Styremysterium

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Styremysterium

Post by Jan-Erik Rønning »

TRS'n min har "plutselig" begynt å dra ganske sterkt mot venstre uten at jeg kan skjønne hvorfor. La først merke til det etter at jeg la om til vinterdekk. Ok - noen dekk kan spore mer enn andre, men her snakker vi kun til venstre, så det kan ikke ha noe med saken å gjøre. Har lurt på om det skyldes hydraulikken. At f.eks det er trykkforskjeller mellom høyre- og venstreventiler et sted. (kjørte rensing av systemet med Hudraflush tidligere i høst - og lurer på om det kan ha med saken å gjøre. Tviler egentlig på det og da det synes å ha skjedd en mekanisk forskyvning et sted. (Når jeg slipper rattet går ratteiken i loddrett stilling, men bilen drar til venstre - ratteiken har tidligere stått loddret - og bilen har gått rett fram). Lurer på å løsne begge ytre endeledd og skru dem etpar omdreininger høyrestyring - men problemet kan da umulig ligge her.. har ikke kjørt på noe som skal ha gitt skjevheter og har heller ikke merket tegn på endring i spissing. La som sagt merke til det etter hjulskift, men sitter egentlig og tenker etter om dette kan ha kommet gradvis.. Hmm.. Noen teorier der ute?
Jan-Erik
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

siden problemet oppstod etter dekkskiftet er det vel natrulig å to at det har noe med hjul å gjøre. hva med å bytte om hjulene for å se om problemet vedvarer? Er hjulboltene skikkelig festet? (gjelder også bakhjulen, de har mye å si på styringen på CX) Henger bremsene på ene siden? sjekk ut dette før du begynner med justeringer.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Og uansett, ikke rør styrestaga. Da er det mye lurere å justere der det er justering for nettop dette. På "hardyskiva" mellom tannstang og rattstamme. Men rart at det kom etter hjulskift. Aner ugler i mosen da :?

Sjekk forstilling og bakstilling for slakk...
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Post by Jan-Erik Rønning »

Problem oppklart. Det viste seg at det høyre indre styreledd hadde løsnet fra tannstanga og vridd seg ut. Så det har nok oppstått gradvis,ja.. Kan dermed bekrefte spørsmålet fra et annet sted på forumet vedr. sperreskiva mellom indre styreledd og tannstanga (Den med to lepper til å bøye/låse av for vridning). Den er viktig ja...
Med det samme et tips vedr. bytting av indre styreledd høyre side: Ta ut hele plastboksen som styrer friskluftinntaket fra panseret og inn til kupevifta. Det er ikke mer plunder med dette enn at det er verd bryet i forhold til hvor mye bedre tilgang du får til leddet og styrestanga.
Jan-Erik
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Eller vri over rattet sett på rattlås, så kommer du til. :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply