O-ringer, hovedakk. ?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

O-ringer, hovedakk. ?

Post by pål »

Noen som vet målene på o-ringene i akkumulatoren? Både diam. og tykkelsen.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Anyone? Nei, får vel gå ned i garasjen og sprette opp en da, vel.. :? :wink:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ok, vi kjenner vel alle symptomet (sees spesiellt godt på snøføre), små grønne flekker der voituren har ligget og ventet på å bli plukket opp. I maaange tilfeller er det denne som er synderen:

Image

Denne blir ofte bare tørket av før pkk og blir av Citroen mekanikeren "sett litt mellom fingrene" (ihvertfall min erfaring). HVorfor ikke plukke den opp og skifte o-ringene?


Image

Begynner med den enkleste, nemlig plastlokket med returutløpet.

Image

To unbraco'er, og ooops der kom fjøra gitt :D

Image
Image
Her skjuler det seg to ringer, en rundt lokket og en nedi ventilen.



Image
Litt mer "tricky" er denne her, heldigvis har jeg presse, om man ikke har det kan man prøve med tvinge,skustikke eller lignende (ikke enkelt tror jeg)

Image
Etter mye roping på Jon's profeter, fikk jeg ut låseringen, for meg ble trikset å skvise ut/ned ringen og legge ståltråd i sporet slik at ringen ikke spratt på plass igjen, men gled over og ut :twisted:

Image

Jeg fant altså tre o-ringer, tar med deler og ringer på jobb imorgen for å finne nye med passe dimensjoner, kommer tilbake med mål for de som er intressert :D

Godnatt!
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er en luring det der Pål. :wink: Har aldri skiftet ringer på dem, men har jo demontert et par da. :wink: Men de jobber jo hele tiden så at noe slites er klart. Trykket er jo brukbart også slik at det setter O-ringene på prøve. Men husk at det må være gummi som tåler LHM.
Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Sist jeg skiftet disse o-ringene bestilte jeg de fra Citroën. Billig var de og gratis frakt :wink:

O-ringen i enden har delenummer 24 881 009 og har dimensjoner 29 x 34,4 x 2,7
O-ringen i lokket har delenummer 24 880 009 og har dimensjonen 33,2 x 37 x 1,9


CX og DS bruker samme ringene og til og med samme delenummer i delefilmene.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Så det egentlige spørsmålet : er det samme akk'en på Xantiaen? Den ligner veeeeldig :)
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det er to ringer, helt riktig. Billig vil jeg ikke si, 150,- for to o-ringer er drøyt etter min mening men sammenlignet med hele ventilen?? Denne gangen var det Xantiaen som måtte tettes. Til den finnes det ikke ringer til akk-ventilen, men ringene til CX passer. MYE rimeligere enn å bytte hele ventilen, noe et normalt verksted ville gjort. :D
har masse Citroèn:-)
Post Reply