Servoen er borte ved mye ratting på Automaten

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Servoen er borte ved mye ratting på Automaten

Post by ingkogni2 »

I dag bynte plutselig varsellampa for hydraulikken å lyse, men det er nokk LHM på beholderen.
Så da vi skulle dra å handle brukte den laaaaang tid på å heve seg.
Da jeg skulle parkere den i "P-huset" på Andselv (Bardufoss) og det ble mye ratting og lav fart, ble rattet så tungt at jeg måtte bruke begge hender og knotet veldig for å få den på plass (Heldighvis var det nesten tomt rundt meg).
Da vi skulle kjøre hjem var den ikke spessielt rask med å heve seg, men raskere enn første gangen. Ratter var fremdeles av typen "verdensmester i benkpress-muskel-servo". Da jeg var på vei ut av rundkjøringa holdt jeg på å pløye over midtrabatt samt skilt etc, å måtte bruke makt på rattet for å få det tilbake.
Da vi kom heim ble det enda mere ratting for å få plassert "spettakklet".
Den ble så etter ca 2-3 timer startet, brukte ca 10 min på å heve seg, bremser var lik null og det samme med servo.
Maaaaasse ratting for å treffe i garasjeåpningen, uten å treffe i grava (kjørte i en stabel med assoterte dekk på felg uttenfor garasjen, glemte at det ikke var bremser å måtte bruke brekket :? ).
Plutselig var det trykk i massehvis, rattet var så lett som det skall være.
Reiste seg og knelte på komando (lydig når den vill :D :P :roll: ).
Vi prøvde så å lufte systemet. Da brukte den noe tid på å heve seg igjen. Kjørte da ut og tok en test-tur på gårdsveien med mye ratting og store rattutslag. Pluttselig var det ikke servo lenger. Den ble da kjørt hjem, snudd med mye besvær og enda mere ratting og er nå parkert til i morgen.

Så til spørsmålet: Kan dette være Akumulatoren for servoen/diravien som er gåen? Vil det da påvirke hevingen og bremsene?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har funnet feilen.... :oops: :oops:

Det var luft i Diravien. Åpna lufteskruen i 2-3 min, så funker allt som det skall. Det jeg ikke skjønner er hvordan det har kommet luft til, sor det har vert helt bra før.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Om det plötsligt finns "luft" i systemet har med största säkerhet en av klockorna punkterats! Det är alltså inte luft utan gas! Kolla om den är lika mjuk i alla hönen - i så fall är det nog h-acc eller bromsacc som har lämnat jordelivet. Bara att byta! Kan visserligen gå att köra men du riskerar ju att missa en korsning eller ett stoppljus..... :cry:
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Det kan være skikkelig nifst det du nevner der. Jeg hadde samme symptomene som du har, og det var 5te kula som hadde punktert, som Gøran nevnte. På min var det veldig tydelig med masse LMH Champagne i beholderen.

carl georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply