Gasskuler bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

trymgreg wrote:...og hvor finner jeg bremseventilen :oops:

mvh
her er bilde av en naken CX (uten karroseri):

Image

Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

EirikJ wrote:Den sitter forran bremsepedalen, på motor-romsiden av torpedoveggen.
Det er jo den ventilen man aktiverer når man bremser.
OK! Takk Eirik og Roger. Da blir det å dra ned i kveld og plukke den av delebilen.

Image
Image
Her er de nye kulene, som er klar til å settes på TRD'en. Får se om jeg får gjort byttet i helga.
Plages noe inn i h****** :evil: med ryggen for tiden. Forbannet dekkskifte...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Lykke til! Og ikke kast de gamle fjærsylindrene :wink:
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Takk!
Her blir ingenting kastet :D

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Har med interesse lest denne samt andre relevante tråder ang. hvilke kuler man bør benytte seg av bak på CX Break.

Mye nyttig informasjon her, men jeg synes kanskje fortsatt ikke jeg har fått noe entydig svar på hva som til syvende og sist er best. Men dette beror vel også til en viss grad på personlige preferanser, samt bruksområde.

1. Altså; om man sjelden kjører med fullastet bil ser det ut til at enkelte mener det er ok å kjøre med Berline-kuler bak, mens andre er av en annen oppfatning, uansett om bilen "alltid" kjøres lettlastet. I tillegg sies denne løsningen å ha en kort levetid.

2. En annen mulighet er disse såkalte comfort-kulene, men dette vil vel gjøre Break særs uhåndterbar med tung last?

3. Et tredje alternativ er å bruke originale Break-kuler og heller fylle disse med 40bar fremfor originalt 35bar, for på denne måten å få en noe bedre demping.

Som fersk CX-eier er jeg noe forvirret her, men for meg personlig koker det ned til at alternativ 3 er det beste. Det ville jo være litt dumt å måtte la være å kjøre CX med 4-5 personer og bagasje fordi man frykter for kjøreegenskapene pga "feil" kuler (altså Berline-kuler).

Det jeg da lurer på, om jeg går for alternativ 3, er om jeg vil bli skuffet mtp. fjæringskomfort på CX (forsåvidt ikke bortskjemt foreløpig, etter å ha kjørt bilen hjem ca 30-35 mil med punkterte kuler bak :lol: ), siden jeg for det meste kjører med lettlastet bil. Eller vil det være tilstrekkelig komfort om man fyller de originale Break-kulene med 40bar fremfor 35bar?

Som CX-eiere flest er jeg selvfølgelig interessert i å ha en så komfortabel bil som mulig, men som samtidig også skal ha gode og ikke minst trygge kjøreegenskaper også med full last.

Er forresten veldig glad for at jeg slo av en prat med signaturen "hl" her i Sogndal i dag, han gjorde meg oppmerksom på dette temaet, som jeg nå ser er godt omdiskutert. Hadde det ikke vært for denne samtalen, hadde jeg nok ukritisk handlet Break-kuler. Selv om det kanskje allikevel blir resultatet, er det en bra følelse å ha reflektert over alternativene.

Jeg heller altså mot Break-kuler med noe ekstra trykk til mitt bruksområde, men synspunkter mottas med takk.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image
Men hugs ogso å montera smørjeniplar, det er vel so viktig, sjå: http://leirdal.info/hjuloppheng/niplar.html
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re:

Post by Thomazo »

Frank V wrote:Har med interesse lest denne samt andre relevante tråder ang. hvilke kuler man bør benytte seg av bak på CX Break.

Mye nyttig informasjon her, men jeg synes kanskje fortsatt ikke jeg har fått noe entydig svar på hva som til syvende og sist er best. Men dette beror vel også til en viss grad på personlige preferanser, samt bruksområde.

1. Altså; om man sjelden kjører med fullastet bil ser det ut til at enkelte mener det er ok å kjøre med Berline-kuler bak, mens andre er av en annen oppfatning, uansett om bilen "alltid" kjøres lettlastet. I tillegg sies denne løsningen å ha en kort levetid.

2. En annen mulighet er disse såkalte comfort-kulene, men dette vil vel gjøre Break særs uhåndterbar med tung last?

3. Et tredje alternativ er å bruke originale Break-kuler og heller fylle disse med 40bar fremfor originalt 35bar, for på denne måten å få en noe bedre demping.

Som fersk CX-eier er jeg noe forvirret her, men for meg personlig koker det ned til at alternativ 3 er det beste. Det ville jo være litt dumt å måtte la være å kjøre CX med 4-5 personer og bagasje fordi man frykter for kjøreegenskapene pga "feil" kuler (altså Berline-kuler).

Det jeg da lurer på, om jeg går for alternativ 3, er om jeg vil bli skuffet mtp. fjæringskomfort på CX (forsåvidt ikke bortskjemt foreløpig, etter å ha kjørt bilen hjem ca 30-35 mil med punkterte kuler bak :lol: ), siden jeg for det meste kjører med lettlastet bil. Eller vil det være tilstrekkelig komfort om man fyller de originale Break-kulene med 40bar fremfor 35bar?

Som CX-eiere flest er jeg selvfølgelig interessert i å ha en så komfortabel bil som mulig, men som samtidig også skal ha gode og ikke minst trygge kjøreegenskaper også med full last.

Er forresten veldig glad for at jeg slo av en prat med signaturen "hl" her i Sogndal i dag, han gjorde meg oppmerksom på dette temaet, som jeg nå ser er godt omdiskutert. Hadde det ikke vært for denne samtalen, hadde jeg nok ukritisk handlet Break-kuler. Selv om det kanskje allikevel blir resultatet, er det en bra følelse å ha reflektert over alternativene.

Jeg heller altså mot Break-kuler med noe ekstra trykk til mitt bruksområde, men synspunkter mottas med takk.
Tar opp en gammel tråd.....

Sitter med samme spørsmål / problemstilling som Frank V tok opp i 2008. Anyone?
Lurer i tillegg på om det vil være OK med Comfort-kuler foran på en Break. Min 20 RE Break brukes bare til kosekjøring uten mye last. Ønsker den så "svevende" som mulig uten at den "bånner" i hver hump og dump :)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Re:

Post by hl »

Thomazo wrote:Lurer i tillegg på om det vil være OK med Comfort-kuler foran på en Break.
Bestilte Comfort-kuler både framme og bak til Breaken for nokre veker sidan, blir spanande... :shock: :lol:
(Får vel i første omgang berre tid til å skifta framme.)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gasskuler bak

Post by dagmatti »

Hei,

som nevnt i innlegget fra Tir Okt 09, 2007, så brukte jeg et sett med turbo fram-kuler fylt til 40 bar bak på min trd. Det var helge ms her inne som fikk meg til å prøve dette, og jeg angret ikke; kan anbefalles. :D


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Gasskuler bak

Post by mads »

Volum og trykk har vi tall på, ingen problem. Men demping er det værre med. Demperen sitter i kula og har siden 1970 sittet fast, dermed er vi låst til demperen som er i kula vi velger.

Komprimering er i % av volum så vi kan more oss med å endre stivhet på fjær; større trykk gir større volum i kula med gass og dermed mykere fjær (helt til et trykk som nok er hinsides det realistiske). Men endret fjør krever som regel endret demping og der stopper altså moroa.

Som Dag M skriver kan en kule fra en turbo med litt høyere trykk fungere. Resultatet er litt stivere demping enn originalt og litt mykere fjær enn en turbo. Hvis det er ønsket.

Uansett; Etter min mening skal man ha svært spesifikke krav og god oversikt for å skru på noe annet en det originale.

Er det noen som har et mål eller beskrivelse av kompresjons- og returdemping? Skulle tro det finnes, men har ikke sett eller hørt noe. Morstad motor på Roa har service på Öhlin, men intet mer enn verbale beskrivelser av ymse shims-pakker...
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Gasskuler bak

Post by hl »

Har no montert comfortkuler både framme og bak, og Breaken flyt avgarde som ein draum! 8)

Lener seg litt raskare over i svingane, men lener seg ikkje meir enn før. Små fartsdumpar er mjukare, store mjukare framme men som før bak (med tom bil), bakenden "dett" ned att få dumpen. Dette vil vel bli anleis med litt last baki. (Eller kanskje eg må sjå på høgdekorrektøren bak?)
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: Gasskuler bak

Post by xm4617 »

Om man monterer kule med 25 eller 40 bar trykk, så vil trykket i kula være det samme for begge typene når bilen har hevet seg. Restvolumet i gassblæren og bilens lastepotensiale vil dog være mindre med 25 bar kule og støt i fjæringen oppstår oftere ved stor last. Når trykket synker i kula pga elde og lekkasje vil vel kjørekomforten normalt holdes noenlunde uforandret(?) Fjæringskarakteristikken ligger altså i tillegg til i fjæringsgeometrien,hovedsaklig i demperelementet nederst i kula.

Det optimale slik jeg ser det vil være høyest mulig trykk i kula med den betingelse at man fortsatt har fjæringsbevegelse ut til det maksimale. Men demperelementet må være tilpasset
aksling og bil.

Pga større plassbehov har jeg etterhvert kjørt biler med kompositt bladfjærer eller luftfjæring. Innledningsvis så jeg fram til å slippe unna alt styret med lekkende hydraulikkolje og rustne rør,men har etterhvert innsett at gresset det er nok ikke grønnere på den andre siden av gjerdet. Unngår man støv og rusk i systemet er hydropneumatisk fjæring veldig
pålitelig og behagelig.

mvh Per
Post Reply