekker luftenipler eller rør, så trenger du ikke bytte kaliprene. Og må du ha ny kaliper så send meg en PM, så fikser vi det.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

jørnikkeno wrote:Hvordan gikk det på eu kontroll da :?: :?: :?:

Mvh
Veit ikke... Den er om en uke... 8)

Klarte du å presse inn alle stemplene uten problemer? I så fall tyder det på at stemplene ikke sitter fast.
Presset inn alle stempler uten problemer. Lufta på max høyde, og sjekket med håndmakt at skiven klipes fast når det bremses.
Men ikke pokker om jeg klarer å låse sommerdekkene på grus :? ... Låser LITT på ett hjul om jeg tverrbremser i max høyde...

Testa med TRD T2'n, og den låser heller ikke bakhjulene på grusen, men den setter seg i det minste som en CX skal gjøre... Sen svarte går opp med bakparten :?

Kan stag til høydejusteringen bak gjøre at bremsene ikke tar godt nokk om noe er kommet ut av stilling?

Har splitter nye Comfort-kuler rund baut på bilen, men det skal vell egentlig gjøre at den setter seg desto mere?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Bare slapp av med de bremsene. Hvis stemplene går greit inn og ut, så er sikkert bremsene ok. Kan være en fordel hvis bremseprøven foregår på en rulleprøver og ikke en plateprøver. Du kan prøve å lufte på lufteskruen som er på hovedbremseventilen.

Har merket at stasjonsvogner har en større tendens til å sette seg bak ved bremsing.

Vet ikke hvordan du utfører den bremsetesten din, men det er ikke sikkert det blir helt "riktig". For eksperimentets skyld kan du prøve med noe tungt i bagasjerommet og prøve på nytt.

Stagene til høydereg.påvirker ikke bremsene.

Dessuten mener jeg at du skal kunne få ut skilter selv om du får 2'ere på PKK. Det gjorde i allefall jeg da jeg registrerte en Peugeot som hadde stått ureg.i 7 år.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har time på NAF på Finnsnes, og der er det ruller for bremsetest.
Berline skal vell sette seg også? Har snakker vi om at den letter på rompa... Kjennes nesten ut som om man skal stupe over dasjbordet :wink: ... Ikke fult så ille, da, men kan ikke tenke meg til at den skal lette så mye bak... Den setter seg absolutt ikke i allefall :? :(

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

om du har bilen på det laveste og holder bremsepedalen inne, lar motoren gå og setter den til heving :D så skal den "henge igjen" nede bak til du slipper og så sprette opp. Da vet du at bremsene bak tar.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Berline skal ikke sette seg på rompa som Breaken gjør, under oppbremsing.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Prøv med passasjerer i baksetet... Ikke glem at bremsene er lastavhengige, og med CX-vektfordeling med forsvinnende lite bak, så blir det lite behov for bremser bak - og følgelig lite bevegelse i mekanikken der bak. Det er ikke overraskende at bakhjulene ikke låser på løs grus om du ikke har last.

Håper det går bra på EU! :)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har du samme fabrikat klosser fremme og bak?
har masse Citroèn:-)
Post Reply