skjøte rør

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

skjøte rør

Post by Sturla »

De langsgående rørene på min 78 modell er fine bak til litt forbi B stolpen. Når jeg driver med å skifte dem kan jeg jo ta hele lengdene, men de er helt fine i fremre halvdel. Jeg kunne tenke meg å skjøte dem fremfor å gnage av knokene oppe under bremsesylinderen. Er det vanlig to-veis skjøt som er best, eller finnes det andre lure tips, eller er det bare dumt å skjøte? Jeg ser jo at levetiden på den fremre halvdelen av rørene er minst dobbel av de partiene som går over traversen bak. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: skjøte rør

Post by jonsto »

Jeg sender deg et PM.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: skjøte rør

Post by dagmatti »

Hei,

nei nei, ikke pm på dette. Jeg f.eks. kan godt tenke meg å høre andres synspunkter på dette, sikkert flere med meg.

Jeg har alltid endt opp med å bytte hele lengder, men tror jeg hadde spart tid og fått like bra resultat flere steder om jeg hadde hatt noen bra måte å skjøte med.

Er det noen som har testet lodding ala rørlegger? :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: skjøte rør

Post by jonsto »

Jeg kan jo godt ta det her i store trekk. Det finnes altså en person som har laget skjøtehylser. Disse passer akkurat utenpå rørene. De sølvloddes på.
Du må altså kunne og sølvlodde. Ha tilgang til utstyr for sølvlodding. Og overtale vedkommende til å selge deg hylsene. :wink: :D
Men holder gjør det. Eneste som må passes på er skikkelig rengjøring, og at det ikke renner LHM ut av røret.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: skjøte rør

Post by Sturla »

Takk for gode råd. Nå løser jeg det slik det er gjort på DS modellene, med nipler og skjøtestykker midtveis under bilen. Det fungerer fint, det er tilstrekkelig lengde på rørene til at de fint kan tas ned i høyde med flenseverktøyet i skrustikken uten å få "knekk" på seg. Det er to rør som blir skjøtt slik, og to skiftet i hele lengden. Skulle vel tenkt på det før, da hadde jeg tatt alle 4 slik. :wink:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply