Flensing av stålrør?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Flensing av stålrør?

Post by B1ack_Mi16 »

Hei

Jeg antar dere har litt mer erfaring på dette med hydraulikkrør enn det jeg selv har.
Har ingen Citroen, eller CX for den saks skyld, men begynte i 2009 å fullrestaurere en Peugeot 405 T16 som såvisst har hydraulisk fjæring bak.

Ut fra mine beregninger bør jeg bruke stålrør når jeg skal lage nye hydraulikkrør, da jeg ser for meg at trykket i systemet vil kunne ligge opp mot 200-250 bar på maks dersom man er fullasta og kjører over plutselige humper osv.

Har dere erfaring med å flense stålrør med Biltema sitt flenseverktøy? Jeg ser jo at det står at det kan brukes på tynnvegga stål, så det vil vel vise seg.
Jeg kjøpte dette i går: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... oy-191260/

Lagde nye rør av 8mm kobber gjorde jeg også, men dem så ut til å bli for tynne i 90 graders bøyene, samt etter litt beregninger så er nok ikke kobber egna siden røret er såpass tykt som det er.

Har dere noen kontakter i Trondheimsområdet å anbefale til rørproduksjon dersom det skulle bli nødvendig? Gjerne også med datastyrt bøyemaskin sånn at man slipper å slite med å få rett passform på sakene. (men den siste var kanskje mye forlangt?) :)

Er det sånn at alt av rør dere driver med på CX'n kun er 3.5 eller 4.5mm i diameter?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Flensing av stålrør?

Post by mads »

Det er en fet og ikke helt vanlig øse 8) BX bakramme om jeg ikke tar helt feil? Moro! Vi vil gjerne se litt av prosjektet også..

Jepp, hydraulikkrør på Citroën fra '55 og opp til XM/Xantia i hvert fall er stort sett 3,5 og noen 4,5. På CX er det noen større (6??) på DIRAVI'en, altså servostyringa - om man kan kalle den det, da.

Kobber-nikkel rør på rull gjør jobben, ingen fare med styke og trykk. Noen røverhistorier om at de ikke tåler så mye vibrasjoner har jeg hørt uten at jeg vet om det er hold i det. Orginale rør er stål og de ruster som du sikkert har oppdaget.

I farten kommer jeg på Jon, John og Pål-Inge på forum her rundt Trondheim som flenser rør, finnes sikkert flere. Antagelig er det enkleste om du finner lenge og dimensjon så går slikt fint i posten. Ikke gi deg ;)
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Flensing av stålrør?

Post by B1ack_Mi16 »

Hei og takk for svar. Gi meg skal jeg nok ikke gjøre :)

Det er mulig det er samme bakramma som på BX ja, jeg kjøpte i alle fall nye fjærsylindre bak som egentlig var beregna på Citroen Xantia, så det er nok en del likheter med både det ene og det andre.

Jeg vet fortsatt ikke om jeg tør å bruke CU-Ni rør, om jeg får en last på ca. 500kg på et bakhjul er man fort oppe i 1400kg i kraft på sylinderen (utveksling på 2.8 ca).
30mm stempel gir et areal på 706mm2 og trykket i rørsystemet blir da ca. 14000N/700mm2 = 20 MPa = 200 bar.

Jeg fant noen CU-NI 10-90 rør på eBay i 8mm, men dem var oppgitt til max working pressure på 2200psi ca. som er 150 bar.

Så derfor er jeg litt usikker, skulle gjerne hatt syrefaste rør når jeg først skal lage nye, men antar at hydraulikkrør i høyfast stål (som ruster) tåler en del mer enn de rustfrie alternativene.

Med 3.5 eller 4.5mm rør vil nok disse tåle betydelig større trykk siden innvendig tverrsnittareal er såpass mye mindre, mens veggtykkelsen sikkert er rimelig lik den på 8mm røret.

Bilen blir nok desverre aldri å bli satt tilbake i orginalstand av flere grunner, men hovedgrunnen er at jeg kjøpte den som et avbrutt banebil prosjekt, og derfor var mange av de orginale delene kastet av forrige eier. Alt fra bensintank til air condition utstyr. Motor fulgte det heller ikke med, så motoren blir en bastard. Men eksteriørt og interiørmessig er i alle fall planen at den skal se mer eller mindre helt orginal ut.

For å gi et inntrykk av hva det er jeg har satt igang med, så var det dette jeg kjøpte i 2009.
Image
Image
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Flensing av stålrør?

Post by mads »

:shock: Milde måne!! Her kreves mot!

Som sagt; Styrken i rør av kobber-nikkel har jeg aldri hørt skal være noe problem, mulig de er mer utsatt for tretthetsbrudd etter vibrasjoner og bør festes godt, det vet jeg ikke. Alle rør jeg har hørt har sprukket har vært etter tidens tann har gnagd. Det er satt adskillige meter med disse rørene på mange biler gjennom årene.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Flensing av stålrør?

Post by pål »

Ingen grunn til bekymring for kobbernikkel rør.... vet om mange biler som har kjørt med dette i mange år , og fortsatt kjører :)

Finn "jonsto" her på forumet (hvis ikke han allerede har funnet deg :wink: ) og bestill rør ferdige på de målene du ønsker :)
har masse Citroèn:-)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Flensing av stålrør?

Post by Göran W »

Jon har rör och verktyg! Du behöver INTE vara rädd att de brister! Mät upp längderna med snöre eller mjuk ståltråd. Jag förutsätter att du inte ska ha 8mm rör utan de vanliga citroënrören?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Flensing av stålrør?

Post by B1ack_Mi16 »

Det er nok sånn at systemet bak på T16 har rør som er 8mm OD orginalt, stålrør sådan.

Det gikk helt fint å flense et kobberrør jeg gjorde et forsøk på å lage i går, men etter litt beregninger så innser jeg som sagt at kobber i alle fall ikke vil holde med tanke på flytgrense på materialet.

Skulle helst hatt noe som kunne ta mellom 150-200Mpa i flytgrense, ergo har jeg begynt å tenke mer i baner av å bruke skikkelig hydraulikkrør, men har ingen erfaring med hvor vanskelig dette er å flense kontra kopper eller kobber nikkel som er veldig enkelt.

Det er også noen tynnere rør som går fra trykkpumpa og inn på systemet, men rørene som går fra sylinder og til akkumulatorkula er altså 8mm. På Citroen'ene så sitter det vel ei kule på hver sylinder, og da trenger man sikkert ikke like tykke rør.

Slik ser det ene (lengste) av rørene ut:
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Flensing av stålrør?

Post by Göran W »

Ser dessutom inte ut att ha tätning av "citroentyp"?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Flensing av stålrør?

Post by jonsto »

Hei.
Spennende prosjekt. Men jeg er ikke helt med på det høye trykket du nevner. Jeg har løftet båthengere med tunge båter på med min Break. Har ikke vært noe problem selv om pumpa ikke gir mer enn 150 kilos trykk.
Så lenge rørene sitter noenlunde fastklammret tror jeg at kobbernikkelrør av den typen vi bruker holder. Har hatt et par tilfeller av sprekk på 4,5 mm rør. Det var på en XM. Et rør i motorrommet. Årsaken var ødelagt motorfeste. Er en redd for at det blir veldig mye bevegelse i rørene så får en lage spiraler lik de som er på bremserørene bak på bl. annet CX.
Jeg har ikke selv flenset rør med slike flenser, men en kompis har en Chrysler Stratus og han brukte kobbernikkel rør. Kobberrør blir harde og sprekker. Derfor er kobbernikkel mye bedre. Men må vel helst være tykkvegget.
men kan du ikke ta og ringe meg så kan du få noen tips. Tlf. nr. 952 18 701
Mvh
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Flensing av stålrør?

Post by B1ack_Mi16 »

Det høye trykket var vel bare litt synsing ut ifra at dynamisk trykk under kjøring antakeligvis vil kunne bli rimelig mye større enn det statiske trykket i sylindrene når bilen står iro.

Så med feks. 500kg dynamisk last så vil trykket måtte bli 200 bar pga. utvekslingsforholdet mellom hjul og sylinder på 2.8. Sylinderdiameteren er 30mm (muligen mindre enn på en CX?).

Regner man på hvilke spenninger man får i røret for et gitt trykk (forutsatt lik veggtykkelse på begge rør) vil man med samme trykk på et 4.5mm og 8mm rør ha mellom 2-2.5 ganger mer spenninger i røret som er 8mm (avhengig av veggtykkelse). Det er derfor jeg i utgangspunktet har mest lyst på stålrør, men har funnet en del kobbernikkelrør på eBay nå, men kun 0.7mm tykkelse. Tar man med at tykkelsen i bøyene sikkert er nede i 0.5mm så er man fort oppe i 140 MPa rørspenninger pga. det indre trykket.

Jeg ser at det er flere typer Cu-Ni rør, men flytgrensa på den som tåler størst tøyning før brudd er 90 MPa. Antar vanlige slike rør er av denne typen siden man skal kunne bøye dem en hel del før dem sprekker.

Mulig jeg ringer på når jeg skal sette igang for fullt :)

Foruten dette, er det noen av de nyere citroenene som har elektrisk pumpe for hydraulikken? Pumpa som sitter på 405'en er ute av produksjon for lenge siden, og jeg har ingen anelse om hvilken tilstand pumpa mi er i. Rusten å stygg er den i alle fall!

For interesserte kan bilder fra hele prosjektet ses her:
http://s428.photobucket.com/albums/qq3/ ... 16/405T16/

Pr i dag står den ca. slik:
Image
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Flensing av stålrør?

Post by mads »

B1ack_Mi16 wrote:Det er nok sånn at systemet bak på T16 har rør som er 8mm OD orginalt, stålrør sådan.
Stål otginalt er greit. Hva som egentlig er under bilen vet jeg ikke sikkert, mente det i utgangspunktet er bakramme fra BX. Er det snakk om noe hydraktiv-lignende opplegg, altså at kula ikke står rett på sylinderen, men via 8mm røret det er snakk om her?

Jepp, C5/C6 har elektrisk pumpe, men med bruker LDS, ikke LHM som før. LDS mener jeg kjemisk er nær bremseveske (fysj, æsj, djevelens verk) mens LHM er mineralsk olje, altså et rent naturprodukt :P Renovere hydraulikkpumpe består i å bytte O-ringer så lenge den ikke er skadet.
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Flensing av stålrør?

Post by B1ack_Mi16 »

Ok, jeg hadde inntrykk av at orginalpumpa var "lukket" så det ikke er bare bare å få åpnet opp å eventuelt gjort service på den, men tenker jeg prøver den som den er før jeg setter igang med noe som helst :)

Det stemmer at det kun sitter 1 kule bak ja, og denne er forbundet til sylindrene med dette 8mm røret som går ut til hver side. Som nevnt før så er nok dette grunnen til at røret må være såpass tykt vil jeg tro.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Flensing av stålrør?

Post by mads »

Både for pumpe og opplegg ellers gjetter jeg noe siden jeg ikke vet hva som er under kjerra, så skru på forbeholdene ;)

Alle gass/veske-fjæra Citroën'er har så langt en kule rett på fjærsylinder og varierende mikk-makk i tillegg. Har du bare en kule bak gjetter jeg det er en hydra-aktiv-lignende løsning der kula ikke sitter direkte på fjærsylinger, men via rør/slange. XM/Xantia har HA-kula på midten med stort rør/slange for å takle oljestrøm inn/ut ved fjæring. En ventil stenger av denne når fjæring skal bli stivere. Har du kun en kule bak høres det ut som noe lignende.

Vet ikke om en tegning hjelper: http://www.xantiaclub.net/techguide/Hyd ... _front.jpg Det litt teite her er at på stiv fjæring, altså med HA-kula i midten koblet ut, vil rør og slange inn til den få alle slag i fjæringa før demping. I praksis går det greit i mange år, men prinsipielt/teoretisk er det teit. C5 fikk to kuler på hver fjærsylinder, den ene er HA-kule, dermes erstatter man HA-rør/slange med en ledning ut til ventilen. Mange onder å velge i ;-/

Pumpene på Citroën kan deles og simring og O-ringer skiftes, den pumpa du har er jo samlet en gang den også.. OK, nok babbel!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Flensing av stålrør?

Post by tronde »

B1ack_Mi16 wrote:Det er nok sånn at systemet bak på T16 har rør som er 8mm OD orginalt, stålrør sådan.

Det gikk helt fint å flense et kobberrør jeg gjorde et forsøk på å lage i går, men etter litt beregninger så innser jeg som sagt at kobber i alle fall ikke vil holde med tanke på flytgrense på materialet.

Skulle helst hatt noe som kunne ta mellom 150-200Mpa i flytgrense, ergo har jeg begynt å tenke mer i baner av å bruke skikkelig hydraulikkrør, men har ingen erfaring med hvor vanskelig dette er å flense kontra kopper eller kobber nikkel som er veldig enkelt.
Har du vurdert hudraulikkslanger?
XM med hydractive har tykke rør bak som kan erstattes med slanger.

Edit:
De samme bilene er født med en slangestump på rørene til kulene på forhjulene.
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Flensing av stålrør?

Post by B1ack_Mi16 »

Da ser det ut til at problemet er løst.

Kjøpte en rull med 8mm galvanisert stålrør fra eBay, dumpa ned i posten i dag, så jeg dro i garasjen å satte igang produksjon av nytt rør.
Røret er faktisk kobberbelagt på innsida, sikkert av korrosjonsmessige årsaker?

Det ble rimelig bra, selv om passformen ikke ble 100%, så ble den i hvertfall 98% og det smetter på plass med litt maktbruk :)

Image

Flensene ble faktisk meget bra til tross for at det var stålrør, så biltema verktøyet fungerte faktisk utmerket.
I bakgrunnen skimtes et 205 prosjekt jeg også driver med, det er kun nedplukka og rengjort, og er vel ferdig om en 10 års tid :)

Image
Post Reply