HASTER!... LHM-lekkasje under bak...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

HASTER!... LHM-lekkasje under bak...

Post by ingkogni2 »

Den ene TRD T2 Breaken har siden ca midten av November hatt rimelig stor hydraulikklekkasje bak. I dag tok vi litt feilsøking (jeg og pappa. Han har holdt på på egenhånd tidligere). Vi finner ut at det lekker i tilknyttning til retursystemet for Høyre fjærbein bak (mansjeten). Mansjetten er tett og fin (testa med trykkluft). Vi finner ut at det har lekket olje inn i "tverr-bjelken/-røret" i bakramma (stor dam, og drypping fra hullet i nevnte rør på venstre side). Oljen kommer fra "overenninga" på mansjetten, og det retur-røret (gjennomsiktig type) er koplet inn i bakrammen (over der det blir dam inni ramma).

Nå har vi blåst opp samtlige retur-sør/slanger helt fram til tanken på det som har med fjæringen bak å gjøre, så det er ikke tete reurer som gjør at det lekker (lekker kunn på høyre side). Kopla alt sammen slik det var, satte på bakhjulene, og satte bilen i topp-tilling med motoren igang. Skar til ei 1,5 liters plastflaske som jeg har tredd inn tverrøret i ramma slik at oljen som kommer fra returen samles opp i flaska (for å se om det er lekasje fortsatt....)

Kjørte hydraulikken opp og ned, og da rant det inn i flaska i strie strømmer, så her er det noe galt som ikke er rett...

Så til spørsmålet: Har noen fasiten på hvilket av de to hullene på mansjetten på fjærbenet som er for returslangen og hvilket som er for overrenninga? Jeg misstenker at det er her feilen ligger, men vil høre om dette er en holdbar teori...

Lekkasjen har oppstått engang rundt mitten av November, og det var en tid før det bytta bærearmslager bak på høyre side, så derfor tror jeg det kan være kopla feil på returene.... Tenker da på om det er noen form for struping på overrenningen slik at oljen skal gå inn i den vanlige returen om den er åpen (ikke tett)...

Og om noen lurte... Dette haster fordi jeg skal kjøre denne bilen 320 mil +++ til uka, så da må det være så tett som mulig...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

hullene i belgen: det som er nærmest sylinderen er returen , eller overrenninga som du kaller det, det andre hullet er kun lufting av belgen og det er vel det som er stukket inn i torpedorøret. Her skal det ikke komme noe olje, med mindre det er alvorlige feil med sylinderen. Egentlig skal det heller ikke komme mengder ut av returen heller. Kan tenkes at det er på tide å bytte ringer?
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

1: Hvilke ringer?
2: Kan det løse problemet midlertidig å bytte om på slangene?
3: Skulle det ikke komme olje inn i torpedorøret hele tiden mens motoren går om det var sylinderen det var noe galt med? Her kommer olje kunn når jeg setter bilen i laveste og den siger sammen...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ingkogni2 wrote:1: Hvilke ringer?
2: Kan det løse problemet midlertidig å bytte om på slangene?
3: Skulle det ikke komme olje inn i torpedorøret hele tiden mens motoren går om det var sylinderen det var noe galt med? Her kommer olje kunn når jeg setter bilen i laveste og den siger sammen...

IngKogni2
1. Tettningsringene i cylinderen.
2. Enten løser det problemet permanent eller så ikke i det hele tatt.
3. Skulle jo tro at det kom hele tiden. Tyder mest på at slangene er byttet om.
Mansjetten må settes på riktig. Det er et hull i cylinderen som skal stå der slangen går inn. Men det skal nå som tidligere nevnt ikke renne i strie strømmer i returen heller.
Høres nesten ut som det er på tide å skifte cylinderen.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Visst kan du ha kopplat fel men om läckan fyller bälgen så snabbt att du kan upprepa översvämningen genom att höja - sänka - höja - sänka så har du en STOR läcka genom tätningsringarna! Hur mycket rinner ut andra gången du sänker? Kanske kan du minska läckan något genom att använda hydraurincage men troligtvis måste du renovera SNART!!!!!

Hmmm.... När jag tänker efter.... Sitter det inte en backventil i returen? I så fall kan du kanske nu suga från behållaren istället för från avluftningen vid uppåtrörelse! Prova att skifta eller att tillfälligt plugga returen.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote: Hmmm.... När jag tänker efter.... Sitter det inte en backventil i returen?
Javel, hvor da?
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

jonsto wrote:
ingkogni2 wrote:1: Hvilke ringer?
2: Kan det løse problemet midlertidig å bytte om på slangene?
3: Skulle det ikke komme olje inn i torpedorøret hele tiden mens motoren går om det var sylinderen det var noe galt med? Her kommer olje kunn når jeg setter bilen i laveste og den siger sammen...

IngKogni2
1. Tettningsringene i cylinderen.
2. Enten løser det problemet permanent eller så ikke i det hele tatt.
3. Skulle jo tro at det kom hele tiden. Tyder mest på at slangene er byttet om.
Mansjetten må settes på riktig. Det er et hull i cylinderen som skal stå der slangen går inn. Men det skal nå som tidligere nevnt ikke renne i strie strømmer i returen heller.
Høres nesten ut som det er på tide å skifte cylinderen.
Mvh
Tror det kommer minimalt med olje når det ikke er bevegelse i sylinderen...og tror det går ingen olje i den egentlige returen fra belgen, så i morgen skal jeg bytte om slangene og se hva som hender da... Hadde håpet jeg slapp å lete etter ny sylinder, da alt av delebiler er nedsnødd....... Dessuten frista det minimalt å byne å demontere i -15 og flau orkan (Stiv kuling med noe i området storm i kastene fra sør-øst...) :?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har bytta om på plast-rørene slik at returen er lengst vekk fra hydraulikkula og lufterøret til torpedorøret er nærmest kula. Kjørte 5 ganger hydraulikken helt opp og helt ned, og det kommer ikke noe olje inn i torpedorøret (kanskje bittelitt, men regner det for å være rester i plastrøret...).... Skal kjøre med dette og håper på at det holder...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Etter 2 dager med bruk og leteing etter grønne dammer under bilen ser det ut som det er tett.
Men i dag når jeg bytta hjul, og den sto på tomgang i ca 30 min på høyeste stilling, så dryppa det ganske bra under torpedorøret... Ser ut som det renner ned fra toppen. I normal høyde kan jeg ikke se noe drypping....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Hadde engang en 75 modell med lekkasje bak, på den var det gravrust på enden av stemplet, så når bilen var helt nede ble lekkasjen så stor at den ikke fikk fikk løftet seg.
Hvis oljen kommer ut fra lufterøret så må vel feilen være på sylinderen eller stemplet.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Som tidligere nevt så skulle jeg ut på langtur med bilen. Starta en Torsdag klokka 19. Kom til mosjøen klokka 5 på morningen dagen etter. La meg ned i bagasjerommet og sov i 3 timer. Kjørte videre ca klokka 9 etter å brukt nesten 1 time på å få tint innsiden av vinduene... På Trofors lyste hydraulikklampa, så da måtte jeg etterfylle. Kom til Trondheim i 3-4 tiden Fredagen (det er forresten 100 mil på tripptelleren på bilen fra innkjøringa hjemme og til rullebanen på Værnes... :wink: ). Oppdaga da at fjærnlysene ikke ville slå seg på (bare lyshorn funka)... Heldighvis husket jeg sånn høvelig hvor Biltema holder til, så jeg fikk kobla om ledningsnettet for lysbryteren samt handla meg nytt relè der. Bunkra opp med 5 liter LHM, og la avgårde videre sørover rundt klokka 18. Stoppa og sov et sted mellom Ler og Oppdal i 3 timer og fortsatte ca klokka 2330 natt til Lørdag. Var innom shell på Moelv (tror jeg) i 5-6-tiden Lørdag morgen, gjennom Oslo i 9-tiden (skjeldent jeg er nervøs når jeg kjører bil, men E18 Fra Bjørvika og retning Asker var litt uvant. Stoppa på en Statoil ved E18 i Drammen for å vaske lyktene og frontruta som var blitt fulle av salt. Kjentes ut som det var 10-12 minus i lufta, så all form for forsøk på vasking av glassflater slo straks til is... ankom Sandefjord, som var målet for turen, klokka 10 ganske nøyaktig, og sov til klokka 14 ca. oppdaga da at Venstre framhjul var helt flatt. Hørte med mekonomen om dem hadde dekk til CX med pigg, men dem hadde bare piggfrie på lager. Søndag er som kjent viledag, så det var ikke stort å gjøre da. Mandag fikk jeg megf en flaske skum til å tette punkterte hjul som jeg fylte på. Dette funka såppas at jeg fikk fylt opp dekket med luft og lokalisert lekkasjen. Selvfølgelig var det sprukket i siden, så det ble nye dekk på Dieseldyret, ja. Så snar dekka va kommet på bilen, kjørte vi til Gardermoen og henta en Yorkshire-terjer på 10 mnd. Artig krabat. Tilbake i Sandefjord rundt middnatt til Tirsdag. Tirsdag formidag og ettermodag ble brukt til pakking og bæring av flyttelass. I 18-tiden kom vi oss avgårde. Stoppa et sted nord for Vinstra for å sove (ca klokka 01 natt til Onsdag). Terjer'n hadde funnet seg til rette oppå flyttelasset som fylte hele bagasjerommet. Jeg hadde lagt et liggeunderlag mellom stålramma på baksetet (den som man slår opp mot framsetene når baksetet er feldt ned) og framseteryggene som ekstra vegg, så hunden lå bak en 10 cm høy kant av underlaget helt opp under taket på et lite teppe. Vi sov i bilen, noe som var kalt og litt trangt... :roll: ... Onsdag morgen spiste vi frokost mens vi venta på at INNSIDEN av rutene skulle bli isfri. Polarbrød med blåbærsyltetøy :D ). Starta ca 9. Spiste middag på City Syd i Trondheim i 18-tiden. Var ved Familieparken på Trones (Namskogan) klokka 23 på Onsdag, og da var jeg så lei og sliten at vi la oss til å sove. Det var IKKE noe varmere der for å si det slik... Starta opp igjen morgenen etter i 9-tiden. Passerte gransa til NOrdland klokka 10 på 11 (jeg hadde måttet ta en dupp allerede etter 15 min kjøring siden at varme som kjent gir trøtthet). Kom til Fauske rundt klokka 17 Torsdag kveld, og var framme i Gyltvik/Kvarv (3,5 mil Nord for Fauske) i halv 7-tiden. Rygga CX'n (som forøvrig ble veid til 2200 kg på trailervekta mellom Hemnes og Rana. Break med T2 har 2205 kg i totalvekt, så man kan vell kalle det utnyttelse av kapasiteten...) så langt jeg kom meg opp i ei veldig bratt innkjørsel, som egentlig ikke bruker å bli kjørt oppigjennom. Tømte bilen for mikkmakk (etter å ha leita etter hunden som hadde krøpet inn imellom de 3 dynene og putene som va lagt mellom taket og flyttelasset).
Dagen etter skulle jeg starte bilen, og da går ikke motoren rundt (nevnt i annen tråd). Løste problemet etter litt grubling med å skru ut alle 4 glødepluggene og kjøre startmotoren. Dieselspruten va såppas rå at det kom diesel på frontruta. Fikk flytta bilen og parkert den på detil egna sted. Kjørte videre nordover Tirsdagen etter og var da hjuemme ca klokka 23. Da hadde jeg kjørt 3700 km.... 8)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

........



Nu vel.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

hehe, ja det var jo en lang kjøretur! Er vel lurt å få nok søvn underveis ja, er en del ulykker med at folk sovner bak rattet!

Det med at sylindrene ble fulle med diesel, er det da slik at det lekker luft inn noe sted i systemet, eller renner det inn hele veien fra tenken (i returen?)?



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Du bør nok trykkprøve dysene dine. Er de tette skal det ikke gå an at det kommer diesel inn i cylindrene. Og slett ikke gjennom returen.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Bilen har nå runda 397.000 km, og såvidt jeg veit, så er det aldri bytta dyser på den, så det er ikke helt utenkelig at den lekker litt diesel når den står. Skjer ikke på flat mark da, men...

Hydraulikklekkasjen ble fiksa på nytt i forrige uke. Tror det oprinnelige problemet ble løst, men det var over torpedorøret jeg fikk lekkasje på vei sørover. Skøyten mellom returen fra høyre og venstre fjæring hadde sklidd fra røret som går forrover... Jeg bytta også fjærbenet som var opphavet til problemene. Ser ut som at masnjetten var vridd i forhold til hullet på sylinderen, men nå er det 100% sikkert at det står rett, og den har ikke lekket noe olje på langkjøring Bardufoss-Vega-Bardufoss etter det.

Ang diesel som renner inn i motoren om natta, så skjedde dette med pappa's røde T2 for noen måneder siden da han parkerte med nesen ned uttafor hybelen til brodern i Tromsø. Det er bratt der også, så det kan virke som om fellesnevneren er bratte bakker med nesa ned... Membranene bak på pumpa kanskje?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply