Vil ikke heve seg

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Vil ikke heve seg

Post by Micsat »

I forbindelse med at 20RE'en skulle parkeres for vinterdvalen skulle jeg bare ha den på bukken for å sjekke rusttilstanden siden jeg ikke hadde gjort det etter at den ble kjøpt i sommer (forøvrig bare litt overflaterust). Da jeg så skulle ha den ut nektet den å heve seg hverken foran eller bak.

Da den stod ute i sommer ble den startet fra tid til annen og den hevet seg til normal kjøreposisjon hver gang. Det var trykk på systemet og både bremser og styring fungerte som normalt. Tanken er full og det er ingen lekkasjer. Den elektriske aktueringen fungerer også, men altså ingen respons. Hva kan dette komme av?

Bilen har forøvrig bare gått 73000km og ser bra ut, bortsett fra dørene på venstre side som må bytten. Forøvrig er den rustfri bortsett fra overflaterust i motorrommet. Har gått i Finnmark.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Vil ikke heve seg

Post by hl »

Du får sjå etter om det er sprekker i slangen som går mellom tanken og pumpa. Evt. kopla frå slangen ved tanken og fylla han heilt opp med LHM.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Vil ikke heve seg

Post by mads »

Sikkert bare en skøyer som har løsnet 12mm på akkumulatorventilen :) Ellers får du gjøre det og høre om pumpa jobber når du stenger den. Lav kjørelengde og lite rust høres lovende ut..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vil ikke heve seg

Post by jonsto »

Helt enig med hl. det er der du bør begynne.
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Re: Vil ikke heve seg

Post by Micsat »

Det er nok ikke så enkelt. Den hvet seg fint fra parkert posisjon og det er trykk på både styring og bremser. Det var først etter at jeg hadde hatt den på bukken og satte den ned igjen at problemet oppstod. Kan det være prioriteringsventilen som er problemet? Siden det er trykk på bremser og styring, men ikke på fjæringen kan det være nærliggende å tro.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Vil ikke heve seg

Post by hl »

Image

Dersom bremseakkumulatoren er i orden vil jo den gje reservetrykk til styring og frambremser ei stund...?
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Vil ikke heve seg

Post by Asle »

Micsat wrote:Det er nok ikke så enkelt. Den hvet seg fint fra parkert posisjon og det er trykk på både styring og bremser. Det var først etter at jeg hadde hatt den på bukken og satte den ned igjen at problemet oppstod. Kan det være prioriteringsventilen som er problemet? Siden det er trykk på bremser og styring, men ikke på fjæringen kan det være nærliggende å tro.
Når bilen løftes i "normal posisjon" vil høydekorrektørene prøve å regulere både foran og bak, dvs at trykket stenges helt, og når bilen senkes så vil den ligge flat, (derfor bruker jeg å sette høyden på max ved besøk på verksted, dekkskifte etc for å hindre dette)
PGA dette vil det ta ganske lang tid å få den opp i normalhøyde.
Hvis den ikke hever seg skyldes dette mangel på trykk, det kan skyldes at begge (lite sannsynlig) høydekorrektørene sitter fast, sikkerhetsventilen er defekt, før servostyingen kom var sikkerhetsventilen brukt fo å prioritere bremser foran avfjæring, etter at servo ble lagt til kom bremseakkumulatoren med en ekstra sikkerhetsventil innebygd.
Evt mangler det trykk totalt.
Jeg viile sett på mekanikken rundt høydekorrektørene, motoren for høydevalg og sikkerhetsventilen.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Vil ikke heve seg

Post by Göran W »

Motorn på tomgång, sänk höjdreglaget till lägsta, öppna 12mm-skruven vid huvudaccen (max 1 varv), låt motorn gå på tomgång en stund och stäng sedan skruven (inte hårt!), ställ in normalt höjdläge, låt motorn gå och höj varvtalet till 1500.
Den bör resa sig inom någon minut och annars gör du om proceduren.

Det som hänt är att du har fyllt systemet med luft genom att lyfta alla hjulen utan att ställa den i högsta läget först.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply