Hvordan i &¤%/¤Æ løsne kulene?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Hvordan i &¤%/¤Æ løsne kulene?

Post by dagmatti »

Hei!


Tenkte jeg skulle bytte kulene foran her en dag, for de er mildt sagt utslitte. Men jeg klarer ikke å rikke dem! Satte på en olje-filteravtrekker med et kjede og en vanlig skralle. Men nei. Satte da på 1 meters vektarm ( :!: ), og da knakk så klart kjedet. :!:

Hvordan løsner jeg dem :?: På alle mine andre cx'er har jeg kunnet skru de av med fornuftige krefter... her sitter det veldig fast!! :shock:



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Fil et hakk i kula. Bruk en dor eller et kraftig skrujern for å kakke den løs.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Du kan og prøve en litt kraftig "bånd" avdrager som du slår på helt inne ved festet der det strammer rundt kulen. Bruk en liten slegge så blir det mer kraft i hvert dunk. Har gjort det noen ganger, avdragerne knekker om du bruker armen og forlenger (har brukket flere). På akuten har det blitt rådet å gi kulen eller sylinderen et "knakk" direkte sideveis for å slå løs bindingen av irr som gjerne er grunn til at de sitter så hardt. Har prøvd det også med stor suksess, da kommer kulen løs med en gang. Har ikke fått lekasje etterpå, men det gjelde vel da å ikke slå for hardt, og ikke for løst.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har skrudd av en masse kuler, og bare en par stykker har krevd en hjelpende hånd fra en annen person. Bruker en settmeisel og slår på sveisen. Bruker en liten slegge eller en STOR hammer å slå med. Må jeg ha hjelp setter jeg på en avdrager med reim og får en annen til å slå.
:wink: :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Takker for svar!

Jeg må kjøpe meg en kraftigere meisel tror jeg. Det er venstre kule foran som sitter noe helt inn i * :!: :!: :!:

Den høyre satt også hardt, men kom etter litt banking og banning.

Er det fare for å slå istykker noe her?



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det fare for å slå istykker noe her?
Ja, det er det. Løftecylinderen er låst med en fjørbolt som ligger nede i et hakk. Et av problemene er at cylinderen fjærer når du slår. Det spørs om ikke du trenger en hjelper. En som enten kan prøve å låse av cylinderen med ei rørtang, eller som kan sette på en bånd eller kjedetang på kula og dra i samme rettning som den skal skrues. Dette for å ta "slakken" i cylinderen.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

heh... kan ikke si jeg merker noe slakk her nei. :) Men bedre å være føre var enn etter snar, kjenner jeg det rett ryker det der det ikke bør først. :D


-mattis
Erl
Posts: 35
Joined: Wed 11 Aug, 2004 15:24
Location: Mandal

Post by Erl »

Da jeg prøvde å få av accumulatoren ville den ikke løsne selv etter jeg hadde banket en halv omdreining - da prøvde jeg med skiftenøklen på den tappen - gassen fuste ut og kulen kunne skrues ut som en lyspære !
Men de nye gasskulen har et slags lokk som er sveist fast - er det noen som vet om gassen er brennbar ? i hvist ikke kann man jo bare bore hull på de :?:
flyr lavt over fartsdumpene på sørlandet
22 TRS ` 87
GTI Turbo` 85 (under restaurering)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Er det ikke CO2??? dette er jo "kvelningsgass" og vil ikke ta fyr, men brukes ofte som bransloknings utstyr.

Så brenner det i motorrommet, slå hull på kulene :!: :!: :wink: :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det ikke CO2???
Trodde det var Nitrogen, men nå gjorde du meg litt usikker. :roll: :? :wink: :D
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Mener å ha hørt at det er Hydrogen..... Det heter jo Hydropneumatisk fjæringssystem :D :P

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mener å ha hørt at det er Hydrogen..... Det heter jo Hydropneumatisk fjæringssystem
Håper vi ikke kjører rundt med en Hydrogenbombe! :wink: :D
Sjekket litt og jeg tror det er Nitrogen.
behjelpelige med å etterfylle gass i hydraulikkulene til GS/GSA, CX, BX og XM... Og selvfølgelig SM og ID/DS for de spesielt utvalgte. Gassen (nitrogen) går gradvis ut år for år,
Hydropneumatisk betyr vel Hydraulisk pneumatisk, tror du ikke ? :wink: :shock: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

He he, det skulle ta seg ut. Kanskje det er en av Citroën fordommene, at man kjører rundt med farlige bomber plassert strategisk rundt i bilen! :shock: Det er kvelstoff i kulene, som nevnt over her
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

les her her står det klart at det er "kvävgas"
http://w1.840.telia.com/%7Eu84003985/CI ... HTM#Borjan
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

les her her står det klart at det er "kvävgas"
http://w1.840.telia.com/%7Eu84003985/CI ... HTM#Borjan

hmm....Da lærte jeg noe nytt i dag :)
Håper vi ikke kjører rundt med en Hydrogenbombe!
Det kan det henne du gjør :P . Har du noen gang opplevd at "egget" på kjølesystemet har gått tett? :P . Det skjedde med en av våre TRD T2 litt nord for fauske. Først steg temperaturen drastisk, så kom det et kraftig smell så panseret løftet seg på pasaskjersiden, og så sto vann/damp-søyla til værs.
Heldighvis hadde de vert å henta en til TRD T2, slik at de kom seg heim, å så måtte de kjøre ned igjen dagen etter for å delvis slepe og delvis kjøre (skadestedet var da "lappa" såppas at bilen kunne startes) den de siste 40 milene heim. I Narvik ble kjølesystemet "repparert" ,uten egg, med slange i stedenfor, noe som gjorde at den fiikk mye tregere driftstemperatur.

Denne skal jeg flytte til "CX-historier"

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply