Hydraulikklekasje fra styrestag.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Hydraulikklekasje fra styrestag.

Post by trymgreg »

Det lekker hydraulikkolje fra høyre styrestag. Er det noen pakninger der som kan skiftes? Bilen har ikke vært i bruk på to år.
Noen som har peiling, og hvordan fikser jeg dette??

Har tømt hydr.systemet for å skifte "blekksprut", kuler og hydraulikkolje(skal ha hydroflush i systemet). Og vil nødig at alt skal renne ut igjen, så ønsker å fikse dette først.

mvh
Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Det er sannsynligvis tannstangen som er gått på bilen din. Jeg har også hatt dette problemet på en av mine CXer. Fikk kjøpt deler fra klubben og monterte det selv. Det er trangt å komme til, men tar du tiden til hjelp går det greit. Dersom du trenger en beskrivelse på hvordan arbeidet skal utføres kan jeg eller andre gi deg en beskrivelse.

Lykke til :!: :) :)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Hmmm....
Tok en telefon til verksmesteren hos Citroen verkstedet. Tror jeg har funnet løsningen. Slangeklemmen (ytre) på mansjeten har falt av, og denne har vært erstattet med ett plaststrips som har løsnet. Dermed har hydraulikkolja bare kunnet renne fritt ut... Skal å kjøpe slangeklemmer nå, så er forhåpentlig problemet løst.

Trym :D
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Man skal vel ikke bygge opp en reserve med olje der!?? :wink:

Det som skjer er at den bevegelige del av tannstangen( den som indre ledd er festet til ) RUSTER!! Der for kommer det olje ut ! Dette tror jeg ikke hjelper med å sette på slangeklemmer, da vil du nok bare samleopp olja( selvsagt kan man jo sette på en liten sinnrik løsning med pumpe for å få olja opp i tanken igjen da, men......) Tror nok denne lekasjen etterhvert vil bli verre, så på sikt er det nok bare et tannstangbytte som kan hjelpe! :cry: :cry:
har masse Citroèn:-)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Enig, her skal IKKE være hydraulikkolje i det hele tatt.
Hvis det ikke er rustskade så er det kurant å skifte pakninger på høyre sida når tannstanga er tatt ut av bilen.
Jeg skiftet på en som hadde noe rustskader engang, og den ble faktisk tett, men det var ikke skader så langt inne på stanga at det skadde området kom inn til den innerste pakningen som holder tett for hoved trykket.
Den ytterste pakningen skal hindre at evt små lekkasjer fra den indre pakningen ikke kommer ut i mansjetten, men går tilbake via returslangen.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Ny slangeklemme er satt på plass, og lekasjen har opphørt.

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ny slangeklemme er satt på plass, og lekasjen har opphørt.
:shock: :shock: :shock: :?: :?: :?:

Er det mulig :?: :?: :?: :shock: :shock: :? :cry:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hvor lenge varer det tror du? jeg mener: før mansjetten er fyllt til bristepunktet :?: :?:
har masse Citroèn:-)
Helge
Formann og Deleansvarlig
Posts: 18
Joined: Mon 10 Nov, 2003 09:17
Location: Akershus

helge

Post by Helge »

Hei

Du får ta kontakt med klubben når du ser at slangeklemmen har løsnet igjen eller det begynner å lekke andre steder. vanlig feil..

Det skal ikke være olje der.

Helge
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Jeg også gjentar at her skal det ikke være lekkasje, se i Haynesboka ang beskrivelse på Diravi, her er det god en beskrivelse på hvordan servostyringen virker,
den viser også at dersom trykket på den ene siden forvinner , eller opphører, så vil bilen svinge til høyre eller venstre, avhengig av hvilken side som mister trykket
Last edited by Asle on Mon 29 May, 2006 21:46, edited 1 time in total.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Korleis går ein fram for å sjekke diravi'en?
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

prøvekjørte IE en min idag, men vil ikke bruke den før nye den før skifte av dører og lakkering er utført.
Den "flyter" som en båt på gruveger i forhold til XMen, til tross for at XMen har nye kuler og er i perfekt stand...................
Hyggelig å se at IE-prosjektet går framover og at bilen lever. Hilsen han som solgte den til deg. :)
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Korleis går ein fram for å sjekke diravi'en?
Jeg ville først og fremst kontrollert at alt virker som det skal: at rattet føles like lett begge veier, at sentreringen drar som den skal, så må man se etter lekkasjer selve diravien lekker ut igjennom torpedoveggen, eller ned over føttene dine, tanstangen lekker som regel ut ved mansjettene på en eller begge sider! Selvfølgelig, som nevnt, rustne rør er ikke spesiellt trygt, men jeg har ikke sett CX med rustne rør til diravi/tannstang, dette har muligens med fysisk plassering og gammelt oljesøl og gjøre! :wink: :D
har masse Citroèn:-)
rolf

Mer om lekkasje

Post by rolf »

Jeg har lest disse innleggene med interesse.
Har nylig anskaffet meg en 87 mod TRS, hvor tidligere eier brukte hundrevis av kroner i måneden med etterfylling av LMK, som drypper ut av mansjettene (begge sider).
Kan ingenting om dette og lurer på følgende:
Det virker som at det drypper mindre når bilen står stille og jeg senker den helt før jeg forlater den, enn om den står i kjørestilling når jeg slår av motoren. er dette innbildning ?
Jeg tok sjansen på å helle i vanlig hydraulikkolje fra Felleskjøpet til 20 kr. literen istedenfor 143kr. på Statoil. Er jeg (bilen) da ille ute?
Må skfte en del i forstilling og drivverk hvis jeg skal beholde den i kjørbar stand så egentlig er jeg på utkikk etter et bedre eksemplar.
Takknemlig for råd.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

At det drypper mer når det er trykk i systemet, er nok ganske naturlig og sikkert riktig observert. LHM får du til en helt unik pris hos www.classicparts.org Vanlig hydraulikk olje må jo da selvsagt av systemet. Ny (brukt) tannstang er ikke så avansert som man skulle tro, men det er jo noen timer med skruing og knokeskraping! :wink: :D
har masse Citroèn:-)
Post Reply