Bremsekaliper

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Bremsekaliper

Post by Black Lemon »

Jeg har gitt meg i kast med å skifte bremseslanger (foran), bremseklosser og bremseskiver både foran og bak. På høyre side foran var det ingen ting igjen av den ytre bremseskiven, mens den indre var slitt til halvparten av opprinnelig tykkelse. Altså noe feil. Feilen viste seg ganske åpenbart ved at den nedre av de indre stemplene sitter bom fast. Har noen noen tips om hvordan jeg får løsnet dette stempelet?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Bremsekaliper

Post by Citroencx »

Black Lemon wrote:Jeg har gitt meg i kast med å skifte bremseslanger (foran), bremseklosser og bremseskiver både foran og bak. På høyre side foran var det ingen ting igjen av den ytre bremseskiven, mens den indre var slitt til halvparten av opprinnelig tykkelse. Altså noe feil. Feilen viste seg ganske åpenbart ved at den nedre av de indre stemplene sitter bom fast. Har noen noen tips om hvordan jeg får løsnet dette stempelet?
Ta ut skiva og monter calipern igjen.
Bygg opp med stålskiver av god tykkelse slik at de stemplene som er i orden ikke spretter ut men har støtte. Se til at støtten ikke er skeiv.
Eventuelt ett U jern eller noe... bruk fantasien.

Så starter du opp og trykker på bremsepedalen.
Så kommer den seilende i et bad av LHM.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Takk for godt tips. Jeg er ikke særlig erfaren som "bilmekaniker", men har mye erfaring fra snekring og bygging og da får man bruke de remedier man har. Jeg tok en lekt som jeg skar et spor i slik at det stempelet som satt fast skulle få størst mulig bevegelsesrom. Det virket. Mens de øvrige stemplene stod fast mot lekten, løsnet den fastlåste og havnet inn i sporet som planlagt. Da jeg fikk den av så jeg at den ytre O-ringen var helt ødelagt og det som ut som begynnende korrosjon i godset. Selve godset kan jeg kanskje beholde, men jeg tenkte å bytte stempelet som fikk noen skader da jeg først forsøkte meg med tang. Kan man bare bytte stempelet og O-ringene eller må man skifte hele calipern?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Du kan godt bare bytte stempelet.

Dette med at du ikke er mekaniker er ikke noe problem.
En mekaniker som sto på andre siden av disken i et verksted og la ut om hvor alsidige de er som tar alle biler og mekaniske reparasjoner måtte melde pass.

Jeg sa: da kommer jeg innom med bilen neste uke så kan dere se på fjøringen.
"jada gjør bare det sa han."

Hvilken bil er det da?
Citroen CX. sa jeg.

Ehhh nei det vil vi helst slippe. :oops:

:)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

"O-ringene" er ikke bare O ringer.
Bruk originale pakninger når du bytter.

Den ytterste er bare en beskyttelse den inderste er selve stempelringen og er den som gjør jobben når trykket kommer. Virker litt som en stempelring i motoren. Jo mer trykk jo mer tett.
En sær og sårbar sak den gummidingsen.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Takk for kjappe og gode svar! Hva skulle man gjort uten dette forumet?

Jeg la merke til at den innerste O-ringen var grønn i ytterkant. Kanskje så man ikke skal forveksle de to?

Jeg kjøper originale O-ringer. Tar ingen sjanser når det gjelder bremser.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Black Lemon wrote:Takk for kjappe og gode svar! Hva skulle man gjort uten dette forumet?

Jeg la merke til at den innerste O-ringen var grønn i ytterkant. Kanskje så man ikke skal forveksle de to?

