tung på rattet

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

tung på rattet

Post by 1987CX25GTI »

Jeg var ute og luftet doningen forleden og opplevde noe som jeg ikke har opplevd før.

Når jeg rygget ut fra garasjeplassen og skulle svinge elegant ut, så var det plutselig null hjelp fra powerstyringen. Men like fort kom det tilbake.

Etterpå så virket det som om at det var bare når jeg svingte til høyre at powerstyringen virket til et visst punkt og så ble doningen plutselig TUNG på rattet. Men som sagt - bare når jeg svingte til høyre!

Rart.

Eller er det rett og slett et surhetstegn fra CX'en - at den blir sur fordi den i perioder står veldig mye i garasjen......... :lol:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette fenomenet er ikke ukjent. Det lar seg nok sikkert reparere, men vil heller anbefale deg og skifte Diravien. Det er ikke all verden til arbeid, og klubben har plenty Diravier.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg ville nå først og fremst sjekket tilstanden evnt. byttet hoved og bremse acc.
Hadde selv samme symptom, byttet til (orginal) ny hoved acc. og problemet borte. :)
har masse Citroèn:-)
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

pål wrote:Jeg ville nå først og fremst sjekket tilstanden evnt. byttet hoved og bremse acc.
Hadde selv samme symptom, byttet til (orginal) ny hoved acc. og problemet borte. :)
Takk begge to, for svar.

Nå har det plutselig vært nærmest symptomfritt - så det virker som det kanskje kommer og går litt.... skal sjekke kulene først. Det hadde jeg tenkt til uansett, det er en stund siden Per fylte dem - kanskje på tide igjen.

Men rekker det nok ikke før jeg skal en tur ned til Classic P og hente noe varer. Jeg for tro at Diravi'n og eller kulene ikke spiller meg noen puss på turen.....
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Glöm inte att kolla "bromsaccen" samtidigt! Den har samma funktion.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

jonsto wrote:Dette fenomenet er ikke ukjent. Det lar seg nok sikkert reparere, men vil heller anbefale deg og skifte Diravien. Det er ikke all verden til arbeid, og klubben har plenty Diravier.
Mvh
Problemet er løst!

Fikk sjekket kulene og det viste seg at "hovedklokka" (eller kanskje den heter noe annet.....) var noe slapp - var bare rundt 15 bar og det skal jo være litt mer enn det....

Så jeg satser på at jeg nå kan svinge både til høyre og venstre uten å bli andpusten! :lol:
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Hadde en break som var slik en stund, havnet i snøbrauta fordi det var umulig å rette opp sladd med servoen i en slik tilstand. Glad ingen filmet ansiktet mitt når jeg satt å dro i rattet til ingen nytte :roll:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Rart? diravi

Post by mads »

1987CX25GTI wrote: Når jeg rygget ut fra garasjeplassen og skulle svinge elegant ut, så var det plutselig null hjelp fra powerstyringen. Men like fort kom det tilbake.

Etterpå så virket det som om at det var bare når jeg svingte til høyre at powerstyringen virket til et visst punkt og så ble doningen plutselig TUNG på rattet. Men som sagt - bare når jeg svingte til høyre!
Trykket i glideventilen er (selvfølgelig) det samme fra begge sider, men i forhold til hverandre er flaten på den ene siden halvparten så stor med dobbelt trykk. Mengden olje som skal til for samme manøvre varierer altså høyre/venstre. Med flate hoved- og/eller bremse-akk "dør" styringa av og til. Sikkert derfor akk-kuglene er der.. ;-)

Forklaringen med flate/trykk har jeg fra kyndig hold, folk som vet slikt trenger vi.

(Duverden som man gleder seg til å bo en plass der slikt kan finnes ut på egenhånd...)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Trykket i glideventilen er (selvfølgelig) det samme fra begge sider, men i forhold til hverandre er flaten på den ene siden halvparten så stor med dobbelt trykk. Mengden olje som skal til for samme manøvre varierer altså høyre/venstre.
Riktig, men feil :wink: Trykket i "rett frem" er ikke likt på begge sider. Derimot er det konstant/fullt på ene siden (den med minst "stempelflate"). På andre (med dobbel "stempelflate")er trykket halvparten, men varieres opp eller ned ettersom hvilken vei man svinger. Genialt enkelt!Ganske enkelt genialt.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Genialt enkelt!Ganske enkelt genialt.
Ja, ikke sant. :wink: Og det som får Diravien til å oppføre seg tregt til den ene siden er som regel stempelet (eller lageret i rullen på stempelet) som har med den progresive styringen og gjøre.
Ved leilighet skal jeg høre om ikke Trond kan legge ut de bildene og den artikkelen jeg skrev om Diravi.
Mvh
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

jonsto wrote:
Genialt enkelt!Ganske enkelt genialt.
Ja, ikke sant. :wink: Og det som får Diravien til å oppføre seg tregt til den ene siden er som regel stempelet (eller lageret i rullen på stempelet) som har med den progresive styringen og gjøre.
Ved leilighet skal jeg høre om ikke Trond kan legge ut de bildene og den artikkelen jeg skrev om Diravi.
Mvh
Stempel eller ikke stempel, fustasoppkoblinger eller hva det nå enn er... hehe - bare det virker så skal jeg være glad! :D

Ja, takk - legg ut om Diravi'n! Antagelig ikke bare jeg som er litt "grønn" på det der.... :?
Post Reply