Gassklokker med ventiler.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Gassklokker med ventiler.

Post by jonsto »

I dag ble jeg skikkelig forbannet på gassklokker som er påsatt fylleventiler som er en par centimetr lange. Det er jo kul forbannet å få ut løftecylinderen bak på Break med klokkene på! Heldigvis satt klokkene løst.
Foretrekker originalt opplegg og fyller gjennom skruen. ;-)
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Gassklokker med ventiler.

Post by mads »

jonsto wrote:Foretrekker originalt opplegg og fyller gjennom skruen. ;-)
Fyller gjennom skruen? Regner med det er noe med å løsne den, fylle og stramme - men jeg skjønner ikke hvordan.

En mulighet er å skjære av toppen av det som stikker ut for å få plass i braketten for "diravi-kula" nede foran til venstre, den med 3-veis-ventilen.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gassklokker med ventiler.

Post by jonsto »

Skjønner ikke hva du snakker om egentlig. Skruen er den "utveksten" som kula har på toppen. Det er gjennom gjengene på den kulene originalt er fyllt.

Image

Flere bilder: http://cx.zapto.org/gallery/album394

Hvordan det gjøres vet de som fyller, eller vi kan få en av dem til å ta bilde av verktøyet og skrive noen ord. Pål Inge har et slikt verktøy vet jeg. ;-)

Mvh
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: Gassklokker med ventiler.

Post by xm4617 »

Ser ikke bort fra at på fabrikken fylles kulene med flytende Nitrogen. En skvett på ca 25 gram tilsvarer 20 liter gass ved normaltemperatur, tilsvarende 50 bar i en kule på 0,4 liter. Siden "skvetten" gjerne holder 195 minusgrader byr det på naturligvis på utfordringer for hjemmefylleren å gjøre det på denne måten. :wink:
John
Posts: 55
Joined: Tue 02 Dec, 2003 04:29
Location: Trondheim

Re: Gassklokker med ventiler.

Post by John »

Hvordan dette gjøres på fabrikken vet jeg ikke. Når en fyller gjennom gjengene, så forutsetter de systemene jeg har sett at kulen demonteres fra bilen / sylinderen. Prinsippet på Pål Inge sitt utstyr er at han lager et hakk i den originale skruen og skrur den delvis igjen på kula. Så setter han kulen i en jigg slik at den delen som er skrudd i sylinderen kommer ned og skruen opp. På toppen presses så en "sylinder" med o-ring ned mot kulen, denne sylinderen er en del større enn selve toppen på skruen. Fra toppen sentrisk gjennom sylinderen er det så en "nøkkel" tilpasset hakket i skruen som brukes til å skru igjen skruen etter at gassen er fylt. Sylinderen og nøkkelen er laget slik at det blir et tett hulrom rundt skruen / gasskula / sylinderen, og inn i dette hulrommet fylles så gassen til riktig trykk. Når riktig trykk er oppnådd, så skrues skruen igjen og kulen demonteres fra jigg. Ikke helt enkelt å forklare, men håper dere skjønte poenget :)

Jeg ser poenget ditt Jon, men hvis en har utstyret i nærheten så er det bare å skru av nippelen og fylle opp igjen etterpå. Fordelen med nippelen, for det finnes fordeler :D , er at en kan sjekke trykket i kulen og etterfylle uten å måtte demontere den :D
1951 Traction (prosjekt)
1952 Traction 15 Six
1972 DS (prosjekt)
1971 SM
1975 CX 2200
1983 Visa GT
1985 2CV6
1991 XM V6 24V
1995 XM 2.5 VSX Stasjonsvogn
2000 Xantia Activa Turbo
2008 C5 2.0 Exclusive Tourer
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gassklokker med ventiler.

Post by jonsto »

John wrote:Jeg ser poenget ditt Jon, men hvis en har utstyret i nærheten så er det bare å skru av nippelen og fylle opp igjen etterpå. Fordelen med nippelen, for det finnes fordeler :D , er at en kan sjekke trykket i kulen og etterfylle uten å måtte demontere den :D
Jada, vet det er fordeler. men jeg skulle skifte lager og pinnen som låser sylinderen til arma satt plegg. Mansjetten så hel ut (hvilket den nå ikke var) så jeg kunne ikke få vridd av pinnen heller. Og for å få ut hele sulamitten sammen måtte enten nippelen eller klokka av. Når jeg prøvde å skru ut nippelen så løsnet klokka. ;-) Så problemet løste seg av seg selv. :-) Men jeg skulle nok ha hatt en spesialnøkkel for å skru ut nippelen. Slik som omstendighetene var så sleit jeg litt med å bruke en vanelig nøkkel. Men neste gang vet jeg hvordan jeg skal gjøre det, og da skal jeg ikke plages. :mrgreen:
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Gassklokker med ventiler.

Post by mads »

Takk for forklaring, John. Det ante meg at det var noe slikt det går ut på.
John wrote:Fordelen med nippelen, for det finnes fordeler :D , er at en kan sjekke trykket i kulen og etterfylle uten å måtte demontere den :D
..litt avhengig av hvilken kule det er snakk om.. Men mange av dem, ja ;)
Post Reply