Bytte kuler C5

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Bytte kuler C5

Post by Asle »

Er det noen her som har byttet kuler og H væske på C5 2003 HDI STV selv? Er det noe spesiell framgangsmåte? det er jo ingen flotttør for å måle væskemengden, skal til å ta service selv nå bla bytte regreim++ , og jeg tror kulene begynner å bli dårlige, den har gått 180000 nå og jeg synes den begynner å fjære lite.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Re: Bytte kuler C5

Post by jonaas »

Regner med du er klar over det, men på C5 er det IKKE LHM men LDS som er H. fludium. Noe dyrere enn LHM.
Kulene i C5 skal ha doble membraner har jeg lest et sted og er forventet å ha lenger levetid en tidligere type. Men nye er sikkert bedre enn gamle også her, og når en gjør arbeidet selv blir en ikke ruinert. Men sjekk at det ikke er mangel på LDS som gjør dårlig fjæring. For å sjekke nivå , senk bilen helt, stopp motoren. Nivå skal nå ligge såvidt over silen du ser under lokket.
Forøvrig kan jeg ikke se at det er noen annen måte å bytte kuler på i C5 som i CX. Men forøvrig beskrevet i HAYNES.
Skal bli interessant å høre om du merker stor forskjell med nye kuler på C5.
C4 og C5
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Bytte kuler C5

Post by pål »

Bare ett litet apropos : Doble membraner har vært brukt i uorginale kuler av gamle "CX-type" , dette har vært bemerket som en dårligere løsning enn orginale som var av en tykkere gummi. (Dette er ikke en påstand fra min side, men noe jeg har hørt)(dobbel membran derimot har jeg sett, utstilt av Per Deren ;)
har masse Citroèn:-)
Post Reply