Høydejustering

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Høydejustering

Post by Sturla »

Jeg synes bilen er for høy - både foran og bak.
Jeg vet jo hvordan man justerer på stab-stagene, men om det er omtrent like mye for høyt både foran og bak, kan jeg ikke justere armen på høydekorrektør motoren?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Høydejustering

Post by jonsto »

Er vel bare å prøve det. Det finnes jo mål for hvor høy den skal være. Men om man ser inn i "røret" som er bakakselen bør vel leppa på svingarmen stå midt mellom gummiklossene. (Dette er altså min personlige antagelse)!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Høydejustering

Post by Sturla »

Jeg tror det funker, justerte og bilen kan nå stilles inn på alle fire høydenivåene. Den ble plutselig som en CX skal være å kjøre med, ikke en gammel lastebil.

"fabrikkstilling" på høydejusteringsmotoren måtte flyttes ganske vesentlig. Jeg tipper det ikke har blitt justert noe på dette hele bilens levetid, og så har gjennom årenes løp stagene blitt forkortet eller strukket alt ettersom, til det nå ble for stivt og stumpete å kjøre, og synlig for høyt. Jeg har lest andre steder at dette er en "teori" på hvorfor det etter mange år blir nødvendig å justere.
Om andre trenger gjøre tilsvarende operasjon - løsne 10mm mutter på motorarmen, press armen ut litt og skyv den bakover en cm eller to.
Da jeg ikke har lift eller grav gjorde jeg dette med bilen på rampe i bunnstilling, men med armen i normalposisjon. Flyttet litt og startet opp og testet. Senket bilen og flyttet litt til etc. Man vil jo ikke bli skvist, så det beste er jo smøregrav eller lift man kjører opp på, da kan man gjøre det med motoren i gang.

Om det ikke er en fiks som varer så får jeg ta til med koblingene til stab-stagene, men om det holder er dette jo en mye raskere metode for å justere foran og bak samtidig.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Høydejustering

Post by mads »

Jeg har lurt på om det slitasje i mekanikken frem til høydekorrektøren. Slaglengden der er liten så det er ikke millimeter, men noe adskillig mindre det er snakk om.

Uansett; Rett høyde er viktig. Husker jeg rett er det forskjellig mål for høyde på plast- og blekk-CX.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Høydejustering

Post by dagmatti »

Jeg har gjort samme justering ikveld. Det virker som den er noe mere følsom for denne justeringen foran enn bak, kan det virkelig stemme? Jeg tror nok jeg tok den ned 4-5cm foran, men kanskje 2cm bak, ved å justere spaken på motoren en del grader bakover mot bakhjulene. Dette medførte at den nå ser like høy ut foran og bak, og bak er svingarmen midt mellom gummimuffene.


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Høydejustering

Post by Sturla »

Foreløpig fungerer denne justering godt for meg. Har også "trimmet" korrektørene en del siden jeg byttet til fungerend justeringsmotor, det har hjulpet vesentlig på hele fjøringssystemet.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply