Antikrenging

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Antikrenging

Post by Sturla »

Jeg ville gjerne prøve å ettermotere antikrengingsventil på CX. Mest fordi det skal være mulig, og siden jeg holder på med en CX likevel. Jeg har fått tak i en slik ventil fra XM. Der må jeg slik jeg forstår jeg blokkere en del åpninger :shock: , men det store utfordringen ser ut til å være å få redusert tilkobling fra fjæringssylindre fra det enormt tykke på XM, til det normale på CX. Jeg trenger altså ideelt en skrueinnsats av denne typen,
Image
men som reduserer fra XM størrelse til vanlig CX størrelse. Ja, ev til den størrelsen på bildet, som vel er for 6,35mm rør?, da kan det være to reduksjoner etter hverandre. Ser på "akuten" at det blir gjort, men har ike funnet noen bilder på slik montasje. Så til spørsmål, siden mange ser ut til også å ha XM her, finnes det en slik reduksjonskobling på XM? Eller må det fabrikeres? I tilfelle hvor kan man få slikt laget?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Antikrenging

Post by pål »

Bare for å være pirkete ; det er vel ikke trykket som er høyere på fjørbena på Xm , men oljemengden, derav de grove rørene. Dette fordi ventilhullet på Xm-kulene er svært mye mindre enn på CX, slik at i "soft-mode" slippes olja igjennom røret til hydraktivkula.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Antikrenging

Post by jonsto »

Sturla, har sendt deg en PM.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Antikrenging

Post by pål »

Ja for all del, hold det hemmelig :roll:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Antikrenging

Post by jonsto »

pål wrote:Ja for all del, hold det hemmelig :roll:
Har ikke noe med hemmelighold å gjøre. Det er bare det at jeg ikke liker å oppgi andre folks navn og tlf. nr. på et åpent forum uten vedkommendes tilatelse. Men om du vil vite det kan jeg sende det til deg også på PM. :wink:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Antikrenging

Post by pål »

Skjønner det, men da kan du jo si at du vet at det er mulig å skaffe, og at andre intresserte kan kontakte deg for info ;) Bare for å være vanskelig igjen, jeg da vettu :wink:
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Antikrenging

Post by Sturla »

Finner jeg ut av det skal jeg lage forklaring med bilder i tråden her. :)
Hittil har jeg bare ventilen. Og en CX å putte den inn i. De grove tilkoblingene det er snakk om er i begge ender.
Åpningen til kulen må naturligvis også blokkeres. Lokkene som brukes bak på fjæringssylindrene på BX 4x4 er sikkert perfekte til det, men de er vel like vanskelige å få tak i som slike reduksjonsnipler jeg er ute etter.
Image
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Antikrenging

Post by Black Lemon »

Jeg vet ikke helt om jeg forstod dette, men er hensikten å få en CX til å krenge som en XM med hydraktiv? I så fall lurer jeg på hvorfor? Jeg har både CX GTi Turbo (den stiveste CXen er det vel) og XM Break Turbo C.T. og jeg er ikke i tvil om hvilken av de to som er mest behagelig å kjøre. Det er og blir CXen. XMen nærmer seg i høye hastigheter (over 120 km/t), men ellers er CXen helt overlegen XMen når det gjelder fjæringskomfort og krengingen på en CX er vel egentlig ikke noe problem, eller er det mulig å kombinere CXen fantastiske fjæring med XMs mindre krenging?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Antikrenging

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Jeg vet ikke helt om jeg forstod dette, men er hensikten å få en CX til å krenge som en XM med hydraktiv? I så fall lurer jeg på hvorfor? Jeg har både CX GTi Turbo (den stiveste CXen er det vel) og XM Break Turbo C.T. og jeg er ikke i tvil om hvilken av de to som er mest behagelig å kjøre. Det er og blir CXen. XMen nærmer seg i høye hastigheter (over 120 km/t), men ellers er CXen helt overlegen XMen når det gjelder fjæringskomfort og krengingen på en CX er vel egentlig ikke noe problem, eller er det mulig å kombinere CXen fantastiske fjæring med XMs mindre krenging?

Det sitter en kuleventil som blokkerer væskestrømmen fra den kula som presses sammen. Det er et enkelt system, og har i seg selv ikke noe å gjøre med hydractive. Det er bare plassert i samme enheten.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Antikrenging

Post by Sturla »

Black Lemon wrote: eller er det mulig å kombinere CXen fantastiske fjæring med XMs mindre krenging?
Akkurat, det er det som er hensikten. Det er en del som har gjort dette på DS og SM, uten at det påvirker komforten, det gjør bare at bilen krenger mindre.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Antikrenging

Post by dagmatti »

Hei,

presses ikke fjæringen sammen også i humper og dumper :?:


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Antikrenging

Post by pål »

Jeg vet ikke hvor mange varianter det kan dreie seg om, men om det er noeslikt som dette er det vel litt mer omfattende enn du forteller her. Med sensorer på ratt osv.

http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Antikrenging

Post by tronde »

pål wrote:Jeg vet ikke hvor mange varianter det kan dreie seg om, men om det er noeslikt som dette er det vel litt mer omfattende enn du forteller her. Med sensorer på ratt osv.

http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4
1: Det er forskjell på Hydractive og Activa.
2: Komplett Hydractive er mye mer enn de nevnte kuleventilene.

Kuleventilen er plassert slik at væskestømmen fra en kule hindres i å returnere. Da krenger bilen mindre. Dette er en rent mekanisk funksjon. Activa, som er en overbygningpå Hydractive-2, har egne fjærsylindre for å stramme opp stabstagene. Det er noe helt annet.

Se punkt 6 og videre.

Image
Razor
Posts: 62
Joined: Wed 04 Jan, 2006 18:41
Location: Falkenberg, Sverige

Re: Antikrenging

Post by Razor »

Sturla wrote:Finner jeg ut av det skal jeg lage forklaring med bilder i tråden her. :)
Bra Sturla, jag följer med spänning! :shock:
Mvh Daniel "razor"

CX 20 TRE -87, XM tct break -97, XM tct break -95, Peugeot 307 HDi -06
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Antikrenging

Post by Sturla »

Image
Nettopp fordi i slike svinger krenger cx en mye ville det være morsomt å prøve.
Jeg har funnet ut at gjengingen inn i ventilen er eksakt same som gjengene i bolten på bærearmen bak på CX, altså M16, med stigning? da trenger jeg en bolt av den størrelsen jeg kan borre ut og lage m8 med vanlig 3,5mm rørnippel i. Det skal jo helst se pent ut også til slutt.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply