Et par små hydrauliske utfordringer

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Et par små hydrauliske utfordringer

Post by RolandM »

Den lille grønne flekken under La Marseillase er lokalisert - ser ut til å komme fra et rør som går inn i denne dippedutten på høyre side foran. Er dette en fordelingsventil? Hvilket rør er det snakk om i så fall?

http://cx.zapto.org/gallery/Prestige-1976/WP_001580

Videre: Fruen er svært tung på rattet når jeg skal svinge tilbake til høyre etter fullt ratt-utslag venstre. Tidligere hadde jeg garasje i en bratt bakke og trodde det kom av at trykk ble brukt til bremsing samtidig, men nå har hun ikke så mye som en grad stigning å skylde på - kun et lite dytt på bremsepedalen innimellom mens jeg manøvrerer. Og likevel kunne hun gått inn i flåten til Jon Fredriksen sammen med de andre supertankerne, til hun får tenkt seg om, og Diravien etterhvert får gjort jobben med å bringe rattet tilbake til senter. Noen forslag til feilsøking som hydrauliske analfabeter kan iverksette?

Litt OT siden dette er hydraulikk-seksjonen (men relevant nok for meg): Hun svetter også litt motorolje, og da jeg var under henne sist ser det ut som om det ligger litt olje på noen av mutrene som holder bunnpannen (og litt olje under selve bunnpannen). Er det bunnpannepakningen, eller kan dette komme hvor som helst fra og renne ned dit?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by mads »

Bildet hjelper ikke meg stort, er det trykk-bryteren som varsler lavt hyd-trykk? Den går i prinsippet dukken på samme måte som trykkbryter for motorolje, dog mye sjeldnere. Trur eg.. Uansett er oppskriften den samme: Finn hvor det lekker og fiks, der "fiks" kan være å skru sammen løse deler, bytte morkne rør, slitne pakninger, rense/ordne ødelagte gjenger eller hva det nå er. Kos deg ;)

Biler med diravi har en ekstra akkumulatorkule med en tre-veis-ventil. Greia er at servo trekker stort volum med olje så pumpe og hoved-akkumulator rekker ikke å levere. Når kula er flat og/eller ventilen møkkete blir styringa "død" i fornemmelsen. Skru ut og fra hverandre, sjekk kule, rens ventil i f.eks bensin, dynk med LHM og skru sammen. Det er en stålkule, en fjær og noe småtteri i ventilen. Jeg har ikke hatt det fra hverandre, men skulle tro det går greit.

DIRAVI har fullt systemtrykk på en side og regulert trykk på den andre. Husker ikke om en eller begge sider får trykk fra "diravi-kula" som jeg kaller den.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by hl »

Eg hadde veldig tung/treg styring ved parkering for 10-12 år sidan: etter å ha skifta båe akkumulatorkulene var styringen i orden att.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by RolandM »

Takk for Diravi-tips! Jeg tror nok fremgangsmåten er over novise-nivå, men skal se om jeg får rekvirert passende assistanse.

Noen som har noen idé om oljelekkasjen - er jeg inne på noe når jeg tenker bunnpannepakning?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by mads »

RolandM wrote:Noen som har noen idé om oljelekkasjen - er jeg inne på noe når jeg tenker bunnpannepakning?
Neppe. Jeg glapp at det var motorolje som kom ut. Simring på veiv. Og kanskje kopling etter hvert. Masse moro, motor ut på gulvet, nesten som å ha en SM..

Meeen, litt is i magen. Sånt kan gå i årevis og flere PKK med litt forberedelse og fornuftig kontrollør. Tannstang på XM går f.eks fint med styrservotätning bare man husker å tømme mansjett før pkk :)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by RolandM »

Clutch? Neppe, den ble byttet i fjor...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by jonsto »

Den ventilen du har bilde av er den som tenner det koselige røde lyset som sier lavt hydraulikktrykk.
Diravi som er treg til en side har jeg skrevet om før. Skift/kontroller hovedakkumulatoren først. Men er den årsaken skulle du hatt andre indikasjoner også. Har hatt dette problemet selv, og da var det sylinderen for den progressive styringen som var synderen. Men kan være mange andre ting. Til og med feil spissing.
Lekkasje fra bunnpannepakningen er ikke noen sensasjon. Hvor ligger oljen? Er det der bunnpanna er skrudd fast til blokken, eller er det på det underste lokket?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by jonsto »

mads wrote:
Biler med diravi har en ekstra akkumulatorkule med en tre-veis-ventil. Greia er at servo trekker stort volum med olje så pumpe og hoved-akkumulator rekker ikke å levere. Når kula er flat og/eller ventilen møkkete blir styringa "død" i fornemmelsen. Skru ut og fra hverandre, sjekk kule, rens ventil i f.eks bensin, dynk med LHM og skru sammen. Det er en stålkule, en fjær og noe småtteri i ventilen. Jeg har ikke hatt det fra hverandre, men skulle tro det går greit.
Her tror jeg du er på villspor. Om det er den kula som sitter fremme ved radiatoren så går trykket til styringen bare rett gjennom denne ventilen. Det som går via accumulatoren er bremsetrykket. Dette for at du skal ha bremser så vel som styring en stund etter at motor har stoppet.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by RolandM »

Oljen ligger bittelitt på det nederste lokket og litt på noen av skruene som dette lokket er skrudd fast med (mest på dem, faktisk). Fruen hever seg kjapt enten hun har sovet i to timer eller i to uker, så derfor har jeg ikke tenkt på akkumulatoren.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by jonsto »

RolandM wrote:Oljen ligger bittelitt på det nederste lokket og litt på noen av skruene som dette lokket er skrudd fast med (mest på dem, faktisk).
Da tror jeg at du skal prøve å skifte pakningen på tappeskruen først. (Men du fikk vel med deg bare en pakning)?
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by RolandM »

Har bare en pakning, ja, men hvis de er like for serie II og I, så kan jeg bruke den jeg har fått med, og etterbestille fra CX-basis - jeg skal jo likevel ha en brukbar mengde motorfester derfra. 8)

Det er denne, ikke sant?

http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... ts_id=4993

Hadde planlagt å skifte olje på den uansett nå, så da er det jo greit å ta tappeskruepakningen (og evt. bunnpannepakning) samtidig. Sistnevnte koster jo bare 6 Euro, så jeg tenkte å slenge den på ordren sånn i tilfelle. Det er denne, formoder jeg?

http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... ts_id=4390
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Et par små hydrauliske utfordringer

Post by jonsto »

Ser riktig ut det ja. Og så gjør du godt reint før du setter på pakningen. Jeg ville ha brukt pakningsement ( feks Curil eller Permatex) på begge sider av pakningen. Sett sammen (Ikke dra så hardt at pakningen begynner å skvises) og la stå noen timer. Dra så over boltene (ikke knekk dem) før du fyller på olje igjen.
Post Reply