Jeg kjøper originale O-ringer. Tar ingen sjanser når det gjelder bremser.
Jegtror denne gønnmerkingen er noe med hva slags sertifisering den har. LHM er også grønn. Og Det ringer en bjelle på at dette har med at den ikke tåler annet en mineralske hydraulikkoljer. Og altså LHM.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette er ikke O- ringer i det hele tatt. O - ringer er runde. Disse er firkantede. (Og det er kanskje jeg også :wink: ). Den som er lengst ned i cylinderen har et helt kvadratisk tverrsnitt og er bremsepakningen. Den ytterste har et tverrsnitt som ser ut som en V. Denne heter støvring. Disse må settes på riktig plass!!
Bremsepakningen har delenr. 5403207, og støvringen har delenr. 5403208.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Ja var litt engstelig for dette jeg også, men regnet med at det var i orden siden det ble brukt originalt.

Hvordan går det Black Lemon?
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Fikk kjøpt bestilt nye pakninger på Storo i dag. Får dem på onsdag. En forhandler på Kongsberg hadde et stempel, men solgte det torsdag. Må derfor prøve å få et stempel fra klubben eller CP.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg har stempel i rakkestad. Om du får problemer...
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

De pakningene var dyre!

Jeg ble inspirert av ditt arbeide og tenke jeg skulle bestille noen.
Det ble jo rundt 100,- per stempel?

Med 12 stempel ble det dyrt gitt.
Så jeg bakka ut.

Den gummistrikken var ikke billig....
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nåja, vil ikke akkurat anbefale og bruke gummistrikk. :wink: Støvringen bak på Break er for øverig enda dyrere. :oops:
Ellers er det svært sjelden jeg skifter disse pakningene. Støvringer hender det at jeg skifter, men da er det som regel så mye irr på baksiden at det er nesten umulig å få ut stempelet. Har hendt at stemplet har satt seg så fast at det ikke kom ut med hydrauliktrykket. :?
Bremsepakningen slites nok, men de presses tett mot stempelet og mot sporet av LHM trykket, så å skifte uten at det er lekasje er ikke nødvendig. (Om en ikke absolutt vil da :wink: ). Men det er veldig viktig å gjøre sporene skikkelig reine.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Nå har jeg fått av bremsekalipern på høyre side bak. Her var bremseskiven så rusten av jeg fikk 2-er feil på EU-kontrollen. Ytre bremsekloss satt dønn fast i kalipern og jeg måtte banke den av etter at jeg hadde fått løs kalipern. Begge bremseklossene var praktisk talt ikke slitt og det tyder på at bakbremsene ikke har fungert på årevis. Stemplene sitter helt inne i kalipern og jeg tviler på at jeg får dem løs. Fristende å skifte kaliperne bak.

Pakningene var dyre. Man trenger totalt 16 pakninger og disse kostet noe over 900 kroner. Dyr gummi, men det er vel ikke ofte disse skiftes. Jeg aner ikke om mine noen gang er skiftet. Jeg hadde bilen jevnlig på service i mange år, men jeg er usikker på om skifte av disse pakningene inngikk i noen service. Foran har jeg vel skiftet skiver en gang eller to på verksted, men aldri bak såvidt jeg husker. Det lukter gammal bil når man ligger der og skrur i rusta og de glinsende C4 Picassoene og C6ene som stod utenfor på Storo var farlig fristende, men jeg kan jo ikke svikte CXen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Problemer med opprustede skiver bak på CX er ikke noe uvanelig. Som regel er det ikke stemplene som sitter, men klossene. Det at du måtte slå dem ut bekrefter vel at det var problemet hos deg også. Ta ei firkantfil og fil litt på kaliperen der klossene beveger seg. Sett på nye skiver og nye klosser. Vil bli meget overasket om ikke bremsene fungerer nå. Kjører du i saltsuppa i Oslo vil jeg anbefale deg og gjøre rent på dette punktet hver vår. Husk også at med 0 last i en Break så brukes bakbremsen nesten ikke. For å holde bremseskivene bak reine for rust bør en kanskje hive inn en 100 kg. sandsekk om vinteren? Bare for å få brukt bremsene. :wink: :D
Mvh
Post Reply