Fjæring bak!

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Fjæring bak!

Post by dagmatti »

Hei,

etter at jeg fikk skilter på den gamle cxen min har det vært noe litt mystisk med fjæringen bak. Den er ikke veldig markert denne effekten, men den har en tendens til å virke litt stiv eller sprettete bak. Overhodet ikke over store dumper, telehiv og fartsdumper. Og bilen er supermyk når den går på tomgang. Men likevel, sprettete liksom. Merker det gjerne i lav fart, og gjerne på tilsynelatende slett vei. Har ikke samme tendens i den andre cxen min eller i xmen. Vanskelig å forklare dette, men. :)

Uansett, har byttet dekk, så de er det nok ikke. De er rett nok ikke nye de som er bak nå heller, men de var ok foran på bilen for litt siden.

En annen opplysning; med litt vekt i bagasjerommet og kanskje en passasjer bak, er effekten mere eller mindre borte.

Noen som kan si utfra dette bildet om høyden bak er rett?

Image



-m
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Fjæring bak!

Post by Göran W »

...... och trycket i de bakre klockorna är....?????
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjæring bak!

Post by dagmatti »

Hei,

har ikke målt trykket, men burde ikke bilen bli generelt stiv dersom trykket var lavt? Bilen er veldig myk å klemme ned bak (og foran).


-m
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Re: Fjæring bak!

Post by Alfred »

kan det være at bærearmslagrene begynner å feste seg. Du vil da kjenne motstand når bilen er lett på bakhjulene, mens med høyere vekt vil den føles mer normal. Jeg hadde litt slik opplevelse i vår etter å ha skiftet kuler og bilen gikk lett opp og ned på heving og senking, men var stiv når jeg kjørte. Jekket opp og gjorde systemet trykkløst, og kjente da at den ene siden var tung å bevege. Det viste seg at lageret var gåent. Nå er det skiftet og alt er bare svev.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjæring bak!

Post by dagmatti »

hei,

aha, riktig. Så du hadde noe av det samme fenomenet ja. :) Jeg heller også mot lagrene, nå har jeg snart sjekket ut alt annet. Er jo rart at den skal føles så myk over store dumper, men det er vel litt logisk også. Jeg får ta dem opp en dag. :)


-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjæring bak!

Post by pål »

Mange bekker små... : Trege lagere, trege sylindere (gjørmete LHM) rustne glideklosser på stabstag osv, i sum kan slikt gi u-Citroensk følelse :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply