Lufting av bremser

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Lufting av bremser

Post by Primajor »

Etter det som jeg vet så er det en luftenippel til lufting av bremsene " den som sitter fremmest på bremseventlen "...
Mitt spørsmål konkret er om det er nok å lufte av bremsene ved bruk av denne nippelen, eller at man må likevel ta enhver brems for seg..Hilsen
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Lufting av bremser

Post by gopp »

Du må lufte ved hvert hjul.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by pål »

Det er jo verdens enkleste bil å lufte bremsene på da. Det være seg OM du får opp lufteniplene. Med motor igang og en stang mellom bremsepedal og sete, så er det bare å løsne nippel og la det strømme til ren luftfri olje kommer. Men seff gjelder det her som ved alle andre biler, start med hjulet med lengst rørstrekk, bruk en gjennomsiktig slange og en beholder for å samle olja.
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by ingkogni2 »

pål wrote:Det er jo verdens enkleste bil å lufte bremsene på da. Det være seg OM du får opp lufteniplene. Med motor igang og en stang mellom bremsepedal og sete, så er det bare å løsne nippel og la det strømme til ren luftfri olje kommer. Men seff gjelder det her som ved alle andre biler, start med hjulet med lengst rørstrekk, bruk en gjennomsiktig slange og en beholder for å samle olja.
Er ikke fullt så enkelt bak... Har man tette felger, så må man av med hjulene bak og sette bukker under slik at bilen fremdeles hviler på bruene. Dette er for at CX må ha vekt på fjæringa bak for å få trykk på bremsene bak (lastavhengighetsreduksjonssystem 8) ). Det er ikke bare å sette en planke i mellom heller når man lufter bak, da bilen kommer til å løfte og senke seg en aning, og det kan gjøre at den rammler ned av bukkene (Har prøvd. Mista den i grava i garasjen). Har man Turbo-felger eller andre eike-felger, så kan man komme til nipplene gjennom felgen. Evt om man har tette felger, så kan man ta av bremseskjoldene bak og lufte fra innsiden, men da bær man ha ei grav eller 4-søyler å gjøre det på...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by Asle »

Jeg pleier å ta av hjula så setter bilen på bukker og setter den i høyeste posisjon, da blir det trykk på fjærbeina bak, og bremsene kan luftes
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by pål »

1-0 til Asle :wink:

Elementært :)
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Lufting av bremser

Post by Black Lemon »

Det er viktig å gjøre dette skikkelig slik Asle beskriver. Da jeg skiftet bremserørende foran i vår, slurvet jeg med luftingen og måtte gjøre det om igjen før varsellampen sluttet å lyse. Jeg bruker et syltetøyglass ved hvert hjul med LHM og gjennomsiktig slange med ventil som du får på Biltema som jeg kobler på niplene. Bruk godt med rustløsemiddel og la det godgjøre seg lenge (gjerne dagen før om du har tid) før du forsøker å løsne lufteniplene. Jeg er ikke spesielt dyktig i å mekke bil, men å skifte skiver og klosser på CXen klarte jeg bra for et par år siden bare jeg tok tiden til hjelp.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Lufting av bremser

Post by Primajor »

Takk for ganske utfyllende forklaring, det er til stor :D hjelp
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by pål »

Noe av det viktigste å legge merke til er nettopp dette med rustløser. Problemet er det at CX'en har aluminium calipere og luftenipplene er stål, dette sitter noe inn i he___te noen ganger og faren for å "runde" nipplene er overhengende :roll:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by jonsto »

pål wrote:Problemet er det at CX'en har aluminium calipere og luftenipplene er stål, dette sitter noe inn i he___te noen ganger og faren for å "runde" nipplene er overhengende :roll:
Og så er det viktig å smøre dem med monteringspasta av en eller annen sort. Men ikke en som inneholder kopper. Den tærer på aluminiumen. Grease kan være et altenativ. Og husk hetta. :wink:
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by Asle »

jonsto wrote:
pål wrote:Problemet er det at CX'en har aluminium calipere og luftenipplene er stål, dette sitter noe inn i he___te noen ganger og faren for å "runde" nipplene er overhengende :roll:
Og så er det viktig å smøre dem med monteringspasta av en eller annen sort. Men ikke en som inneholder kopper. Den tærer på aluminiumen. Grease kan være et altenativ. Og husk hetta. :wink:
Mvh
På Auto 2000 fikk jeg beskjed om å brukke kobberpasta mellom calipperen og fjærbeinet på C5 en, er det bare mellom stål og aluminium det blir tæring, eller er det også mellom aluminium og aluminium?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lufting av bremser

Post by Göran W »

Galvaniska strömmar bildas mellan ämnen som ligger långt från varandra i det periodiska systemet - därav mycket korrosion mellan järn och aluminium.
Det finns aluminiumpasta som fungerar bättre än kopparpasta. Speciellt bra mellan aluminium/aluminium! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Lufting av bremser

Post by Asle »

Göran W wrote:Galvaniska strömmar bildas mellan ämnen som ligger långt från varandra i det periodiska systemet - därav mycket korrosion mellan järn och aluminium.
Det finns aluminiumpasta som fungerar bättre än kopparpasta. Speciellt bra mellan aluminium/aluminium! :wink:
Synes det er trist at forhandleren v/verkstedet gir feil råd, bra at det finnes et forum å diskutere på.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Lufting av bremser

Post by Primajor »

Takk for all hjelp...Det var mye å ta med. :D
Post Reply