Rep. av hydraulikkrør

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Rep. av hydraulikkrør

Post by Micsat »

Tenkte å meddele en erfaring med brudd i hydraulikkrør og reparasjon av dette. Dette skjedde ikke på CX'en men på bruks-Xantia'en men erfaringen gjelder alle hydraulikk Citroener.

Mens vi var på ferie i Lofoten gikk det hull på hydraulikk røret til løfte sylinderne bak med det resultat at all oljen ble pumpet rett ut, dvs. ikke noe fungerende hydrauliske funksjoner. Det var lørdag ettermiddag og nærmeste Citroen-verksted var enten Harstad, Narvik eller Bodø. Ikke spesielt oppløftende. Tar fergen til Bodø med plan om å ta inn på Citroen verkstedet på mandag. Under overfarten reflektere jeg litt rundt tidligere erfaringer med brudd i hydraulikkrørog kommer til at de sannsynligvis ikke har dette på lager. Siden det tross alt går an å kjøre bilen takket være antisynk ventilen bestemmer vi å ta fatt på den 1200km turen hjem. Dette går forøvrig utmerket.

Vel hjemme konstaterer jeg at bruddet har skjedd over bakakselen og ser samtidig at det å klare å skifte hele røret blir en utfordring både pga. at tilkomsten til den fremre terminering er dårlig samtidig som forskruingen er passe korrodert. Skal røret byttes lå det an til en betydelig jobb. To muligheter utkrystalliserer seg: 1) Skjøte røret med skjøtestykke, 2) Slaglodde røret. Siden jeg ikke hadde utstyr for kraging av rør for hånden vill jeg prøve å slaglodde røret siden jeg hadde utstyr for dette. Anskaffet tilsatstråd på Tess, kappet røret noe foran bakakselen og fant et rør som kunne brukes videre bakover. Tok en bit av et 4,5mm rør og borret det opp til ID3,5mm og tredde begge endene på rørene som skulle sammenføyes inn i 4,5mm hylsen. Begynte å varme røret med varmelampen (krever 540°C) og ventet på at tilsatstråden skulle smelte. Vips, så smeltet tråden på røret og dannet en perfekt loddefuge. All overflatebehandling på røret var selvfølgelig omhyggelig fjernet på forhånd. Dette ble gjort i midten av august og fungerer fremdeles utmerket.

Konklusjon: slaglodding er en utmerket måte å reparere hydraulikkrør på.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Rep. av hydraulikkrør

Post by mads »

Micsat wrote:Siden det tross alt går an å kjøre bilen takket være antisynk ventilen bestemmer vi å ta fatt på den 1200km turen hjem. Dette går forøvrig utmerket.

Konklusjon: slaglodding er en utmerket måte å reparere hydraulikkrør på.
Steike.. Mulig jeg må revidere min oppfattelse av antisynk, den pleier å irritere meg og slite unødig på kuler på biler som står. Nuvel.

Ingen foranstastaltninger eller problem med olje som renner ut av gamle rør?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rep. av hydraulikkrør

Post by jonsto »

Skjøting av rør har vel både Pål Inge og jeg drevet med. Men helst på XM. På CX er det forholdsvis enkelt og greit og skifte rørene, og er de dårlige i en ende er de dårlige flere plasser. Men vi slaglodder ikke, men sølvlodder, og med den temperaturen du nevner tror jeg kanskje at det er det du har gjort også. Men det krever god rengjøring av røret på utsiden, og at det ikke kommer LHM ut av røret. Det er en fordel å ha tilgang på et lite gassveiseapparat.
Mvh
Post Reply