Hydraulikklekkasje

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Hydraulikklekkasje

Post by Black Lemon »

I ettermiddag på vei hjem fra kanskje sesongens siste skitur i Nordmarka på dagen seks måneder siden sesongens første skitur, merker jeg at bremsene ikke virker så godt som de pleier. I speilet ser jeg en fin våt stripe og jeg skjønner at nå har jeg for første gang opplevd en hydraulikklekkasje. Det er jo ikke værst etter 20 år bak rattet i den samme CXen. Noe lekker ved høyre forhjul konstaterte jeg da jeg kom hjem, men stiv og støl etter 8 timer til fots og på ski, får vi utsette feilsøkingen til helgen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hydraulikklekkasje

Post by mads »

..hmmm.. De slangene lå på bordene i Utrecht i helga, lurte på om jeg skulle ta med to, men gjorde det ikke. Ok, det kan være et rør. Du ser nok fort hva/hvor det er.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklekkasje

Post by jonsto »

Høyre forhjul? Det er sjeldent. Er ikke mye hydraulikk der. Høydecorrectør, tannstang og løftecylinder. Og så bremser da. Venter på å få høre hva du finner ut.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hydraulikklekkasje

Post by Black Lemon »

Det var bremserøret foran som har begynt å lekke. Måtte bremse litt hardt i går og det var tydeligvis litt for mye for dette gamle røret. Øvrige rør og bremseslanger ble skiftet for noen år siden, men de to korte bremserørene foran ble ikke skiftet. Er det noen som har erfaring i hvordan man skifter disse og ikke minst om man får tak i nye?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hydraulikklekkasje

Post by Black Lemon »

De hadde det på CX-basis så jeg bestilte en til hver side. Jeg har aldri handlet der før så jeg håper jeg blir fornøyd.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklekkasje

Post by jonsto »

Hvilke rør da? De som sitter på caliperne?
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hydraulikklekkasje

Post by Black Lemon »

Image

Her er synderen, skjønt synder blir vel noe for strengt all den tid den har gjort nytten sin i 24 1/2 år. Den var jo sågar ekstra storsindig som holdt tett så lenge skisesongen varte.

Jeg skiftet bremseslanger for tre år siden og burde jo strengt tatt skiftet rørene da, men det er alltid fristende og la ting som fungerer på en gammel bil være i fred. Det var enkelt å løsne disse, men bremseslangene må løsnes først. Jeg var litt uheldig og brøt av en liten bolt som holder røret fast, men det var relativt enkelt å fikse.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hydraulikklekkasje

Post by jonsto »

Tenkte nok det var den rakkeren der ja. :wink: Disse ruster jo også innenfra. :(
Før eller siden blir det nok prøvd å lage og sølvlodde på kobber nikkel rør på disse.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Hydraulikklekkasje

Post by Black Lemon »

Omsider dukket de nye/brukte bremserørene opp fra Tyskland. Det var vel streiken i transportsekstoren som gjorde at dette tok såpass lang tid og at jeg dermed ikke har kjørt CX siden 6. mai og abstinensene er sterke selv om jeg har rattet XMen i mellomtiden. I går var alt på plass, men etter å ha vært for slurvete med luftingen, måtte vi lufte igjen i dag. En fordel med åpne eikefelger da jeg slapp å ta av hjulene for å komme til lufteniplene. Likevel begynte panikken å bane seg vei da den ikke ville heve seg etter å ha fått den av bukkene. Mer LHM på og ekstra lufting med regulatorskruen et par ganger gjorde susen. Plutselig hevet den seg til de store høyder og lykken bruset i blodet igjen. Himmel å deilig denne bilen er å kjøre og hvilken profil som speiler seg i glassbyggene som popper opp som paddehatter for tiden. Med dagens tjukke biler å sammenligne med er jo CXens slanke profil et smykke.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hydraulikklekkasje

Post by dagmatti »

Hei,

nå har forsyne meg ett av mine røket. Uheldigvis skjedde det slik at jeg ikke merket at det har piplet litt ut, og dermed rent nedover dekket, som har svulmet opp på en plass (har nok stått 2 uker).

Jon, har du prøvd å lodde inn kobbernikkel rør i slike? Og, er det noen som har et slik til venstre side liggende? Jeg skulle gjerne hatt den igår, som vanlig.. :lol:


-m
Post Reply