QMI for hydraulikk?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by jonsto »

Gøran, du får ikke gjennomstrømming i løftesylindrene uansett. Oljen kommer inn på toppen, og går ut på toppen. Dritten ligger i bunnen. Men enhver får gjøre seg opp en mening.
Pollux, ta deg en tur hit til meg så skal jeg vise deg en par ting som gjør at du skjønner at det virker. Jeg kan også fortelle deg hvorfor enkelte får negative resultater. Ikke hør på fortellinger, opplev tingene selv. Det tok i sin tid litt tid før folk trodde at jorden var rund også. :-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

Pollux wrote:Hei,

Det er ikke særlig bra for hydrauliske komponenter å kjøre lenger enn 3 til 4000km med hydraurinçage/hydroflush i systemet, fordi hydraurinage ikke har like gode smøreegenskaper som LHM. Det er bedre å skifte så snart som mulig til LHM som er på tilbud hos ClassicParts (5l for bare 185 kroner).
Ja, det har jeg allerede gjort. Veldig billig Shell LHM hos CP.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: QMI for hydraulikk?

Post by Göran W »

jonsto wrote:Gøran, du får ikke gjennomstrømming i løftesylindrene uansett.
Nej, det vet jag men gympan får i stort sett hela volymen att gå tillbaks till behållaren och då även passera filter. Det hindrar dock inte att tillsatser kan vara verksamma. Jag märker stor skillnad när jag byter till hydraurincage på en bil som fått dåligt med service!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by jonsto »

Göran W wrote:Jag märker stor skillnad när jag byter till hydraurincage på en bil som fått dåligt med service!
Der er du nok inne på noe. :-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: QMI for hydraulikk?

Post by Citrusen »

Pollux den artikkelen du refererer til er trekkt tilbake og han som har skrevet artikkelen har sendt ut melding at denne ikke må brukes da den inneholder feil og mangler.
De som bruker den kan bli saksøkt av forfatteren av artikkelen.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

Citrusen wrote:Pollux den artikkelen du refererer til er trekkt tilbake og han som har skrevet artikkelen har sendt ut melding at denne ikke må brukes da den inneholder feil og mangler.
De som bruker den kan bli saksøkt av forfatteren av artikkelen.
Prøvde å finne ut av dette, men greier ikke å finne noe fra Fred Rau om dette. Han har riktignok tatt kontakt med et par nettsider og bedt dem fjerne artikkelen, men det er begrunnet med opphavsrett - ikke at artikkelen inneholder noe direkte feil utover at Fred påpeker at artikkelen er gammel (1991).
Det er jo også dette som er innholdet i mailen fra Fred som QMI Norge publiserer på sine nettsider: http://www.qmi.no/Rau%27s%20artikkel.htm

Han skrev også en oppfølging i 2005: http://www.australian-hayabusa-club.com ... &pid=58849

Merk at jeg ikke mener at hans artikler på noen måte er siste ord i saken - han driver jo igrunn ikke med annet enn relativt godt kvalifisert gjetting, noe som aldri kan oppveie for seriøse vitenskapelige tester.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

Det amerikanske militæret har gjort noe som virker som en grundig test av QMI:
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA463121
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by hl »

rundgren wrote:Det amerikanske militæret har gjort noe som virker som en grundig test av QMI:
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA463121
Konklusjonar på s. 13 og 14.

"All three QMI additives failed to meet the “no a dverse side effects” criterion of the DOD after-market additive policy guidelines."

Glad eg hev halde meg til Pro-Long. :wink:
http://www.prolong.no/
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by dagmatti »

hl wrote:
rundgren wrote:Det amerikanske militæret har gjort noe som virker som en grundig test av QMI:
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA463121
Konklusjonar på s. 13 og 14.

"All three QMI additives failed to meet the “no a dverse side effects” criterion of the DOD after-market additive policy guidelines."

Glad eg hev halde meg til Pro-Long. :wink:
http://www.prolong.no/

Ja det er jo riktige konklusjoner. Bl.a. blir viskositeten endret med oljetilsetningen; det ser ut til å skyldes at QMI benytter en bedre olje (5W-50 ?) med lavere viskositet enn de gjør i det amerikanske militæret; jeg vil ikke si at det er så dumt, jeg bruker uansett 5W-50. Testen viser også at drivstoff-forbruket går ned (statistisk signifikant) dersom man bruker drivstoff-tilsetningen, selv om det bare var 2%. Og den viser at oljeforbruket går (mye) ned hvis man bruker oljetilsetningen med teflon. Det er målinger av slitasje der også, men jeg så ikke i farten resultatet. Tror nok ganske sikkert at de har målt mindre slitasje, men for deres del er det høyst sannsynlig ikke et valg å bruke noe som endrer olje/drivstoff til utenfor "spec" selv om det kanskje blir bedre. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

dagmatti wrote:
hl wrote:
rundgren wrote:Det amerikanske militæret har gjort noe som virker som en grundig test av QMI:
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA463121
Konklusjonar på s. 13 og 14.

"All three QMI additives failed to meet the “no a dverse side effects” criterion of the DOD after-market additive policy guidelines."

Glad eg hev halde meg til Pro-Long. :wink:
http://www.prolong.no/

Ja det er jo riktige konklusjoner. Bl.a. blir viskositeten endret med oljetilsetningen; det ser ut til å skyldes at QMI benytter en bedre olje (5W-50 ?) med lavere viskositet enn de gjør i det amerikanske militæret; jeg vil ikke si at det er så dumt, jeg bruker uansett 5W-50. Testen viser også at drivstoff-forbruket går ned (statistisk signifikant) dersom man bruker drivstoff-tilsetningen, selv om det bare var 2%. Og den viser at oljeforbruket går (mye) ned hvis man bruker oljetilsetningen med teflon. Det er målinger av slitasje der også, men jeg så ikke i farten resultatet. Tror nok ganske sikkert at de har målt mindre slitasje, men for deres del er det høyst sannsynlig ikke et valg å bruke noe som endrer olje/drivstoff til utenfor "spec" selv om det kanskje blir bedre. :)
Tenkte også at det var en svakhet ved testen at militærolja trolig er ganske fjern fra /d.v.s dårligere enn) den folk bruker i moderne biler. Men ett resultat som var litt bekymrende var en nedgang i antennelsestemperatur(riktig ord?) på olja - det kan vel resultere i problemer på varme punkter i motoren ved høy belastning?
Det andre som taler imot QMI for min del (selv om jeg uansett har kjøpt og brukt det) er at jeg virkelig ikke forstår dette med at PTFEn skal binde seg til metallet og sørge for glattere flater også etter oljeskift...
Samtidig så er påstanden om denne effekten veldig vag - det snakkes oftest om at virkestoffene i tilsetningen er oppløst i motoroljen etter behandling, det kan nesten virke som om produsentene er redd for å komme med konkrete påstander.
Det er også litt mistenkelig at kjent teknologi selv etter mange år ikke er i utbredt bruk. Det kan selvfølgelig ha mange årsaker, for eksempel at det ikke er kostnadseffektivt for den som betaler regninga, eller at det rett og slett ikke virker. Vanskelig å si hvorfor ikke "alle" bilprodusenter, oljeprodusenter, virksomheter som militæret og andre som har interesse av å holde vedlikeholdskostnader nede ikke bruker slike produkter - årsakene kan være mange, men hadde QMI vært ekstremt effektivt og lønnsomt skulle man tro at det hadde vært mer utbredt.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by jonsto »

Hadde du sett B%S motoren som sto hele dagen og gikk på rask tomgang uten olje på så hadde du ikke tvilt på at det virket. ;-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by pål »

Å da har du selvsagt også sett Briggs sin egen test hvor de tok to motorer av samlebåndet behandlet den ene , tappet begge og kjørte begge paralellt uten olje.......
Beklager å si det , men jo mer jeg leser om dette jo mer sikker blir jeg i å kunne kalle disse produktene for svada,,, og ja , jeg har prøvd selv og
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

pål wrote:Å da har du selvsagt også sett Briggs sin egen test hvor de tok to motorer av samlebåndet behandlet den ene , tappet begge og kjørte begge paralellt uten olje.......
Beklager å si det , men jo mer jeg leser om dette jo mer sikker blir jeg i å kunne kalle disse produktene for svada,,, og ja , jeg har prøvd selv og
På den annen side var QMI sitt svar til den testen var egentlig ganske bra:
http://www.qmi.no/PDF%20filer/briggs%20&%20Stratton.pdf
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by pål »

Ja det kan du jo si , sånn jeg forstår det så går det ikke an å tømme BS motorene helt for olje , og da spiller det liten rolle , med eller ute QMI :lol:
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by hl »

Image
Post Reply