Festeclip fjæringssylinder bak

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Festeclip fjæringssylinder bak

Post by Sturla »

På høyre side kom den ut fint, men på venstre satt det helt fast. Selv om jeg tok det hele ut og opp på benken får jeg ikke løsnet det som er igjen av splinten. Dvs, jeg fikk knakket den ut en del, men så brakk jeg doren og da er jeg like langt siden tappen fra doren sitter i armen. Må jeg kappe den andre enden og knakke den tilbake? Eler er det andre tips. Kan mansjetten skiftes uten å løsne festet i bærearmen?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by pål »

Varme pleier å gjøre susen. Selv har jeg en liten propan/butan "laser" fra biltema for under 100-lappen. har hjulpet meg mange ganger.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by jonsto »

Tror ikke du kan skifte mansjetten uten å løsne festet fra armen. Ta en rørtang og vri rundt nedre del av tappen. Da knekker du splinten og du kan fjerne bolten. Nå kan du nok klare å fjerne bitene både i arma og kanskje i bolten. Om du skulle trenge en ny bolt ( eller hva det nå heter) så ring meg. Har både brukte og nye.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by Göran W »

Kanske ide att vara lite försiktig då dornen är mycket hårdare och kan ge mera skador när du vrider......
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by Sturla »

Takk for svar. Vri løs metoden har jeg prøvd før, og det gikk greit å få løst, men husker at da knakk en bit atv støtstangsetet nederst, men med litt forsiktighet bør det gå greit det. 8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by jonsto »

Sturla wrote:Takk for svar. Vri løs metoden har jeg prøvd før, og det gikk greit å få løst, men husker at da knakk en bit atv støtstangsetet nederst, men med litt forsiktighet bør det gå greit det. 8)
Det er derfor jeg sier at det finnes støtstenger på lager. :wink: :D
mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by Sturla »

Takk for hjelpen. Nå er nye mansjetter på plass på begge sylindre, og man erfarer at det går å sette på gummibelgen selv om støtstangsetet sitter fast i armen. Ikke optimalt selvsagt, men det går an. :roll:

Er det noen som har testet ut å kappe ca 1,5 cm av festeboltene til stab staget? Disse går jo gjennom armen og ruster og sveller i tuppene, det er derfor de er så vonde å skru ut. De "hovne" tuppene er ikke gode for gjengene i armen heller. Dersom de var litt kortere ville de slutte "flush" med innsiden av armen, og så være lettere å skru løs neste gang?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by jonsto »

Kan ikke se at det skulle være forbundet med noe som helst problem å kutte de boltene. Årsaken til at de er så lange er nok at det var den lengda de hadde på lageret. :wink: :)
Før du kapper så skru en mutter eller rensemutter inn på bolten så du får ordnet gjengene. Ellers blir det vanskelig å entre. ( Og fil tuppen litt).
Mvh
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by RN »

Skulle skifte mansjett bak på venstre side.splinten satt bom fast.Tok ut sylinderflaska med kula å de hele.Umulig å løsne røret på flaska,så e kopla de fra inne på bakramma.Hørest sikkert ut som mye arbeid,men de var de ikke.Brukte faktisk mansjett fra XM.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by jonsto »

RN wrote:Brukte faktisk mansjett fra XM.
Er det samme mansjetten? Har du et delenr.?
Mvh
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Festeclip fjæringssylinder bak

Post by RN »

Eg hadde liggende ein mansjett fra ein tidligere XM reparasjon.Den gang kjøpte eg ein ekstra.Prøvde XM mansjetten på CXèn,var litt større i diameter mot sylinderflaska,men de gjikk helt fint med klemma som er der.Returslangehullene var litt trange.Har ikke delenr.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Post Reply