Fjærben bak Berline

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Fjærben bak Berline

Post by ingkogni2 »

Har i lengere tid hatt LHM-lekkasje på Athena'n. Blir en dam ved bakhjulene når den synker ned. Stengene på hengerfestet som går inn under ramma er blaute. Virker som om det er lekkasje på begge fjærbena bak. Har ikke gjort noe annet med det enda enn å se inn under bakparten på den.

Var det sånn at det er forskjell på fjærbena bak på berline og Break?
Er mansjettene forskjellig også?
Er vell kanskje bare returene i mansjetten som er tett?

Må byne å bruke denne igjen siden den drar halvparten i drivstoff av hva GTI T1 gjør og at vinteren nermer seg, og 85 Turbo har ingen ting på vinterføre å gjøre (ikke før den er understellbehandla i allefall).
Må også bytte yttre drivledd på førersiden (knakker VELDIG kraftig nå...). Uff.... Er det å starte som er det verste med hele jobben... :?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by Asle »

Det er i allefall forskjell på stempeldiameteren mellom brake og berline, det skal visstnok også være forskjell på andre mekaniske mål mellom S1 og S2, i de tilfellene jeg har vært borti lekkasje har det vært stemplet som har hatt rustskade pga defekte mansjetter som da har sluppet inn vann og salt, kan selvfølgelig også være mansjetten fordi væsken tar letteste veg ut, og kan derfor komme fra andre komponenter høydekorrektør etc.
Sjekk først at mansjettene er i orden, sjekk også at den er riktig montert (rotert).
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by jonsto »

Kan bare bekrefte det meste av det Asle sier. Om det er forskjell på cylinderne på S1 og S2 vet jeg ikke, men har nå et sett fra -79 GTien liggende.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by Asle »

jonsto wrote:Kan bare bekrefte det meste av det Asle sier. Om det er forskjell på cylinderne på S1 og S2 vet jeg ikke, men har nå et sett fra -79 GTien liggende.
Mvh
Det var Fredrik som på treffet antydet at det mellom S1 og S2 er forskjell på størrelsen på hullet der LMH væska passerer mot kula, jeg har ikke sjekka dette.

Jeg måtte bestille teflonringer og O-ringer fra CX basis, jeg fikk ikke tak i filtringer
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by jonsto »

Asle wrote: Det var Fredrik som på treffet antydet at det mellom S1 og S2 er forskjell på størrelsen på hullet der LMH væska passerer mot kula, jeg har ikke sjekka dette.
Dette hullet er jo så stort at noen mm fra eller til ikke bør spille noen rolle. Er vel ventilen i kula som er det avgjørende.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by Asle »

jonsto wrote:
Asle wrote: Det var Fredrik som på treffet antydet at det mellom S1 og S2 er forskjell på størrelsen på hullet der LMH væska passerer mot kula, jeg har ikke sjekka dette.
Dette hullet er jo så stort at noen mm fra eller til ikke bør spille noen rolle. Er vel ventilen i kula som er det avgjørende.
Mvh
Det skal jeg ikke si så mye om, men de endrer vel ikke uten grunn, eller kanskje de knakk borret en gang i 1985 og så hadde de ikke flere med samme dimensjon :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Re: Fjærben bak Berline

Post by jank »

break vet jeg ikke,men på berlin er det slik at cx20 og cx22 har samme sylinder framme og bak mens biler med 2.5 liter motor har større stempeldiameter fremme fremme.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by Asle »

jank wrote:break vet jeg ikke,men på berlin er det slik at cx20 og cx22 har samme sylinder framme og bak mens biler med 2.5 liter motor har større stempeldiameter fremme fremme.
Det er kanskje mange kombinasjoner foran avhengig av motortype, smal eller bred forstilling, turbo osv,kunne vært greit med en oversikt slik at man slipper å demontere før man bestiller, har tenkt å demontere sylindrene foran i vinter og kontrollere stempler samt sette inn nye pakninger og mansjetter, samtidig som jeg er ut med drivverket.
Men filtringer har jeg ikke klart å få tak i, noen som klare å skaffe disse?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærben bak Berline

Post by jonsto »

Asle wrote:Men filtringer har jeg ikke klart å få tak i, noen som klare å skaffe disse?
Filtringene kan du jo lage selv. Filtplate og hullpiper. Er i grunnen ikke så veldig kritisk med målene heller. Hensikten er jo å holde stempelet rent før det går inn i tettningen.
Tar du en tur hit kan du få sette deg ned og gå gjennom delefilmene. (Har alle filmene som forhandleren i Kristiansund hadde).
Mvh
Post Reply