Gasskuler bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Gasskuler bak

Post by EirikJ »

Gasskuler bak på CX Break er et merkelig kapittel. Jeg syns ikke de originale kulene gir bra nok komfort. Da jeg overtok TGi'en var kulene bak tomme. Som det ofte er på biler som ikke eies av entusiaster.

Hadde liggende originale break-kuler med riktig trykk. Satte på de men syntes ikke det ble grønne skoger av det... På en annen Break jeg hadde brukte jeg frontkuler fyllt med 40bar. Syns bilen ble flott med det. Så i går byttet jeg kulene igjen, med gamle frontkuler som hadde 50 bar. Litt høyt trykk, men det kjentes meeeget behagelig ut på den lille prøveturen jeg hadde etterpå. Hørte da en liten knekkelyd fra opphengningen bak. Typisk dårlige opphengslager. Fant en liten slakk i bakre opphengsarm ene siden. Så i kveld har jeg byttet lagrene på den siden. Skal ut nå å ta andre siden også, så er begge sider tatt. Hadde fire nye lager liggende så da så :wink:

Det jeg lurer på, er om noen har erfaringer med div.gasskuler bak på break. Jeg føler det kanskje er litt mye gasstrykk i de frontkulene jeg bruker, men da jeg ikke har tilgang på fylleutstyr, så må det bli sånn. Mykt ble det i allefall, kjente ikke fartsdumpen nede i gata. Bevegelsen ble også dempet flott. Men kan det bli for mykt ved last?

Og hvorfor er de "rette" Break-kulene så "harde"? (Med rett trykk)
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

En ting til... Hvordan er de såkalte "Komfortkulene" som CP selger?
Har aldri prøvd slike selv. Tenkte bestille to slike forran til TGi'en. For å stå i stil med frontkulene som står bak. Jeg forventer litt DS-flyt over ting da! 8)
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Skal bytte kulene bak på TRD'n, og skal samtidig skifte fjærbeinene(?) bak. Har plukket disse av TRI'en (delebilen), og skal sette på nye kuler jeg har liggende. På disse har jeg fått påsatt nipler, og de er fylt til 40bar.

Image
Fjærbein og delbare kuler fra delebilen.(-88 TRI)

Noen som vet hvor jeg kan få overhalt de delbare kulene?

mvh
Last edited by trymgreg on Thu 11 Oct, 2007 16:20, edited 1 time in total.
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Spør på DS-forumet om fylling av de delte kulene, da DS bruker delte kuler både forran og bak.

Hvilke kuler er det du skal sette på bak?

Hvorfor skifte sylindrene? Er det unormal lekkasje fra de?
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Gasskuler bak

Post by Göran W »

EirikJ wrote:Gasskuler bak på CX Break er et merkelig kapittel. Jeg syns ikke de originale kulene gir bra nok komfort. Da jeg overtok TGi'en var kulene bak tomme. Som det ofte er på biler som ikke eies av entusiaster.

Hadde liggende originale break-kuler med riktig trykk. Satte på de men syntes ikke det ble grønne skoger av det... På en annen Break jeg hadde brukte jeg frontkuler fyllt med 40bar. Syns bilen ble flott med det. Så i går byttet jeg kulene igjen, med gamle frontkuler som hadde 50 bar. Litt høyt trykk, men det kjentes meeeget behagelig ut på den lille prøveturen jeg hadde etterpå. Hørte da en liten knekkelyd fra opphengningen bak. Typisk dårlige opphengslager. Fant en liten slakk i bakre opphengsarm ene siden. Så i kveld har jeg byttet lagrene på den siden. Skal ut nå å ta andre siden også, så er begge sider tatt. Hadde fire nye lager liggende så da så :wink:

Det jeg lurer på, er om noen har erfaringer med div.gasskuler bak på break. Jeg føler det kanskje er litt mye gasstrykk i de frontkulene jeg bruker, men da jeg ikke har tilgang på fylleutstyr, så må det bli sånn. Mykt ble det i allefall, kjente ikke fartsdumpen nede i gata. Bevegelsen ble også dempet flott. Men kan det bli for mykt ved last?

Og hvorfor er de "rette" Break-kulene så "harde"? (Med rett trykk)
Kulorna på break är avsedda att klara mera last! Med de kulor du nu har så ökar risken att fjädringen bottnar om du har tung last. :cry: Du märker säkert att bilen blir mycket behagligare (med rätt kulor/tryck) när den är lastad. 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Ja, demperventilen er kraftigere. Man ser at det er flere skiver i ventilen enn på personbilkulene. Men jeg kjører sjelden med tung last, så jeg tror jeg holder meg borte fra originalkulene :wink:
I allefall så lenge jeg ikke merker noen ulemper med min egen løsning.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

EirikJ wrote:En ting til... Hvordan er de såkalte "Komfortkulene" som CP selger?
Har aldri prøvd slike selv. Tenkte bestille to slike forran til TGi'en. For å stå i stil med frontkulene som står bak. Jeg forventer litt DS-flyt over ting da! 8)
Har ikke kjørt DS selv og har sittet på kanskje 15 minutter i DS totalt, så hvordan en DS skal flyte er jeg ikke kompetent til å si, men comfort-kulene gir en helt vannvittig myk fjæring på CX... Har comfortkuler i alle fir hjørner på Athena-TRD'n min, og første prøvetur på vei med den resulterte i at jeg bottna fjæringa forran... Den første uka var den veldig lett å bottne, men den er litt fastere nå, utenom i svinger; da er den som en kano i orkan :wink: :roll: ...


Husker jeg ikke helt utrulig feil, så er det noen her i klubben som ved en feiltagelse har prøvd akumulatorkuler på fjæringa bak... :wink:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Ble litt skeptisk til komfortkuler nå :wink:
Fjæring som slår gjennom og kano i orkan er ikke min definisjon av komfort...
En DS svever som ingen annen Citroën, men slår ikke igjennom på fjæringen under normale forhold. Ved rett gassbruk i sving krenger den ikke så mye heller.

Kanskje bare fylle noen vanlige kuler foran likevel.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

EirikJ wrote:Hvilke kuler er det du skal sette på bak?

Hvorfor skifte sylindrene? Er det unormal lekkasje fra de?
Skal sette på ett par "CX 35 RB"(CP), der trykket er øket til 40bar. Kurt på Østbyen mente det skulle bli bra...

Skifter sylinderene fordi TRD'en siger ned bak iløpet av minutter, mens TRI'en hadde "reisning" i 4-5 dager før den seig ned. Så har en mistanke om at det er en liten intern lekasje i de sylinderene som står på TRD'en.
Eller er jeg helt på jordet?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg bruker et sett med framkuler fra en gti t2 bak på min, og det er slett ikke så dumt. 40 bar var det vel... er bare litt mykere enn standardkulene. :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Så har en mistanke om at det er en liten intern lekasje i de sylinderene som står på TRD'en.
Eller er jeg helt på jordet?
Lekasjen kan like gjerne være i bremseventilen. Det er en sykdom jeg tror "Dart Vader" lider av.
Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

jonsto wrote:
Så har en mistanke om at det er en liten intern lekasje i de sylinderene som står på TRD'en.
Eller er jeg helt på jordet?
Lekasjen kan like gjerne være i bremseventilen. Det er en sykdom jeg tror "Dart Vader" lider av.
Mvh
Det er mye mere sannsynlig at det er bremseventilen ja. Lekkasje i fjærsylindrene bak(sjelden) fører til at olje kommer inn i traversen bak via avluftingsslangene, som går fra mansjettene og inn i traversen.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

dagmatti wrote:Hei,

jeg bruker et sett med framkuler fra en gti t2 bak på min, og det er slett ikke så dumt. 40 bar var det vel... er bare litt mykere enn standardkulene. :)
-m
Sikkert ikke dumt. Da GTi Turbo har litt fastere kuler foran enn de andre.
Forresten. så er det feil som det stå på CP sine sider, at GTi og GTi turbo har samme type. GTi har samme type kuler som de andre, 20 og 22 og dieselmodeller.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

...og hvor finner jeg bremseventilen :oops:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Den sitter forran bremsepedalen, på motor-romsiden av torpedoveggen.
Det er jo den ventilen man aktiverer når man bremser.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Post Reply