Bakre høydekorrektør berline

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Bakre høydekorrektør berline

Post by Sturla »

På min vei med å bytte alle rør ble ene nippelen ødelagt i bakre høydekorrektør, vet ikke helt hvordan jeg skal få den ut. Sveise på en mutter? Det er første gang jeg opplever det, jeg må være heldig..
Uansett, jeg hadde en skitten gammel korrektør liggende, som jeg tok fra hverandre og renset og satte på, men kom til å tenke på at den var fra en -90 diesel break, mens bilen jeg satte den på er 78 berline. Går alle disse korrektørene om hverandre?
:oops:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by jonsto »

Jeg har ikke oppdaget noe forskjell på dem i hvertfall. :wink: Er jo egentlig bare en av/på bryter.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by pål »

de er like til og med til XM og Xantia med hydractive
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by Black Lemon »

de er like til og med til XM og Xantia med hydractive
Er dette tilfellet så er det jo kjempemessig. Jeg ringte Citroën i dag for å høre om de kunne skaffe meg en, men det var ikke mulig. Dersom jeg spør etter en til XM eller Xantia, må de jo kunne skaffe det.

I dag startet jeg opp CXen etter et par/tre uker med kraftig abstinens da jeg ventet på fremre eksosrør fra CP. Da det viste seg at de likevel ikke kunne skaffe dette, bestemte jeg meg for å kjøre til Økern og avlegge Bilen Eksosanlegg et lite besøk. Du snakker om service! Jeg hadde ikke en gang kommet inn døren, før jeg ble bedt om å kjøre inn Citroënen. Det viste seg at det kun var det lille mellomrøret mellom mellompotta og det fremre røret som var rustet i filler og dette kunne han ta med en gang. En time med en hygglig bilprat og en kopp kaffe så var CXen klar igjen. Det var jo helt fantastisk å kjøre CX igjen og jeg kan jo ikke forstå hvordan andre CX-eiere klarer å vente helt til våren. Men aldri så godt at det ikke er galt for noe; høydekorrektøren min bak har åpenbart festet fært i det siste for hekken ville ikke reise seg, før jeg kjørte bryteren over til nest høyeste eller høyste stilling. Uansett hvilke av disse jeg valgte, gikk den i høyeste stilling. For å få den ned i mer normal kjørestilling, måtte jeg skyve bryteren over i helt lav stilling for så å flytten den over i normal stilling før hekken falt helt ned. Jeg kom meg fra Økern, men det siste stykket hjem i ettermiddag etter å ha fylt bensin var hekker så lav at jeg ble bekymret. Det er vel like greit å skifte selve høydekorrektøren hvis jeg får tak i en ny.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by pål »

jeg hadde problewmer med korektøren fremme på xm'en og plukket en fra hylla som kom fra en cx, går rett på og vrker akkurat likt:-) det er en -91 mod 2,1 berline med hydractive.

nytt er nytt og selvfølgelig det beste, selv om det ofte er mer enn bra nok med en pent brukt en...
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by jonsto »

For å være ærlig er det vel i 9 av 10 tilfeller nok med rengjøring. :wink: :)
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by pål »

Ja selvfølgelig er det nok, m en hvorfor nøye seg med det nest beste? en 20 år gammel korrektor vil aldri kunne bli like god som den gang den var ny.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by jonsto »

pål wrote: en 20 år gammel korrektor vil aldri kunne bli like god som den gang den var ny.
Gjelder vel hele bilen i grunnen. :wink:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by pål »

Skal du vri kan du putte fingeren i ro_pa å vri;-) Selvfølgelig , har du helt rett :)
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by Black Lemon »

Da var CXen i orden igjen med XM høydekorrektør bak. Bøhm skaffet en slik for meg på kort varsel og monterte den med en gang. Meget bra!

På vei dit i dag ville den ikke heve seg bak før jeg skjøv bryteren (serie 2 CX) over i nest høyeste posisjon. Da gikk hekken helt opp i høyeste posisjon og jeg måtte skyve bryteren helt over i laveste posisjon og over i normal igjen når hekken begynte å synke. Jeg kom meg til Bøhm, men de siste par hundre meterne (etter ca 20 mins kjøring) var hekken neste helt nede. Ikke moro, men nå er alt så meget bedre.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Da var CXen i orden igjen med XM høydekorrektør bak. Bøhm skaffet en slik for meg på kort varsel og monterte den med en gang. Meget bra!

På vei dit i dag ville den ikke heve seg bak før jeg skjøv bryteren (serie 2 CX) over i nest høyeste posisjon. Da gikk hekken helt opp i høyeste posisjon og jeg måtte skyve bryteren helt over i laveste posisjon og over i normal igjen når hekken begynte å synke. Jeg kom meg til Bøhm, men de siste par hundre meterne (etter ca 20 mins kjøring) var hekken neste helt nede. Ikke moro, men nå er alt så meget bedre.

Plukk fra hverandre den gamle da, og fortell hva som er galt med den.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by Black Lemon »

Den ble igjen hos Bøhm. Den har sittet på siden bilen var ny.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by jonsto »

Kan med 95% sikkerhet si at den var full av dritt.
Det er den lille dysa du ser øverst på dette bildet som tetter seg.

Image

Da går ikke ventilen som den skal, og du får sånne tendenser som beskrives i denne tråden.
Er egentlig ikke mye som kan gå i stykker her:

Image

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by Black Lemon »

Du har helt sikker rett, men jeg hadde rett og slett ikke tid til å gå løs på dette selv nå og måtte få CXen i orden da jeg har bruk for den nesten daglig. Begynner å merke at det blir mer krevende å bruke CX som bruksbil da deler begynner å bli vanskeligere å få tak i. Angrer på at jeg ikke bestilte opp slikt som eksosanlegg etc. da det var i handelen for ikke så lenge siden.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bakre høydekorrektør berline

Post by pål »

Høydekorrektører går ikke isykker (det er svært sjeldent) men de slites og med tiden kan dette gi mer indre lekkasje, mer belastning på pumpe, akkumulator osv. Så så lenge det lar seg gjøre å skaffe nye deler vil jeg si at det i mange (de fleste) tilfeller er å anbefale. MEN , ta vare på gamle deler, mange av de kan ovehales, repareres rengjøres og lagres, for fremtidig mangel på deletilgang....
har masse Citroèn:-)
Post Reply