Justere styring

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Justere styring

Post by janky »

Har en irriterende ting som må fikses.
Rattet sentrerer seg korrekt.Eiken står i klokken 6 posisjon,men bilen drar til venstre(tror jeg det var).Det er såpass mye at jeg kan se at hjulene ikke peker rett fram når bilen står stille.Rattet må holdes så eiken står i 10 over halv,sånn omtrent, for at bilen skal gå rett fram.
Spørsmålet er om dette må justeres med styrestagene,eller forbindelsen mellom Diravi og tannstang.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere styring

Post by dagmatti »

Hey,

hvis spissingen er rett, dvs at den ikke sliter dekkene unormalt, ville ihvertfall jeg ha prøvd eksenteren på rattstammen. Du kan justere en del der. 10 over høres jo litt mye ut, dog, så det kan jo hende en forstillingskontroll er på plass. en gang har jeg opplevd at blikket som holder strammemutteren på indre endeledd ikke var bøyd på plass, og denne hadde startet å justere seg selv, på ene siden. :O


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: Justere styring

Post by janky »

10 over...Tenkte ikke når jeg skrev. :oops: Er ikke så mye max .5 over,men nok til å irritere.
Forhjulstilling virker grei,tror jeg prøver den eksenteren først.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Justere styring

Post by jonsto »

Blir det for lite med eksenteren er det lange hull i den delen som sitter på DIRAVI enheten.
Når du har framhjulskontroll på CX skal framhjulene justeres etter bakhjulene med motoren igang. Men dette vet du vel.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Justere styring

Post by rundgren »

janky wrote:10 over...Tenkte ikke når jeg skrev. :oops: Er ikke så mye max .5 over,men nok til å irritere.
Forhjulstilling virker grei,tror jeg prøver den eksenteren først.
Ja, at en CX med Diravi ikke går rett når rattet står rett er betraktelig mer irriterende enn det er på såkalt normale biler.
Hadde full overhaling av forstilling på Mekonomen i Vestby - bytte av opphengslagere og slitte foringer, samt justering. Veldig deilig - det er jo virkelig en helt fantastisk forstilling og styring når ting er i orden og riktig justert. Kanskje derfor fallhøyden blir så stor og ting føles så traurig når det _ikke_ er i orden.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Justere styring

Post by Black Lemon »

rundgren wrote:
janky wrote:10 over...Tenkte ikke når jeg skrev. :oops: Er ikke så mye max .5 over,men nok til å irritere.
Forhjulstilling virker grei,tror jeg prøver den eksenteren først.
Ja, at en CX med Diravi ikke går rett når rattet står rett er betraktelig mer irriterende enn det er på såkalt normale biler.
Hadde full overhaling av forstilling på Mekonomen i Vestby - bytte av opphengslagere og slitte foringer, samt justering. Veldig deilig - det er jo virkelig en helt fantastisk forstilling og styring når ting er i orden og riktig justert. Kanskje derfor fallhøyden blir så stor og ting føles så traurig når det _ikke_ er i orden.
Det kan jeg skrive under på! Jeg fikk også justert styringen av Øyvind Larsen hos Mekonomen i Vestby i forbindelse med eu-kontroll nå i sommer. Også min trakk mot venstre, men ble helt fin etter justering. En DIRAVI i orden er helt fantastisk!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply