Sjelebot i garasjen...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Sjelebot i garasjen...

Post by Citpilot »

Forrige lørdag var i utgangspunktet en god dag, ah.. tid til å skru litt!! Endelig skal den siste fjærkula bak til pers. Det er, som dere alle vet, nemlig ingen liten logistisk operasjon å skifte venstre kule bak når den eksisterende har sittet på bilen en fem-seks år.

Sagaen begynte egentlig for tre uker siden, jeg må få tak i fjærrøret! Såpass har jeg da lært, at lettmekket som en d-modell er CX´en ikke, uten nye rør er kuleskifte bak dødsdømt. Men finnes røret ? Nei, i hvert fall ikke over disk. Dog fant jeg et passende BX rør, og det er jo samme famimilien, så da.

Vel, utstyrt med fjærrør og div. ymse nødvendig verktøy er drillen enkel, glidehammeren festes i krampa som holder fjærstag og bærearm sammen, to "drag" og den er ute. Avbiter på hydraulikkrøret, men slangeklemma til fjærbeinet går merkelig nok an å skru pent ut. Drømmeåpning!

I skrustikka med sylinderen, meisel (si hva dere vil, dette funker) og slegge får løsnet kula. Da gjenstår bare nippelen til det avkuttede røret, i stikka med den, klem fast, vri fjærsylinderen og vips! Så knekker nippelen pent i flukt med godset i sylinderen... :evil: :!: :oops:

Hehemm.. bore ut litt, 5mm bor, inn med ei griserumpe, ta i litt, ingenting, ta i litt mer, ingenting, ta i ordentlig, KNEKK! Og griserumpa knekker pent, i flukt med godset i sylinderen.. :roll: Går det ann?? Selvfølgelig, alle har vel vært borte i alle tings iboenbde jævelskap??

Lørdagen ble spolert, bilen hvilte på sin buk til i går, hvor jeg hadde den eventyrlige lykke å få tak i ny sylinder hos den lokale høgger´n for en hundrelapp, i dag svevet jeg til jobb i CX´en.

Men: Er det overhodet mulig å få ut en herdet "griserumpe" av en aluminiumssylinder?? Er slike skrueutrekkere fandens verk? Er det bare jeg som aldri lærer å slutte å bruke den slags (/&%¤%#() :evil: /)&%???

Hvis noen har erfaringer/peiling så mottas råd med takk, ellers går sylinderen snart i søpla.

Tron
Guest

Post by Guest »

"Grisepik" Er ubrukeligt når der er hull gjennom hele godset.
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Ja "grisepik" er ikke godt når hullet er gjennomgående."grisepiken" er konisk
så den vil kun sprenge ut metalet mot sidene
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ellers går sylinderen snart i søpla.
Det er like greit. Du bare drar på deg hjertatrøbbel og høyt blodtrykk om du fortsetter å jæ..... med den. Hydraulikkcylindre er ikke akkurat mangelvare. Får vel kjøpt en rimelig av klubben vil jeg tro. Mye enklere slik. :wink: :)
Mvh
Post Reply