Stål i aluminium-sitter fast!

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Knut Edmund »

Her er det urokkelig!
Her er det urokkelig!
IMG_0014.JPG (151.46 KiB) Viewed 6576 times
Nå skal jeg ha ut bærearmene bak og fjæringssylinderen på 90-mod. break. Men saltsuppa og stål i aluminium gjør sitt til at de små 8 mm "rørskruene" selvsagt sitter fast og ikke lar seg rikke. :( Noen som har noen knep på lager ute å passere "point of no return?"
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by jank »

Leste en amerikansk test av rustløsere.
Best in test var en mix av 50% aceton og 50% automatgearolje.
Har ikke prøvd det selv,men dette kan være noe å prøve det på.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by hl »

Kanskje prøva banka på ein fastnøkkel i tommar (ein som er so trong at han eigentleg ikkje går innpå) og ikkje vri, men banka på honum med ein hammar; fyrst litt med klokka, og so mot klokka?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by jonsto »

Egentlig er det like ofte at det er røret som er rustet fast i nippelen. Men varme er et triks. ;-) Skulle du knekke nippelen har du to muligheter. Enten å bore den ut forsiktig, eller få tak i en annen calipper. Eller egentlig trenger du bare halve. Calippere har vel både klubben og jeg og sikkert flere. Røret så såpass rustet ut at det er vel like greit å skifte det i alle fall.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Göran W »

...... och om du ändå ska byta röret så börja med att kapa det jäms med nippeln. Därefter använder du en sexkants hylsa.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Knut Edmund »

Masse takk! Her var faktisk noe jeg ikke hadde tenkt på. Kommer nok til å prøve alt i tur og orden. Bra jeg spurte her, jeg var egentlig på tur til å bruke "rørtangmetoden". Har prøvd Biltemas rustløser, men jeg skal prøve med acetonoppskriften også. Denne bilen er svært godt tatt vare på, rikelig med antirustbehandlinger, så karosseriet er meget bra, bortsett fra midt under bakramma på hver side, der hvor platene ligger 3-dobbelt.
Men der hvor stål står i aluminium og det blir et galvanisk element i saltsuppa, der sitter det meste urokkelig fast. F. eks. så dro jeg av stabilisatorboltene i de bakre svingarmene. Og for første gang får jeg ikke opp rørskruene i de bakre sylinderene heller. :?
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by jonsto »

Kjent fenomen det siste der ja. Salt egner seg best på fisk, og til nød på kjøtt som skal tørkes. ;-)
Men som jeg sa, det går bra og bore ut nipplene, med forsiktighet, og gjenge opp på nytt. I værste fall tror jeg det går bra og sette inn løsgjenger. har ikke prøvd det enda, men har løftesylindre liggende klar for forsøket. Å få ut boltene til stabbstaget KAN gå, men ikke sikkert. Har en metode som har funket bra flere ganger, men misslyktes like mange ganger. Blir for langt å beskrive her. Er du interesert så får du heller ringe meg. Tlf. 952 18 701. Ring gjerne på formidagen.
Mvh
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Knut Edmund »

Takker for omtanken, men jeg har dobbelt av alt og regner med å få det sammen igjen selv om jeg må bruke rørtanga. Men det vil jeg jo helst unngå.
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by xm4617 »

Hvis du først skal prøve å bruke makt på nippelen, må du huske å montere en forlenger på rørtangen som går forbi nippelen og over på motsatt side slik at all kraften du påfører nippelen gir KUN vridning og ikke bøyekraft.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Black Lemon »

Bruk god tid. La rustløseren virke lenge og sprut på flere ganger. La det gjerne godgjøre seg i flere dager før du begynner å bearbeide nippelen. Problemet når man går i gang med slikt arbeid er at man gjerne vil få arbeidet gjort og dermed får ikke rustløseren tid til å gjøre jobben sin.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by jonsto »

Hvis nipplene sitter fast i aluminiumen har jeg enda tilgode å få det løs med rustløser. Hverken på bil eller påhengsmotorer, men prøv gjerne. Da har jeg faktisk mere tro på varmt vann.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Asle »

jonsto wrote:Hvis nipplene sitter fast i aluminiumen har jeg enda tilgode å få det løs med rustløser. Hverken på bil eller påhengsmotorer, men prøv gjerne. Da har jeg faktisk mere tro på varmt vann.
Hva med å bruke tipset du kom med tidligere om å ta ut store bolter på bærearm bak?
Jeg har brukt metoden på 8mm bolter på topplokk to ganger, sist da jeg monterte sammen Pallasen i fjor sommer.
Etter å ha satt inn alle boltene knakk selvfølgelig den siste.. :mrgreen:
Fram med en 8mm mutter og sveiseapparatet, legge mutteren over den knekte bolte og sveise på den knekte bolten inntil det bygger seg opp inn i mutteren, ekstremt effektivt de gangene jeg har gjort det :D
Spørs om det går på nippel, men jeg tror det.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by jonsto »

Har aldri prøvd det på nippler. Men på stabbstagboltene og 6mm skruer funker det omtrent 50 % av gangene.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by gopp »

jonsto wrote:Har aldri prøvd det på nippler. Men på stabbstagboltene og 6mm skruer funker det omtrent 50 % av gangene.
Enig! Jeg har dog litt høyere suksessrate enn deg, omtrent 70% vil jeg tro. Etter at jeg har dratt en god larve med høyeste varme og lite mating på MIGen pleier jeg å gi den påsveisede mutteren et lite rapp med hammeren for å sjokke gjengene litt.

Jeg skal prøve den hjemmelagde rustløseren som er nevnt over her. Takk for tipset!
Gopp
-----------------
Har no' CX
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Stål i aluminium-sitter fast!

Post by Asle »

jonsto wrote:Har aldri prøvd det på nippler. Men på stabbstagboltene og 6mm skruer funker det omtrent 50 % av gangene.
Har gjort det flere ganger på topplokk med full klaff.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply