Hvor lekker det?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Rosenlid
Posts: 14
Joined: Tue 04 Nov, 2003 17:32
Location: Oslo

Hvor lekker det?

Post by Rosenlid »

Ganske lenge var cxen fri for lekasjer, men i våres etter bytte av akk. kuler snek det seg frem en liten lekasje på venstre side fremme. Mistanken gikk naturligvis til rørene forbundet med hoved og bremse akk, men disse ble sjekket og funnet ok, og det var kur umulig å finne hvor oljen kom fra.
Det er jeg igrunnen vant til og små lekasjer tar jeg vanligvis ikke så tungt, da min purisme begrenser seg til bilens yttre :lol:
Så med et forbruk på ca 1l Lhm pr 1000 km/t bekymret meg mer for de bærearmslagrene bak jeg har fortrengt litt for lenge....

På forsommeren forverret dog situasjonen seg, og jeg fylte stadig oftere. Men om sommeren kjører jeg mest DS, så problemet ble ikke viet særlig oppmerksomhet inntil for et par uker siden. Da var lekasjen såpass påtrengene at en diger dam lå igjen under bilen etter hvert stopp og man kunne følge dens ferd som synlige drypp i veibanen.
Jekket så opp en kveld og krøp under. Grønt var det stort sett over hele rammevangen og travers, men noen leaksje var vanskelig og spore. Startet opp og en hjelpemann aktiverte brems og styring uten at dette hjalp særlig. Kjente over alle koblinger og slanger jeg kom til, tok ut reservehjul og prøvde lokalisere fra oversiden, men der er det tørt.
Prøvde spyle godt rent under og tørke i håp om at det hjalp, men nei. Det eneste er at det må komme fra et sted under eller ved siden av torpedovegg venstre side.
Ikke noe godt utgangspunkt for fjerndiagnose, men råd vil hjelpe, for nå begynner jeg bli ganske fortvilet. Ikke tør jeg parkere i parkeringshus lengre, gårdsplassen har oljegrus og Lhm utgiftene er større enn lunsjen :roll:

mvh

Henrik Rosenlid
88 gti aut
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette lyder kjent. :wink: tror du skal titte litt nærmere på returslangene. Særlig der flere går sammen til en. (De såkalte "blekksprutene"). Ta litt i dem og bryt litt forsiktig på dem og se om du ikke ser det kommer olje. Jeg bruker å reparere disse med å kutte dem og sette inn en bit av et hydraulikkrør. To små slangeklemmer eller litt selvulkaniserende tape gjør godt, men det funker som regel uten noenting. Er jo ikke noe særlig trykk på returen. De tynne gummislangene er vel også "lekasjeretur".
Få høre resultatet. :wink:
Mvh
Post Reply