Noen ganger er det all right - styring.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Noen ganger er det all right - styring.

Post by Citroencx »

Når det er kaldt er styringa helt rar.
For det første tar det 5 til 10 sekunder før den virker i det hele tatt. Selv etter at bilen har hevet seg Og den er liksom litt treg helt til jeg har kjørt noen minutter. Jeg kjørte en omgang med hydraflush i fjor men merka ikke særlig endring.

Dette er et problem som kommer og går.
Noen gager er det all right.

Noen forslag?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Noen forslag?
Mange! Men søk etter Jon og mine egne + endel andre sine tråder ifra ifjor vinter. Jeg heller nok til stemplet i forbindelse med sentreringa av rattet, så å søke etter ord som stempel og diravi så finner du nok mye intressant! :wink: :wink:
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:
Noen forslag?
Mange! Men søk etter Jon og mine egne + endel andre sine tråder ifra ifjor vinter. Jeg heller nok til stemplet i forbindelse med sentreringa av rattet, så å søke etter ord som stempel og diravi så finner du nok mye intressant! :wink: :wink:
Jøjemeg... har titta i arkivene. Dette har jeg ikke tid til må bruke bilen på jobb. Noen førstehjelps tips? Capsen blåste av ja en gang for lenge siden under (ikke le) motorvask. Ja jeg vet det at man skal dekke LHM beholderen gjorde det men den blåste også av....

Deretter bytta jeg LHM.


/&% åsså . Hva nå?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er ikke så sikker på at du har vann i LHM'en. Da ville du nok få en total blokk som slipper plutselig. Men derimot tror jeg kanskje det er steplet oppe i diravien, som presser mot kammen for å sentrere som går tregt, eller rullelageret under stemplet, som burde vært demontert og smurt opp!
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

For det første tar det 5 til 10 sekunder før den virker i det hele tatt.
Klart at her er det ikke trykk nok, eller en annen komponent som "stjeler" trykket, i dette tidsrommet.
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:
For det første tar det 5 til 10 sekunder før den virker i det hele tatt.
Klart at her er det ikke trykk nok, eller en annen komponent som "stjeler" trykket, i dette tidsrommet.
Men bare i kulde???
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Men bare i kulde??
Ja kulda virker på flere måter på mange komponenter. Jeg prøvde meg frem med kupe-varmer mot de forskjellige komponenter for å finne ut hvor feilen ligger!
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:
Men bare i kulde??
Ja kulda virker på flere måter på mange komponenter. Jeg prøvde meg frem med kupe-varmer mot de forskjellige komponenter for å finne ut hvor feilen ligger!
Dette blir en grusom vinter ja.
Den plastic saken som det går ei snor inni som ser ut dom den er halt opp av en gammel WC sisterne.... og som har med styringa å gjøre. Var det der du hadde vann?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

ser ut dom den er halt opp av en gammel WC sisterne....
Er det sentrifuga du mener? Under reservehjulet?
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:
ser ut dom den er halt opp av en gammel WC sisterne....
Er det sentrifuga du mener? Under reservehjulet?
Okda. Sentrifugalreguleringen for diravi styringen.....
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jepp! hos meg var det denne som hadde "fylt" seg med vann, noe som gjorde at sentreringa blokkerte mine forsøk på ratte! Men dette var også så sterke krefter at jeg ved å tvinge rattet rundt, faktisk sprengte en oring på toppen av diravien.
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:Jepp! hos meg var det denne som hadde "fylt" seg med vann, noe som gjorde at sentreringa blokkerte mine forsøk på ratte! Men dette var også så sterke krefter at jeg ved å tvinge rattet rundt, faktisk sprengte en oring på toppen av diravien.
OK tar med varme og lys og løper ut NUH!

Takk for info.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Enkleste måten å løse problemet på er å skifte både sentrifugalregulatoren og Diravi enheten. Greier det godt på ei helg. Klubben har deler. :wink: Jeg kan godt si at du skal ta med deg delene og komme hit så skal jeg hjelpe deg, men aner jo ikke hvor du holder til. :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Litt mye jobb å bytte diravi (det er gjort på etpar timer) spesiellt om det er unødvendig! Jeg ville prøvd sentrifuga først(den er vrien nok)
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Sentrifugalregulatoren ?

Jeg husker jeg hadde en slik på DS til den hydrauliske girkassas turtalls monitorering. Jeg viste ikke at CX har en :? ? Hva brukes den til og hvor sitter den?
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply