ABS

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

ABS

Post by ArneH »

Nokon som veit kvifor abs-en gir seg? Varsellampa lyser og det er ingen abs. Tidlegare var dette periodisk, vanlegvis på vått føre, men no er konstant. Kva kan feilen vere?
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har egentlig ikke peiling! Men det første som slår meg er : føler(e) :? :?: :!: :!:
har masse Citroèn:-)
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Er følarane forbruksvare? Kan dei feilsøkast ved å måle elektriske verdiar?
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Litt ute på tynn is her men: følere er ihvertfall forbruksvare på Xantia! Og jeg vil tro at man skal kunne måle seg frem . Såvidt jeg vet så er det jo kun to ledere fra følerene, og det er jo begrenset hvor mange forskjellige ting en elektrisk komponent kan utføre. Enten så påvirkes føleren av lys eller av et magnetfelt (kan også være fysisk kontakt, men ikke i dette tilfelle) så jeg vil tro at føleren enten åpner/lukker eller induserer en viss spenning! Men som sagt er jeg ute på tynn is her altså!!
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sakset dette fra Svenske Akuten:

Om det er de bløde (mjuke) silikone kabler som sidder på dine sensorer - bliver det ikke godt at reparere på.
Det sprækker snart igen lige ved samlingen (skarven) som du udfører.

Men det er bare den ene side af problemet - den anden side er at hitte hvor kablet er sprækket - om ikke det bare er kontakten.

Der er ingenting specielt ved kablet mht. elektriske egenskaber. ABS ECU'en har et modtager kredsløb som modvirker fejlsignal fra kablet (indstråling osv.) - så i princippet går det fint at anvende vanlig 2-leder (twin) kabel fra husholdningen.
Eneste (enda) forhold at observere er, at INGEN af de 2 ledere i kablet får fejl tilslutning til jord. Samme gælder huset på sensoren.

Det specielle ved kablet er den mekaniske udførsel - for at det kan modstå de store vridninger & bevægelser.

Du kan se samme problem for kablerne fra bremseklods slid - det er meget svært at få dem til at holde i lang tid.

Belutter du at klippe (snippe) kablet - kan du meget enkelt teste om selve sensoren funker. Der skal være ca. 1000ohm fra den ene til den anden leder i kablet. Det er just resistansen i sensorens coil.
Har du fejl hér - skal du prøve at klippe kablet tættere på sensoren. Slutter det med at ingen kable findes tilbage (kvar) på sensoren - ja så har du sikkert gættet hvad problemet er : kass sensor.

Desuden skal du teste (kolla) - at INGEN af de 2 ledere i kablet har overgang til jord (gennem sensorens hus). Har du dét - vil det IKKE funke - UANSET du anvender kabel af rent guld. Da er det slut med sensorens isolering i navet. Du kan prøve at pille sensoren ud - men der er meget stor risiko den sidder fast - og skal bores ud.
Modsat : går det fint at få sensoren ud - er det værd at gøre for at rense ud og smøre mod rust - desuden bliver det enklere at reparere kablet inde på værkstedet.

C U / Anders(DK) 89BX16TRS 89BX19RD 86CX22TRS

Håper du finner noe fornuftig.
Mvh
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Har overhala bakbremsene i dag. Det spesielle med berearmane for ABS er at sensoren er festa inn i godset på baksida av navet. Tannkransen er altså skjult inne i navet.
Takk for god info om ABS Jon!
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Post Reply