Hovedtrykkreguleringsventilen.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Hovedtrykkreguleringsventilen.

Post by jonsto »

Ventilen med det lange vanskelige navnet. ;-)
har en stund hatt lekkasje fra denne ventilen på dieselen, og på litt Berlinen også. Kona begynte dessuten å klage på at dieselen sank fort ned.
Måtte bestille pakninger fra CXBASIS før jeg kunne skifte. Har skiftet ventil før, men den var heller ikke tett. Overhalte en ventil og byttet først på dieselen. Kontrollerte trykket på begge akkumulator kulene også. Membranen var gått på begge. :-( Hadde nye liggende. ;-) Resultatet? Den står i samme høyden etter to timer! Vel, da får vi prøve på Dart Vader også. Overhalte den ventilen jeg skiftet ut på dieselen. Overhalingen besto i rengjøring samt skifting av alle tre O-ringene. Her var kula i orden. Resultat? Står oppe betraktelig lenger, men ikke så lenge som dieselen.
Konklusjon.
Litt lekkasje fra denne påvirker hele systemet Selv om det ikke er så mye at det blir grønt under bilen. Og sjekk akkumulatorkulene en gang i blant. Om du lar bilen gå på tomgang og dreier rattet fra fullt utslag en vei til fullt utslag andre veien et par ganger vil du, hvis hovedakkumulatoren er tom, få litt napping i rattet.
En bildeserie med forklaring av hvordan man demonterer og rengjør hovedtrykkreguleringsventilen vil komme i Citrophile.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hovedtrykkreguleringsventilen.

Post by rundgren »

En bildeserie med forklaring av hvordan man demonterer og rengjør hovedtrykkreguleringsventilen vil komme i Citrophile.
Det ser vi frem til!
Synes artikkelen om baklukelås fungerte veldig bra på trykk, antar at andre satte pris på den også.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hovedtrykkreguleringsventilen.

Post by mads »

Absolutt! Kunsten er å samle og å kunne finne slikt når behovet melder seg. Ja, mange og mye finne på nett, så var det nåla og høystakken, da...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hovedtrykkreguleringsventilen.

Post by jonsto »

Er jo bare og spørre vet du Mads. Jeg har alt jeg har produsert liggende lagret. Artikler med bilder tilsendt på E-post vil (som regel) ikke være noe problem.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hovedtrykkreguleringsventilen.

Post by rundgren »

mads wrote:Absolutt! Kunsten er å samle og å kunne finne slikt når behovet melder seg. Ja, mange og mye finne på nett, så var det nåla og høystakken, da...
Ja, jeg ønsker meg absolutt et Citrophile-arkiv på nett - eller aller helst ordentlige nettutgaver av bladet. Ser ut til at ikke er så lett til å få til for Citrophile sin del, men vi kan jo gjøre som vi vil med det som kommer på trykk på CX-klubbens sider.
Skal tenke på om det ikke finnes en måte å få publisert CX-klubbens sider i PDF e.l. en stund etter at bladet har kommet ut (Scribd?)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply