Noen ganger er det all right - styring.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:Sentrifugalregulatoren ?

Jeg husker jeg hadde en slik på DS til den hydrauliske girkassas turtalls monitorering. Jeg viste ikke at CX har en :? ? Hva brukes den til og hvor sitter den?
Det er en plastik dings som ser ut som om den er dradd opp av en sisterne på en gammel dass. Ei rund hvit kule.... sitter på veggen under den grønne LHM containeren.
Så går det en wire inn i den som er koblet på girkassa via en T-kobling på speedometerwiren. - dtte kan variere men slik er det på min. Inne denne er det en digs som roterer i forhold til farten på bilen. Jo høyere fart jo mer rotasjon = hardere styring. De er dette som er en av hoved prisippene med diravi sett fra brukersynspunkt. Masse powersteering når du skal parkere - lite på motorveien i høy fart. Derfor kan de ha så lav utveksling på styringa. - Få omdreininger på rattet ved fullt utslag. - You need only a finger to drive it - var vel en av greiene til Citroen under lanseringen. (Jeg skulle se den fingeren som klarer å trykke inn kløtsjen :))
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

OK Sweet. Lærer noe nytt hver dag her på forumet! :D

Litt avsporing her, men når vi først er inne på speedovaieren. KM viseren min er litt nervøs og jeg antar den pørver å fortelle meg at den er litt tørr... Hvor er det det vanligvis mangler?
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:OK Sweet. Lærer noe nytt hver dag her på forumet! :D

Litt avsporing her, men når vi først er inne på speedovaieren. KM viseren min er litt nervøs og jeg antar den pørver å fortelle meg at den er litt tørr... Hvor er det det vanligvis mangler?
Jeg tror denen skal være tørr. Ihverfall er det slik med clutch wieren jeg kjøpte. Den har et friksjonshemmede belegg som skal fungere som smøring... grafitt eller noe... . Grunnen til at den er tørr er at eventuellt skitt ikke fester seg og blander seg i olja.
Vel,- du kan førsøke med en førstehjelp for å se hvorden det fungerer.
Jeg gjorde det med min gamle speedowire og den holdt lenge etter det.

Ta vekk topp dekslet slik at du kommer til bak speedometeret og trekk ut kabelen. Legg i noen dråper med vanlig olje og ta en boks CRC eller W40 og sett det tynne røret inn imellom wiren og wirestrømpen så godt du kan surr papir eller fille rindt hele greia og klem hardt over og sett på trykk til filla blir gjennomvåt. Slik da har du forhåpentlig vis fått trykka litt olje inn i strømpa. CRC eller W 40 er ikke stort annet en parfymert parafin så smøreefekten til denne er begrenset. Derfor olje først.

Etter noen mil bør den nervøse tendensen være borte. Er den ikke det er wiren ødelagt og må byttes.

Husk at det er 3 wire da :) ?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg tror denen skal være tørr.
KM viseren min er litt nervøs og jeg antar den pørver å fortelle meg at den er litt tørr...
Noen oljedråper gjør gjerne susen, mulig den skal vær tørr, men da er den ny.

Trenger vel ikke ta ut speedometret!? Ta ut resaervehjulet inne ved torpedoveggen er vaieren delt. Her kan du ta den ifra hverandre og slippe noen dråper i hver del! :wink:
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:
Jeg tror denen skal være tørr.
KM viseren min er litt nervøs og jeg antar den pørver å fortelle meg at den er litt tørr...
Noen oljedråper gjør gjerne susen, mulig den skal vær tørr, men da er den ny.

Trenger vel ikke ta ut speedometret!? Ta ut resaervehjulet inne ved torpedoveggen er vaieren delt. Her kan du ta den ifra hverandre og slippe noen dråper i hver del! :wink:
Joda greit det.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

KM viseren min er litt nervøs
Hvis det er nåla på speedometeret du mener så kan det være snekkedrevet inne i instrumentet som trenger en rengjøring og litt ny grease. Begynner det å gå tregt her får du disse typiske rykkningene i nåla.
Mvh
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

jonsto wrote:
KM viseren min er litt nervøs
Hvis det er nåla på speedometeret du mener så kan det være snekkedrevet inne i instrumentet som trenger en rengjøring og litt ny grease. Begynner det å gå tregt her får du disse typiske rykkningene i nåla.
Mvh
Ja det var den jeg mente. Alt under 60km så beveger den seg med ca2-3 km opp og ned. Mer ved mindre fart og mindre ved høyere fart for å bli helt fin ved ca 90km.

Har du litt mer informasjon angående denne rense prosedyren? Jeg må bytte en pære i clusteret, så det er uungåelig at jeg skal inn der...:)

Dette er en 88 TRS.

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg er nå litt nysgjerrig på styringa til citroencx, jeg da!?? :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply