Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Ae86
Posts: 2
Joined: Tue 17 Nov, 2009 20:37

Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by Ae86 »

God Kveld, har Citroen cx 86 model, den har stått lagret ute, de siste 2 årene. har nå fått start på den, men har et problem den vil ikke heise seg opp. har fylt på 4 l men Lhn olje, mens den har stått lagret har slangen som går til Hydraulikk-pumpa sprukket, så jeg tok og kuttet den og monterte den på nytt så det ikke lekker lengre. så siden det har vært lekasje på den slangen, tenker jeg meg at det må være noe enormt med luft i systemet. skal Eu-godkjene denne snart, så har noen tips til hva jeg skal gjøre?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by ingkogni2 »

Hydraulikkpumpa kan ikke suge luft, så du må sjenke slangen slik at pumpa får noe å jobbe med og tyngdekraften kan trekke opp olje fra tanken gjennom slangen (hevert).

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by tdbugge »

Ae86 wrote:God Kveld, har Citroen cx 86 model, den har stått lagret ute, de siste 2 årene. har nå fått start på den, men har et problem den vil ikke heise seg opp. har fylt på 4 l men Lhn olje, mens den har stått lagret har slangen som går til Hydraulikk-pumpa sprukket, så jeg tok og kuttet den og monterte den på nytt så det ikke lekker lengre. så siden det har vært lekasje på den slangen, tenker jeg meg at det må være noe enormt med luft i systemet. skal Eu-godkjene denne snart, så har noen tips til hva jeg skal gjøre?
Ta av sugeslangen som går inn på tanken og fyll på LHM igjennom den.Sett den på plass igjen.Så,åpner du lufteskruen en halv omdreining på regulatoren og gi litt gass i ca 20 sekunder.Steng skruen ikke,så hardt og vent.Sett høgden på høgste stilling.
Se om det funker først.
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by jonsto »

Og på "fagspråket" heter det for å PRIME pumpa. Må gjøres med alle pumper som ikke liker å pumpe luft. :wink: :)
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by pål »

hva med å montere på en slik belg som brukes på påhengsmotorer?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by jonsto »

Ideen er ikke så gæærn den Pål. Men tror du den gummien tåler LHMen da? Men det kan jo være et interesant prosjekt. :roll:
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by Göran W »

jonsto wrote:Ideen er ikke så gæærn den Pål. Men tror du den gummien tåler LHMen da? Men det kan jo være et interesant prosjekt. :roll:
Mvh
Tål det bensin så borde det gå med den mineraloljebaserade LHM. Är väl kanske mer tveksamt hur många gånger en sådan lösning skulle komma till användning!? :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by pål »

Är väl kanske mer tveksamt hur många gånger en sådan lösning skulle komma till användning!?
:D :D :D Godt poeng :wink:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by jonsto »

Dette har vel egentlig ikke noe med trådens topic å gjøre, men jeg tar et innlegg i alle fall. Kan jo være greit å vite for andre også.
Det er nemmelig her både Gøran og flere med ham tar så skammelig feil. Det er ikke bensinen som gjør bensinslanger og pumpebelgen på totakts påhengsmotorer stein harde og ødelagt. Det er oljen i totaktsblandingen! Det er også en årsak til at pakninger til hydraulikrørene og ringene i bremsecylindrene er merket med grønnt. Det er gummi som tåler LHM (elller skal vi si mineralolje i allminnelighet). "Vanelige" O-ringer i forbindelse med olje går som regel i oppløsning.
Det må være oljebestandig gummi. Altså: Ikke oljebestandig gummi går i oppløsning, og den oljebestandige blir ofte hard. Den som er merket med grønt ser ut til å holde seg myk og fin. :wink: :)
Men det med antall ganger er et godt påeng. Kanakje man skal lage en for å sette dit når en trenger det? Blir mindre søl enn når en skal holde på å helle LHM ned i slangen. :roll:
Mvh
Ae86
Posts: 2
Joined: Tue 17 Nov, 2009 20:37

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by Ae86 »

Takker for svar, hvor mange liter ca må jeg "prime" pumpa med? og kan jeg få reist opp bilen uten og åpne lufteskruen?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Cx 1986 vil ikke heise seg opp.

Post by jonsto »

Min metode: Fyll på LHM på tanken. Ta av sugeslangen fra pumpa oppe på tanken og fyll den med LHM. har du en mulighet til det så få en annen til å dra litt på starteren så oljen forsvinner ned i slangen. Hvis ikke må du smette på plass slangen og kjøre på starteren selv. Fyll opp slangen på nytt. Sett på plass slangen på tanken. Start bilen. Sett den i høyeste possisjon. Nå bør den reise seg. Når den står i øverste stilling, kontroler mengden med LHM på tanken. Luft systemet. Ta litt Citroën aerobic. Luft på nytt.
Nå bør alt være i orden. :wink: :) :roll:
Mvh
Post Reply