Bremserør på caliper foran

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Bremserør på caliper foran

Post by Ørjan Nagelsen »

Hei

Hva gjør dere når det er rust på det hvite spesialrøret på bremsecaliperen? Har hørt at dette ikke kan skaffes hos citroen. Vurderer å fjerne det rustne røret, og slaglodde inn nytt rør på de gamle koblingene..

Noe annet lurt man kan gjøre med dette?

Mvh Ørjan
Last edited by Ørjan Nagelsen on Mon 26 Mar, 2012 21:31, edited 1 time in total.
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Bremserør på caliper foran

Post by hl »

Du kann jo starta med å spruta på litt Ferro-Bet, slik at det ikkje blir verre. http://www.ferro-bet.no/index_plain.asp
Då det gjekk hol på mitt tok eg eitt som var OK frå delebil. http://leirdal.info/bremser/fcaliper.html

Image
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bremserør på caliper foran

Post by Black Lemon »

Det ene av mine rør foran røk for et par år siden. Jeg bestillte et par brukte overhalte fra CX-basis og det ble tett. Mitt gamle var røket tvert av.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bremserør på caliper foran

Post by jonsto »

Disse har jeg intrykk av er rustet på 7 av 10 biler. Må vel begynne å produsere nye. Hmmmm. Det var det med tiden da.
Mvh
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: Bremserør på caliper foran

Post by Ørjan Nagelsen »

Har sjekket donorbilen, og en annen + noen løse deler i mekkelokalet, alle rørene var rustet. De beste er faktisk de som står på bilen. Studerte litt på delebilen, og det lar seg jo gjøre å kutte ut hele røret og montere bremseslangen rett i caliperen med en kobberring. Gjengene er de samme som banjobolten. Men ser ut som bremseslangen blir litt kort ved full sving ene veien. Om jeg da flytter på bremseslangefestet på rammen, slik at slangen ligger fint ved alle utslag, kan jeg tilpasse de nye bremserørene på bilen etter dette. Føler det blir en tryggere løsning enn å lodde inn nye rør på koblingene. Selv om de er loddet originalt :roll: Hmmm...
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bremserør på caliper foran

Post by jonsto »

Ørjan Nagelsen wrote: Føler det blir en tryggere løsning enn å lodde inn nye rør på koblingene. Selv om de er loddet originalt :roll: Hmmm...
Sølvlodding tror jeg holder mer enn godt nok. Min plan er å borre ut det gammle røret med en nøyaktig bor for så å lodde inn koppernikkelrør. Men det klarer vel du å gjøre selv. Har du ikke rør kan jeg sende deg en bit.
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bremserør på caliper foran

Post by mads »

Stålspunnet slange helt ut er vel det man egentlig har lyst på - er det ikke..? Styrken på loddingen orginalt eller senere er vel ikke problemet, spørsmålet er hva som er best når man selv må lage.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Bremserør på caliper foran

Post by hl »

mads wrote:Stålspunnet slange helt ut er vel det man egentlig har lyst på - er det ikke..?
Kanskje slangen kunde fylgja same spor som handbremsevaieren... :?:
Måtte naturlegvis vernast godt mot slitasje.

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bremserør på caliper foran

Post by Black Lemon »

Har du funnet en løsning?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
palni
Posts: 8
Joined: Tue 25 May, 2010 00:15
Location: Hvitsten

Re: Bremserør på caliper foran

Post by palni »

Har nettopp fixet dette på min bil. Det gikk av ved et uhell ved skifte av navet.
Det er egentlig veldig enkelt. Bor ut det gamle med et 3,5 mm bor, stikk inn et nytt 3,5 rør, varm godt og stikk sølvloddetråden borti og voilà. Men det er essensielt å bruke et sølvlodd med høyt sølvlinnhold. Glem Claes Ohlson-det er ubrukelig.
Post Reply