QMI for hydraulikk?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

QMI motorbehandling med PTFE(Teflon) er velkjent for de fleste, tenker jeg. Men ser at de også har et produkt for hydraulikksystemer basert på samme prinsipp. Hva tror dere om dette i Citroën-hydraulikk?
http://www.qmi.no/pdf/datablad/Nye%20pd ... ikkbeh.pdf
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by jonsto »

Har jeg visst om i massevis av år. Men er ikke sikker på at vi får nok friksjon til at det virker.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

jonsto wrote:Har jeg visst om i massevis av år. Men er ikke sikker på at vi får nok friksjon til at det virker.
Det er ikke nok friksjon i systemet til at PTFE'en fester i metallet, mener du? Kan være du har et godt poeng der... Men er det mer friksjon i f.eks en gravemaskins hydraulikksystem? Hva er dette produktet egentlig beregnet på?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

Utgangspunktet er at jeg ikke helt likte hvor mye metallspon jeg fant i Hydroflushen etter under 10.000 km:
http://i.imgur.com/TEEftNd.jpg
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by mads »

Namme-nam ;-/ Skru opp din favoritt-komponent i hydraulikken. Studer innholdet, vask i bensin el lign og studer igjen. Noe beroligende å sove på kan være lurt..

En belg eller pose på et vis så hydraulikken drar samme lufta inn o gut hver gang kunne kanskje redusere mengden møkk som kommer inn. Et rent, lukket system skal jo holde seg renere, men våre peser luft fra motorrommet inn og ut. Lite, javel, men all smuss havner i lhm'en.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by dagmatti »

rundgren wrote:QMI motorbehandling med PTFE(Teflon) er velkjent for de fleste, tenker jeg. Men ser at de også har et produkt for hydraulikksystemer basert på samme prinsipp. Hva tror dere om dette i Citroën-hydraulikk?
http://www.qmi.no/pdf/datablad/Nye%20pd ... ikkbeh.pdf

Hei,

tror jeg nevnte dette i en annen tråd om qmi, men jeg spurte importøren om dette, og han sa at det var mange som oppigjennom årene hadde brukt qmi på lhm systemet til citroen, men det var motoroljevarianten de brukte! Altså ikke den for vanlige hydraulikksystemer. Det er kanskje mest pumpe, trykkregulator og løftesylindre som kan dra nytte. Selv om hydraulikkoljen totalt sett ikke blir så varm som f.eks. motorolje er det friksjon og trykk og dermed varme veldig lokalt som gjør at det fester seg.

Jeg har siden i vinter brukt det i lhm systemet på xmen min, og pumpa ble ihvertfall ikke mere støyete av det. :D


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

dagmatti wrote:
rundgren wrote:QMI motorbehandling med PTFE(Teflon) er velkjent for de fleste, tenker jeg. Men ser at de også har et produkt for hydraulikksystemer basert på samme prinsipp. Hva tror dere om dette i Citroën-hydraulikk?
http://www.qmi.no/pdf/datablad/Nye%20pd ... ikkbeh.pdf

Hei,

tror jeg nevnte dette i en annen tråd om qmi, men jeg spurte importøren om dette, og han sa at det var mange som oppigjennom årene hadde brukt qmi på lhm systemet til citroen, men det var motoroljevarianten de brukte! Altså ikke den for vanlige hydraulikksystemer. Det er kanskje mest pumpe, trykkregulator og løftesylindre som kan dra nytte. Selv om hydraulikkoljen totalt sett ikke blir så varm som f.eks. motorolje er det friksjon og trykk og dermed varme veldig lokalt som gjør at det fester seg.

Jeg har siden i vinter brukt det i lhm systemet på xmen min, og pumpa ble ihvertfall ikke mere støyete av det. :D
Hadde visst gått glipp av dette svaret. Veldig interessant!
Hvor mye brukte du? Alt på en gang eller litt etter litt?
Hold oss oppdatert!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by dagmatti »

Hei,

jeg brukte ca 0,5 liter; trengte litt til to gressklippere og litt andre ting også. :) Det har ihvertfall ikke blitt noe dårligere av dette, men ikke store forskjellen heller.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by jonsto »

dagmatti wrote:
Jeg har siden i vinter brukt det i lhm systemet på xmen min, og pumpa ble ihvertfall ikke mere støyete av det. :D


-m
Tror kanskje det er eneste plassen det hjelper. Men pumpa er vel den som jobber mest også.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: QMI for hydraulikk?

Post by Citrusen »

Vi vet jo at LHM ikke er særlig tess til å transportere dritten utigjen, slik at mye legger seg i høyderegulator og andre vitale deler, kanskje det hjelper på transporten og strømmen av olje..
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: QMI for hydraulikk?

Post by jonsto »

Poenget er, Karl, at det er for dårlig gjennomstrømming. Olen står jo bare og går fram og tilbake både i bremsecalipperne og i løftesylindrene. Eneste gjennomstrømmingen i løftesylindrene er om tetningen lekker. Heller ikke i høydekorektøren er det gjennomstrømming rundt membranene. Det er derfor dritten samles der. Hvor ofte alt dette bør taes opp og rengjøres vet jeg ikke. Men hvert tredje år eller noe sånt. Kommer jo litt an på hvor mye bilen brukes, men med daglig drift vil jeg foreslå en storservice hvert tredje år.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: QMI for hydraulikk?

Post by Citrusen »

Men hvorfor virker da hydrafluch? Eller gjør den virkelig det.. Oljen går vel ikke mere rundt med den..
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: QMI for hydraulikk?

Post by rundgren »

Citrusen wrote:Men hvorfor virker da hydrafluch? Eller gjør den virkelig det.. Oljen går vel ikke mere rundt med den..
Hydroflush virker nok ikke på deler av systemet uten gjennomstrømming. Men pumpe og Diravi og sånt kan vel ha godt av det?
Er kanskje også derfor man må kjøre såpass lenge med Hydroflushen? Jeg har kjørt 10.000 nå, og fått ut en del dritt av systemet, men kan ikke si at det har hatt noen merkbar effekt (bortsett fra at jeg trooor bilen er en liten anelse stivere i fjæringa mens den går på Hydroflush.)
Skal snart få tømt det som ligger i bremsene - den LHMen er nok veldig mange år gammel.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: QMI for hydraulikk?

Post by Göran W »

...... och detta är anledningen till att man bör utföra "citroëngymping" med jämna mellanrum!? Upp och ner från högsta till lägsta några gånger då och då. Det gör att ALL LHM spolas runt, utom det som står i bromsarna.....
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: QMI for hydraulikk?

Post by Pollux »

Hei,

Det er ikke særlig bra for hydrauliske komponenter å kjøre lenger enn 3 til 4000km med hydraurinçage/hydroflush i systemet, fordi hydraurinage ikke har like gode smøreegenskaper som LHM. Det er bedre å skifte så snart som mulig til LHM som er på tilbud hos ClassicParts (5l for bare 185 kroner).

Jeg synes også at det ikke er noen grunn til å anta at QMI eller hvilken dyre PTFE-behandling som helst, forbedrer systemet. Alle hydrauliske komponenter blir allerede smurt med 160-180 bar oljetrykk. Det kan ikke forbedres med PTFE.

Hvis du har lyst å lese noe om QMI og alle andere PTFE-cowboys:

http://www.carbibles.com/snakeoil.html

Mvh,

Pol
Post Reply