Kulefylling

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Kulefylling

Post by tronde »

jonsto wrote:
Black Lemon wrote:Jeg har skiftet bærearmslagere en gang før og det var hos Citroën på Storo på midten av 90-tallet og det må være dem som har montert nipler, dog uten å gjøre meg oppmerksom på det.
Tror faktisk det var servicemelding fra Citroën som sa at det skulle gjøres ved skifting av lager. Men du skulle selvfølgelig ha hatt beskjed.
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Jeg har også bestilt fra CP tidligere og har ikke noe negativt å si om dem. Men, om jeg ikke har misforstått helt, er det nå andre folk som driver firmaet og jeg har ingen erfraing fra "nyere tid". Det virker som om de ønsker å flytte fokus til andre merker også, noe som ikke nødvendigvis er ubetinget positvt for Citroën folket. Men det er kanskje nødvendig for å overleve.

Ja, jeg ønsker å støtte opp om små nisjefirmaer som dette - under forutsetning av at det ikke påfører meg unødige utgifter eller styr ved leveranse. Men jeg synes de opplyser for lite om seg selv på nettet, informasjon om hvem de er, hva de driver med, hvem en er i kontakt med osv. Man kan si at dette er bageteller, men for meg er det en faktor som spiller inn for om jeg føler meg komfortabel med en leverandør. Dette er også noe jeg ser etter om jeg søker leverandør i jobbsammenheng også!

Men likevel betiller jeg nok kuler fra dem sammen med en kanne LHM.



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kulefylling

Post by rundgren »

n10516 wrote: Ja, jeg ønsker å støtte opp om små nisjefirmaer som dette - under forutsetning av at det ikke påfører meg unødige utgifter eller styr ved leveranse. Men jeg synes de opplyser for lite om seg selv på nettet, informasjon om hvem de er, hva de driver med, hvem en er i kontakt med osv. Man kan si at dette er bageteller, men for meg er det en faktor som spiller inn for om jeg føler meg komfortabel med en leverandør. Dette er også noe jeg ser etter om jeg søker leverandør i jobbsammenheng også!
Ja, de kunne vært proffere på presentasjon. Men man kjøper jo på oppkrav/regning, og for moderate beløp, så risikoen for økonomisk tap er veldig liten. Risikoen for personlig frustrasjon kan være til stede, men som sagt - jeg har stort sett god erfaring.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Kulefylling

Post by Kristian N »

Hei.
CP har jeg handlet med siden år 2000 og er vel fornøyd. Joda, det er jo blitt nye eiere siden den gangen, men synes at det er en akseptabel leveringstid. Vel går det kanskje en uke eller to, men med tanke på prisen er det jo greit.
Normalt sender jeg en forespørsel og ut fra svar og pris, velger jeg deler.

Nå har jeg handlet både til Peugeot (ristebil :o ) og til Citroen (svevebil :mrgreen: ) og i alle tilfeller sjekker jeg pris hos forhandler. Fra tid til annet er forhandler like billig, CP kjører jo konsekvent oppkrav og det koster jo også.
De importerer deler fra Belgia så vidt jeg vet. Det finnes jo andre også, Biltema osv. Da gjerne enklere ting.

Det blir et valg mellom pest og kolera, deler må man jo ha :|

En for gå i tenkeboksen, men du har det vel ikke så travelt Vidar, at tiden for levering er vel ikke avgjørende i dette tilfelle.

Lykke til med svevebilen :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kulefylling

Post by Black Lemon »

tronde wrote:
jonsto wrote:
Black Lemon wrote:Jeg har skiftet bærearmslagere en gang før og det var hos Citroën på Storo på midten av 90-tallet og det må være dem som har montert nipler, dog uten å gjøre meg oppmerksom på det.
Tror faktisk det var servicemelding fra Citroën som sa at det skulle gjøres ved skifting av lager. Men du skulle selvfølgelig ha hatt beskjed.
Image
Se der ja. Der er nok forklaringen på at jeg har kjørt rundt med smørenipler uten å vite om det. CXen er helt fantastisk nå og jeg koser meg glugg i hjæl når jeg kan cruise av gårde på nye kuler og bærearmslagere. Når man i tillegg er så heldig å være motorisert med GTi turbo, så blir det ekstra morsomt!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kulefylling

Post by n10516 »

Først en liten kommentar til Kristian:

Som sagt, jeg har intet i mot Classic Parts, :shock: den servicen jeg har fått av de som drev firmaet tidligere, var helt upåklagelig :D , de pakket delene i et bur, Posten hentet - og posten trillet så inn buret hos meg noen dager senere. Enkelt og greit - og alt har vært riktig. Jeg håper de som har overtatt er bra de også. :)

Deler fra Mekonomen, Meca, BilXtra eller Torshov rekvisita bruker jeg gjerne :D . De opplyser greit om produsent :D og jeg føler at jeg kan stole på dem :) . Deler fra Biltema tar jeg ikke i med en ildtang :twisted: :evil: . De nekter :x å gi de opplysningene jeg vil ha for å kunne regne en del som sikker, så de skal få beholde skrotet sitt :evil: :twisted: :twisted: :evil: . Det er jeg, når jeg monterer en del. som er ansvarlig for at delen er trafikksikker :shock: :? :wink: . Så jeg benytter utelukkende deler som er originale eller sporbare :lol: . Brukte, overhalte originaldeler bruker jeg også :) . Jeg savner egentlig bilbransjens svar på det som i flybransjen kalles "yellow tag", et sertifikat som bekrefter ektehet og at delen er flysikker.

Men Biltema har mye svært bra verktøy :D , verktøy som har vært testet uavhengig og som viser seg på alle måter å være høyverdig. Så verktøy og tennvæske for grillen :lol: :lol: (jeg har selvfølgelig gassgrill... :lol: ) kjøper jeg gjerne der.... Men jeg har en god del, og kjøper gjerne mer verktøy der.

Så til Black Lemon og bærearm bak:
Den servicemeldingen som omfatter montering av smørenipler i bærearmene bak, er langt fra ny og er en av de viktigere når det gjelder å redusere slitasjeproblemer etter min mening. Det er nok 10 år siden jeg ble klar over den. Men, sett i lys av den, er det svært forbausende at Citroen laget den samme bærearmen på BX uten smørenippel - og i tillegg på en slik måte at det er håpløst å montere en på en brukbar måte.

Men på CX går det bra - så mangler den på din bil, kjøp to smørenipler, en 7 mm gjengetapp, ett 6,2 mm bor og sett i gang... Det er NOE billigere enn å bytte lagre... :lol: :mrgreen:

Ellers vil jeg anbefale alle å kikke innom "Frenchie" sine sider for svært mange andre servicemeldinger, http://www.citrotech.se .
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply