Hydraulikk på en Xantia Activa

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
BP32112
Posts: 2
Joined: Fri 11 Jun, 2004 19:40
Location: Steinkjer
Contact:

Hydraulikk på en Xantia Activa

Post by BP32112 »

Først vil jeg beklage at jeg bryter inn i ett cx.forum med en annen modell, men jeg finner ingen andre sider for min modell.

Så til saken: Jeg er den lykkelige eier av en nydelig Xantia Activa 2,0i -98 mod. Det er bare ett skår i gleden. Det er noe feil ved hydraulikksystemet på bilen. Det arter seg slik: Uten forvarsel når jeg kjører, senker bilen seg med bakparten hurtig, og kjører jeg over en kant/hump når den er i slik senket tilstand, bunner den helt slik at det smeller i bilen. Dette skjer helst når bilen er kald- første 150-200 m, men har også skjedd på langtur.

Jeg har hatt bilen inne på citroen verksted, de finner ikke noe feil. Selvfølgelig oppførte den seg helt eksemplarisk under kjøretur med verksmester.

Jeg har også lagt merke til at når bilen står parkert på flatt underlag over en periode på noen timer, senker den seg helt ned på førerside bak, og ser normal ut på andre siden.

Noen som vet?
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Prøv www.citroen.nu, altså citroenakuten, der er det egen seksjon for xantia, og også hydraulikk.
Ellers vil jeg tippe på at det er noe som er tørt og sitter fast i forhold til høyderegulator/stabilisatorstag. Har lest et sted at dette er et vanlig problem på xantia.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men vil likevel si følgende; Min fru er en lykkelig eier av en -98 Xantia 2.0i 16v UTEN Activa, og denne har aldri hatt noen nykker med hydraulikken! :D :D . CX'ene hadde vel heller aldri no' elektronikk på hydraulikken, og jeg har heller ikke hørt om noen tilsvarende symptomer på noen CX!! Min konklusjon er derfor: Elektronisk feil! Sikkert ingen trøst, da dette gjerne er "umulig" å finne da de gjerne kommer og går hele tiden!

MEN : jeg mener bestemt å ha lest om tilsvarende på : www.citroen.nu eller citroen-akuten om du vil, der finner du kanskje svar!! :?: :!: :D :? :)
har masse Citroèn:-)
BP32112
Posts: 2
Joined: Fri 11 Jun, 2004 19:40
Location: Steinkjer
Contact:

Post by BP32112 »

Ok, takker for svar. Har sakset over innlegget på citroen.nu.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Jeg hadde feil med høydereguleringingen på vår Xantia 1.8I.
Det begynte med at høyden bak varierte.
Der var det et overføringssystem til hødekorrektøren som gikk tregt, så tregt at staget fra stabstaget til slutt røk av slik at det var helt tilfeldig hva slags høyde den hadde.
Etter to timer med CRC og sveising av staget ble bilen i orden igjen.
Jeg aner ikke om det er samme løsning på Activa, men det kan være vært å se etter om det er noe av det samme systemet.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Helge MS

Post by Helge MS »

Eneste jeg vet er at det er noen ekstra overføringsstag på Activa som kan bli trege... vanlig feil.. sikkert omtalt på Akuten..

bruk Citroen i Drammen om du må på verksted.. der har de mekaniker som kjører Activa..... og liker det.

H.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

som kjører Activa..... og liker det
:shock: :D :D
har masse Citroèn:-)
Post Reply