vann? i diravi? Jaggu er'n stiv gitt!

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Guest

Post by Guest »

jonsto wrote:Tjaaaa. Tror nå ikke at kondensfjerner hjelper. Gjør heller vondt værre. :) Er ikke sikker på spritstyrken, men er det 60% så inneholder jo flaska 40% vann! :evil: (96% har 4% vann) :cry:
Uannsett hva man bruker så vil det ligge igjen vann der det ikke er sirkulasjon. Har man først fått vann i systemet tror jeg demontering og gjennomblåsing er eneste løsningen. Kondensen slår vel helst i LHM tanken. det er meget viktig at den platen som ligger i bunnen av LHM tanken er på plass. I to av mine biler har denne vært fjernet. Det er under denne at dritt og vann skal samle seg.
Når jeg tømmer LHM tanker slår jeg innholdet på gjennomsiktige kanner. Lar det stå en 14 dagerstid. Da ser jeg om det er vann i oljen. Så siler jeg oljen gjennom slik silvatt som brukes i melkesiler. :) Dette gjør jeg en to - tre ganger. Første gangen må en være forsiktig slik at en ikke får med eventuelt vann som har sunket til bunns. Det meste av grumset bør en også unngå å få med. Etter denne opprasjonen kan e jo for sikkerhetsskyld la LHMen stå i enda 14 dager for å se om den skiller ut noe mer. (Det har jeg aldrig sett den har gjort). Jeg tror ikke det går å "slite ut" LHM olja, så nå mener jeg den er fullt brukbar igjen. :D
LHM oljen transporterer ikke dritt. Og kanskje heller ikke vann. Det er derfor å annbefale å kjøre en omgang med renseolje før en går til det skritt å demontere annlegget. Renseolje alene er ikke nok, da den ikke har noen virkning der det ikke er sirkulasjon. Det samme gjelder for andre stoffer man lurer på å tilsette. :oops:
Mvh
...vel situasionet vært prekært og jeg tok sjansen,men skrapa højde korektor bak for is/inne/,men for seint-p.g.a. blokert korektor røkte el.motor til højde reguleleringa+har slått høl i bensin tanken/for lav højde bak :cry: :cry: :cry: /heldivis har delebil ,så alt i orden .../har limt tanken i -11`men denn holder/ bilen fluter igjen :lol: :lol: ..letter etter varmt garasje/her i Hamar er dette stort problem/..til å rense og blåse helle system+komponenter.... :lol: :lol: :lol: ..tak skall dere ha for help og rask resposns...melder meg i klubben med den første..... :twisted: :twisted:
Guest

Post by Guest »

Hallo, hallo.
Jeg har lest innleggene om kondens/vannproblemer. Jeg tror jeg vet om noe som i alle fall ikke skader å prøve :D . QMI selger en helt spesiell kondensfjerner som faktisk får vannet til å blande seg med drivstoffet. Sannsynligheten er stor for at dette stoffet også klarer å blande vannet ut i LHM en. Tror broder (citrusen) har noe liggende. Skriv til meg på jorncarel@hotmail.com, så skal jeg se om jeg finner noe. Er helt enig i at vanlig kondensfjerner kan være litt skummelt. Det eneste den gjør er å få vannet til å flyte opp.


jonsto wrote:Tjaaaa. Tror nå ikke at kondensfjerner hjelper. Gjør heller vondt værre. :) Er ikke sikker på spritstyrken, men er det 60% så inneholder jo flaska 40% vann! :evil: (96% har 4% vann) :cry:
Uannsett hva man bruker så vil det ligge igjen vann der det ikke er sirkulasjon. Har man først fått vann i systemet tror jeg demontering og gjennomblåsing er eneste løsningen. Kondensen slår vel helst i LHM tanken. det er meget viktig at den platen som ligger i bunnen av LHM tanken er på plass. I to av mine biler har denne vært fjernet. Det er under denne at dritt og vann skal samle seg.
Når jeg tømmer LHM tanker slår jeg innholdet på gjennomsiktige kanner. Lar det stå en 14 dagerstid. Da ser jeg om det er vann i oljen. Så siler jeg oljen gjennom slik silvatt som brukes i melkesiler. :) Dette gjør jeg en to - tre ganger. Første gangen må en være forsiktig slik at en ikke får med eventuelt vann som har sunket til bunns. Det meste av grumset bør en også unngå å få med. Etter denne opprasjonen kan e jo for sikkerhetsskyld la LHMen stå i enda 14 dager for å se om den skiller ut noe mer. (Det har jeg aldrig sett den har gjort). Jeg tror ikke det går å "slite ut" LHM olja, så nå mener jeg den er fullt brukbar igjen. :D
LHM oljen transporterer ikke dritt. Og kanskje heller ikke vann. Det er derfor å annbefale å kjøre en omgang med renseolje før en går til det skritt å demontere annlegget. Renseolje alene er ikke nok, da den ikke har noen virkning der det ikke er sirkulasjon. Det samme gjelder for andre stoffer man lurer på å tilsette. :oops:
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan hende QMI stoffet fungerer. De andre stoffene til QMI fungerer i alle fall. Men du løser fremdeles ikke problemet der det ikke er gjennomstrømmning f.eks. i løftesylindrene.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Må nesten gi litt lyd ifra meg, også her, ettersom jeg ikke har løst, men faktisk forverret mitt problem.Men først: "jonsto", du nevner til stadighet at det ikke er gjennomstrømning i fjøringssylindrene, det har jeg ikke tenkt å protestere på, men har vel derimot et spørsmål: hvor stort er volumet i sylindrene når bilen står i max høyde? Og hvor stort er volumet i respektive rør? Jeg vet ikke men vil tro at ved gjentatte skifter av LHM og mye hydraulics så vil man vel for det første holde det sånn noenlunde rent, samt at om man skulle fått vann i sylinderen så vil vel dette etter endel opp/ned trim bli blandet med LHM og evnt. kondensfjerner?

Jeg er fortsatt litt i villrede med hva det egentlig er som feiler min bil, ettersom den nå står med flere liter LHM på gulvet foran fører :? , men det som skjedde var at jeg "holdt i sjakk" problemet med å sette på kupe-varmeren til å holde "sentrifuga" varm. Men så kom jula her på Lillehammer med masse kuldegrader, og etter en dag på jobb hadde den frosset igjen. Rattet stivt som bare fa..! Jeg haler og drar for å få svingt meg ut fra parkeringa, så ..........! Knepp sa det under dasjen og olja rant nedover føttene mine :( . Skal love at det kom en lekse med gloser som de færreste har hørt........! :twisted: Jeg kom meg hjem, og etter to dager, lå damen flat i snøen , uten styring , uten bremser , og uten fjøring. Og der har hun ligget pent siden, og tatt seg godt ut. :)

Vi begynner å bli ltt våryre, og lengter etter 0+ temperatur så vi kan begynne å stelle litt for at hun igjen skal sveve. Og spesiellt gleder vi oss, fordi vi skal få "ny" motor+++++ :D

Og jammen ser vi frem til en helg på Furustrand, hvor jeg selv har tilbrakt halve barndommen( Ringshaugstranda som nærmeste nabo: en virkelig perle )
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Men først: "jonsto", du nevner til stadighet at det ikke er gjennomstrømning i fjøringssylindrene, det har jeg ikke tenkt å protestere på, men har vel derimot et spørsmål: hvor stort er volumet i sylindrene når bilen står i max høyde? Og hvor stort er volumet i respektive rør? Jeg vet ikke men vil tro at ved gjentatte skifter av LHM og mye hydraulics så vil man vel for det første holde det sånn noenlunde rent, samt at om man skulle fått vann i sylinderen så vil vel dette etter endel opp/ned trim bli blandet med LHM og evnt. kondensfjerner?
Jeg vet ikke svaret på dine spørsmål om volum, men bakgrunnen for mine påstander er:
Stemplet i cylinderen går ikke helt inn, så det er noe volum der når bilen er helt nede. Bak ligger cylinderen horisontalt. Hydraulikrøret er festet på toppen. Det er da natturlig at smuss og eventuelt vann synker til bunns og der blir det liggende. Om du skal få det ut må det være så mye at det er mer enn det volumet som er der når bilen er i laveste posisjon. Det er jo bare ett rør mellom cylinderen og høydekorrektoren. Fram står jo cylinderen vertikalt, men røret er øverst og vann og smuss nederst. Ved å kjøre bilen opp og ned flere ganger vil du få ut eventuell luft, men vann og smuss vil du fremdeles ha der.
Siden jeg har plukket i stykker diravi enheten ser jeg fram til å få høre hva det var som sviktet slik at LHM oljen rant ut. Revnet et rør eller hva?
Mvh
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

pål wrote:Jeg er fortsatt litt i villrede med hva det egentlig er som feiler min bil, ettersom den nå står med flere liter LHM på gulvet foran fører :?
Det kan kanskje være membranen mot bremsepedalen på hovedbremsesylinderen som har sprukket? Det gjorde den på min 84 CX25GTi den gang jeg fikk vann i hydraulikken. Jeg måtte skifte hovedbremsesylinder og det var ikke den enkleste jobben å få på hydraulikkrørene igjen på den nye bremsesylinderen (trangt!).
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Siden jeg har plukket i stykker diravi enheten ser jeg fram til å få høre hva det var som sviktet slik at LHM oljen rant ut. Revnet et rør eller hva?
Joda, olja rant nok ned fra Diravien. Så jeg er spent på å få den ut så jeg kan se hva det var som sprakk for kanskje å finne årsaken til at det sprakk. Er litt redd for å bytte Diravi bare for å oppleve det samme en gang til :cry:

Forresten så forstår jeg jo hva du mener med denne sylinder teorien, men det jeg mener er at ved regelmessige skifter/renseprosesser av LHM-vesken så vil man vel holde systemet ganske rent? Dessuten så er det jo et retur-rør på hver sylinder som i skjemaer er merket "over-flow" så en viss gjennomstrømning må det jo nødvendigvis være. Men selvsagt, jeg har jo også skiftet kuler etpar ganger og sett hvordan olja ser ut :shock:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dessuten så er det jo et retur-rør på hver sylinder som i skjemaer er merket "over-flow" så en viss gjennomstrømning må det jo nødvendigvis være.
Dette går fra belgen så det er i feil ende. Det andre røret fra belgen er lufting.
Om alt går etter planen passerer jeg deg i uke 9. Venter å få se Diravien da. :D :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Tenkte å plukke den ut idag! Det er endelig blitt litt mildere, så jeg får nok begynne hvis vi skal bli klare til våren.Tenkte selv å ta noen dager fri i uke 9 så velkommen skal du være :!: :D Kommer til å ta bilder under demontering. Men jeg tror vel egentlig ikke noe særlig på vann i LHM'en men kanskje heller inne i sentrifugal-regulatoren. I høst hadde jeg nemlig en fæl skrapende ule-lyd som fulgte hastigheten på bilen, og var spesiellt fremtredende ved ca.:60km/t. (bra at en har etpar delebiler) :wink:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg har tatt ut Diravien idga :!: Det viser seg at toppen, som "jonsto" viste oss i forrige nr. av Gasskula hadde,pga enormt trykk, løftet seg og O-ring samt filter var knust og på tur ut av toppen :shock: . Og hva var så årsaken til dette :?: Jeg er nesten 100% sikker på at det var sentrifugal-regulaturen, som hadde vann inni huset sitt, noe som da ble liggende nederst og frøys/ekspanderte på vektstanga som påvirker hydraulikk-ventilen som gir trykk til sentrerings-funksjonen(masse dårlig norsk, men om dere har sett inni en sånn så forstår dere hva jeg mener)Nå venter jeg på ny sil og nytt rullelager, og i mellom tiden så demonteres Diravien's hovedventil for rengjøring! Har tatt masse bilder, så om noen er intressert så er det bare å ta kontakt :P
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Kunne du klaske ut diravi/vann bildene hos dagmatti?
Jeg har ikke gjort en døyt med styringa så nå er det pånigjen her.
Forresten hvordan ble det med emulgator teoriene?
Finnes dette produktet?
Og jon,- opp og ned og opp og ned 100 ganger kan vel hjelpe på gjennomstrømingen hvis man må "vaske" hydraulsystemet?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Og jon,- opp og ned og opp og ned 100 ganger kan vel hjelpe på gjennomstrømingen hvis man må "vaske" hydraulsystemet?
Litt hjelper det. men se på løftecylindrene bak. De er høyest i bakkant. Så står røret på toppen i bakkant. Hvordan vil du få ut dritten som har samlet seg i bunnen i forkant? :?: :roll:
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
Og jon,- opp og ned og opp og ned 100 ganger kan vel hjelpe på gjennomstrømingen hvis man må "vaske" hydraulsystemet?
Litt hjelper det. men se på løftecylindrene bak. De er høyest i bakkant. Så står røret på toppen i bakkant. Hvordan vil du få ut dritten som har samlet seg i bunnen i forkant? :?: :roll:
Mvh
Jeg skal konsultere mine profeter...
.........

En snakker om en bakke på 25% stigning?
:idea: :?:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

En snakker om en bakke på 25% stigning?
Hjelper ikke. Men du kan jo snu den på taket og henge nesa opp i 45 grader. :wink: :D :D
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
En snakker om en bakke på 25% stigning?
Hjelper ikke. Men du kan jo snu den på taket og henge nesa opp i 45 grader. :wink: :D :D
Trykk?
Koble fra?

45 grader skal jeg klare men ikke på hodet.
Post Reply