Parkere med trykk eller ei?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Parkere med trykk eller ei?

Post by gopp »

En venn av meg som har en strøken Italiensk bil (Khamsin) full med LHM har blitt tipset om at han burde slippe alt trykket ut av systemet ved å pumpe på bremsen frem til akkumulatoren er tom når han skal parkere for natten. Merk at bilen ikke har fjæring med LHM, men det meste annet tenkelig og utenkelig av funksjoner drevet av dette.

Er dette noe dere har hørt om? Jeg har da aldri sett noen som slipper en CX helt ned og tømmer akkumulatoren når bilen parkeres, og det er heller slik at en CX-eier er stolt om bilen holder trykket såpass at den ikke siger ned i løpet av en dag eller to.

Eieren av bilen er opptatt av at hydraulikken blir brukt ofte, og passer på at det ikke går mer enn 14 dager mellom hver gang alle funksjoner har vært aktivert. Den kjøres også endel, og jeg mener har klarte 6.000 km. i fjor sommer. Han har mer enn en bil, så det er slett ikke så ille synes jeg.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Parkere med trykk eller ei?

Post by jonsto »

:shock: Eneste noenlunde fornuftige grunnen til det er å ta tryket av akkumulatormembranen så den ikke strekkes. :mrgreen:
Etter min mening en smule overdrevet.
I midlertid fikk jeg det rådet i min spede begynnelse som Citroën eier at jeg skulle bruke høydereguleringsmotoren minst en gang hver 14. dag. Men det er en annen historie.
Konklusjon: Du gjør ikke noe galt med å ta av trykket, men det er mest sannsynelig helt bortkastet. :wink: :D
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Parkere med trykk eller ei?

Post by gopp »

Takk for svaret Jon!

Teorien til mekanikeren som kom med tipset var at det reduserte sjansen for å få lekkasje i systemet. Det er en noen veldig små ventiler (produsert av Bosch) som kontrollerer vippelys og setehøyde, og han mente pakningen hadde bedre av at det ikke sto trykk på. Jeg vet ikke, men synes det høres litt unødvendig ut. Bilen holder forresten trykket godt, minst 14 dager.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply