Kulefylling

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Kulefylling

Post by n10516 »

Hei!

Nyervervelsen, min CX 20 Pallas :D har mer eller mindre flate kuler rund baut, så enten må jeg bytte i det minste foran og bak (akkumulatorkulen virker faktisk utrolig "sprek") eller få dem fylt.

Er det noen som kjenner til noen som gjør slikt i Oslo området nå? Men jeg er jo forberedt på å måtte bestille nye... :)


Spent på svar!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Kulefylling

Post by trymgreg »

Nå ser det ut til at det blir mulig å få fyllt kuler i Oslo området igjen... :wink:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Kulefylling

Post by Kristian N »

Hei.
Med tanke på bilens alder :!: og belgen inne i kulene, ville jeg i dette tilfelle satse på nye kuler.
De har nok ikke blitt byttet på en del år :?
Da er du i det minste sikret mange gode år inn i fremtiden :D
Kristian N :mrgreen:
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Ja, det ser ut til å bli enklere igjen i Oslo området nå, om en skal tro nyhetene... :)

Men jeg har tenkt muligheten av at å bytte kuler kan være en bedre idé, Kristian. Men jeg er fristet av å prøve å fylle - i hvert fall bak. Der virker det som om kulene er i ganske så god form. Nye kuler er jo heller ingen stor kostnad... Jeg har i det hele tatt vært litt tvilende til fylling - selv om de gangene jeg har fått det gjort (har bare vært på BX), har det blitt bra. 8) :D

Du har rett i at med nye kuler er man sikret lang tids sveving :D .... Så kan man sveve forbi diverse ristebiler :shock: 8) :lol: :D .... :mrgreen:


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Kulefylling

Post by Kristian N »

n10516 wrote: Du har rett i at med nye kuler er man sikret lang tids sveving :D .... Så kan man sveve forbi diverse ristebiler :shock: 8) :lol: :D .... :mrgreen:


Vidar
He he, ja det skal bli morsomt å se du svever forbi en av mine eminente ristebiler :shock:
Jeg har fremdeles nyrene i behold :!:
Kristian N :mrgreen:
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Da satser vi på vei i Bærum med tett i tett med fartsdempere.... :P :D :mrgreen: Da tror jeg du kommer til å "juksa litt" - skaffe deg noe å sveve med du også... :lol: :lol: :P . Hvis ikke er det fare for både bulk i taket og nyrene.... :D

Jeg kan fortelle historien om en Seat skolevogn og en som bare hadde kjørt BX før det...

(uff - off topic -sorry... :oops: :oops: :) :o :mrgreen: )


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Kulefylling

Post by Göran W »

n10516 wrote:Nyervervelsen, min CX 20 Pallas :D har mer eller mindre flate kuler rund baut, så enten må jeg bytte i det minste foran og bak (akkumulatorkulen virker faktisk utrolig "sprek") eller få dem fylt.
Om du bara fyller/byter de fyra kan det bli en negativ upplevelse med huvudaccen! Detta för att det plötsligt krävs mycket större volym olja för att nå resning eller att hålla höjden under färd. En fjädringskula som är punkterad tappar ju inte LHM då det inte finns någon gas som trycker på - någon droppe mellan ytterlägen.
En huvudacc som verkar bra när fjädringsklockorna är kass blir alltså sämre när när de fyra fyllts!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Slapp av Göran... :D

Jeg har ikke glemt hovedakkumulatoren! Den skal selvfølgelig enten skiftes eller fylles! Kommentaren gikk bare på at det er svært langt mellom hvert "klikk" når bilen er hevet - og klar til kjøring. Men jeg har ikke brukt stoppeklokke til å ta tiden... 8) Med lang tid mellom hvert klikk må det være bra trykk i kula og liten internlekkasje i systemet etter min mening.

Nei da, den skal hovedakkumulatoren skal "pleies" den også. :D Er litt i tvil om jeg skal kjøre hydraurincage på bilen nå - eller bare nøye meg med å bytte LHM, trolig nøyer jeg med bare å bytte væske og gjøre rene filtrene. :P



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Kulefylling

Post by Göran W »

8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Jeg tror jeg tar Kristians råd og velger å bytte kuler. Det er en stund siden jeg byttet kuler sist, så jeg må ta opp et spørsmål om hvor man bør kjøpe dem.

Classic Parts er den definitivt billigste, men jeg mener at det har vært noen innvendinger mot kvaliteten på deres belgisk produserte ettermarkedskuler. 400 kr/stk er en hyggelig pris, men ikke om de ikke holder mål. Er det andre leverandører man heller bør bruke? Er det verdt frakten å få dem fra CX-basis?

Innspill kan kanskje være interessant for flere?

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kulefylling

Post by Black Lemon »

Jeg skiftet samtlige kuler og bærarmslagere til jul i fjor (dvs Bilmaker'n gjorde det for meg) og handlet fra Classic Parts. Prisen hos CX-basis (40 Euro) ser ut til å være noenlunde den samme, og kulene kan jo være av samme fabrikat som de fra CP. Nye kuler kombinert med nye bærearmslagere bak, gjør underverker for en gammel CX. Selv GTI Turbo som jeg har er utrolig myk i fjæringen bak, og den setter hekken litt ned når du gir på akkurat som SM gjør. Det gir en helt herlig kjøreopplevelse, særlig i høy fart og når en CX med årene er blitt gradvis stivere, har man glemt hvor fantastisk den er med riktige kuler og lagere.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Jeg er fristet til å bestille fra Classic Parts - om de kulene er OK, noe det jo virker som de er ut fra det du sier, Black Lemon. men jeg har hørt noe negativt om dem, kan bare ikke huske hva det var.

Ja, det er viktig å huske på trykket i kulene. Du har helt rett i at endringen skjer gradvis, så en ikke helt blir klar over endringen... Når det gjelder bærearmlagrene bak, er det jo ekstremt viktig å bore inn, gjenge og sette i fettnipler slik at en kan fylle på med nytt fett. Kjapt gjort og billig...

Jeg må sjekke om det er gjort på denne bilen, trolig er det ikke det - og da må det gjøres snarest.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kulefylling

Post by Black Lemon »

n10516 wrote:Jeg er fristet til å bestille fra Classic Parts - om de kulene er OK, noe det jo virker som de er ut fra det du sier, Black Lemon. men jeg har hørt noe negativt om dem, kan bare ikke huske hva det var.

Ja, det er viktig å huske på trykket i kulene. Du har helt rett i at endringen skjer gradvis, så en ikke helt blir klar over endringen... Når det gjelder bærearmlagrene bak, er det jo ekstremt viktig å bore inn, gjenge og sette i fettnipler slik at en kan fylle på med nytt fett. Kjapt gjort og billig...

Jeg må sjekke om det er gjort på denne bilen, trolig er det ikke det - og da må det gjøres snarest.


Vidar
Jeg ante jo ikke at jeg hadde fettnipler på mine bærearmslagere. Det var jo så møkkete bak der at jeg aldri har sett dem. Det var Bilmakern som gjorde meg oppmerksom på det, så heretter skal jeg være nøye med å etterfylle grease. Jeg har skiftet bærearmslagere en gang før og det var hos Citroën på Storo på midten av 90-tallet og det må være dem som har montert nipler, dog uten å gjøre meg oppmerksom på det.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kulefylling

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:Jeg har skiftet bærearmslagere en gang før og det var hos Citroën på Storo på midten av 90-tallet og det må være dem som har montert nipler, dog uten å gjøre meg oppmerksom på det.
Tror faktisk det var servicemelding fra Citroën som sa at det skulle gjøres ved skifting av lager. Men du skulle selvfølgelig ha hatt beskjed.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kulefylling

Post by rundgren »

n10516 wrote:Jeg er fristet til å bestille fra Classic Parts - om de kulene er OK, noe det jo virker som de er ut fra det du sier, Black Lemon. men jeg har hørt noe negativt om dem, kan bare ikke huske hva det var.
Jeg har strot sett veldig god erfaring med CP. De fikk vel litt kritikk tidligere for tidvis treg levering og at de har vært litt vanskelige å få tak i. For min del så har jeg større toleranse for sånt når det er et lite nisjefirma, og jeg har alltid fått varene mine til nå - selv om det har tatt et par uker ++ noen ganger.
De har greie priser, og jeg liker også å støtte opp om et firma som CP.
Mener å huske at jeg har pleid å få CX-kuler. LHM og Hydroflush raskt - tror de som regel har dette på lager. Bremser gikk også greit, den ene gangen jeg har måttet purre opp en ordre gjaldt det eksosdeler som de ikke greide å få tak i (dette var i sommerferietida, kan jo ha hatt noe med saken å gjøre.)
Syns vel også det kan være like greit å kjøpe nye kuler som å styre med å få satt i fyllenipler på gamle.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply