Alt går som sirup

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Alt går som sirup

Post by CarlT »

På min nye T2 så går hydralikken tregt. Rattet går sent tilbake, den løfter seg sent, høyderegulatorene virker dovne osv... Alt virker bedre når den er varm, men er fremdeles ikke like bra som min 22TRS.

Jeg skal bytte all LHM ved første anledning, men kan det kun være det? Jeg lurer på om pumpa kan være litt slapp også.. Hva tror dere?
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Hvorfor ikke prøve med en Hydroflush kur på systemet, før du skifter til LHM senere. Prøvde det på en av mine biler og det hadde god effekt. Bilen ble som ny, takk til Classicparts :D
Kan jo også være at acc.kula er dårlig/gammel og trenger å fylles skiftes?

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

trymgreg wrote:Hvorfor ikke prøve med en Hydroflush kur på systemet, før du skifter til LHM senere. Prøvde det på en av mine biler og det hadde god effekt. Bilen ble som ny, takk til Classicparts :D
Kan jo også være at acc.kula er dårlig/gammel og trenger å fylles skiftes?

Trym
Kanskje jeg skal prøve det... Men jeg er ikke sikker, man får jo aldri fjernet alt, så jeg lurer på om det er bedre å heller skifte LHM et par ganger istendenfor å ha et "vaskemiddel" som man ikke helt blir kvitt... Jeg er sikkert bare paranoid.

Når det gjelder 5te kula, så har vel den ingen "funksjon" under heving har den det? Da går vel all olje som blir pumpet rett igjennom og rett til fjærkulene...?
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

HYDROFLUSH'n skal du jo kjøre med en stund, ca. 1500km, før du skifter tilbake til LHM. Dette "vaskemiddelet" fungerer jo som LHM-væske, samtidig som den renser systemet. På den stunden klarer den å rense bra opp i systemet. Bare husk å rense eller skift filterene i LHM tanken, ved hvert skifte av væske.

Acc. kula eller hovedkula som den også kalles, er jo den som har med hevinga og gjøre. Den står jo i kontakt med akkumulatoren og har jo da med heving, styring og bremsene å gjøre. Hvis den er flat/ødelagt får du dårlig funksjon på de nevnte tingene. Når man skifter acc.kula kan det være lurt å skifte bremse kula i samme slengen, på de bilene jeg har sett så ser det ut som bremse kula aldri har vært byttet. Så hvorfor ikke gjøre det i sammeslengen, så får man supre bremser.

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Når det gjelder 5te kula, så har vel den ingen "funksjon" under heving har den det?
Er hovedacc og/eller bremseacc tomme for gass vil disse fylles med olje samtidig som bilen skal heve seg. Da vil jo prosessen ta lengre tid. :wink:
Kjør en runde med hydraflush, men gjør ren tank og filter før du har det på, og det samme når du skifter til vanelig LHM igjen. Du får da renset pumpe, trykkregulator og Diravi. Resten er det vel så som så med, men det gjør godt. :wink: :D :D Sett bilen på nest høyeste trinn når du parkerer for natten så kanskje du får ut en del gammel LHM gjennom lekasje retur systemet. :shock: :D
Mvh
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Ok nå skal jeg ikke kverulere, men dersom Akula er tom for gass, Vil den jo ikke kunne motta noe olje, korrekt? Det er jo ingen gass til å komprimere for deretter å kunne gi "tilbake" olje... Så når bilen står helt nede vil jo olja mer eller mindre gå rett forbi A-kula, siden den er tom for gass vil den jo ikke "stjele" noe av trykket fra pumpa...

At styringen blir hard ved en def A-kule, forstår jeg. Men under heising så vil tro at dersom man ikke hadde noen A-Kuler så burde bilen prisippielt heise jeg raskere. :?

Jeg håper at jeg ikke har helt missforstått...
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ok nå skal jeg ikke kverulere, men dersom Akula er tom for gass, Vil den jo ikke kunne motta noe olje, korrekt?
Ikke korekt. :wink: Har du ikke gasstrykk ikula vil (nesten) hele kula fylles med olje etter hvert som trykket øker. Den er da bare en stor beholder med noe "gummskval" inni. :? Skjønner du hva jeg mener?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jeg tror også det er en fordel å ha akk-kula iorden. Din teori er riktig forsåvidt, man skulle tro at det raskeste var å ikke ha kulei det hele tatt. Men fordelen med akk-kula på plass er at den gjevner ut pumpas trykk-pulser med det jevne trykket systemet forbruker for å heise bilen. Det blir som en kondensator i en elektronisk krets, hvis det er bedre. :D Kondensatorer bruker ikke energi, de bare lagrer den.

Forøvrig tror jeg du får en god effekt av å bare bytte lhm også. Som regel fører det til at bilen heiser seg veldig mye raskere, og at den står oppe mye lengre. Jeg pleier å vaske tanken og filteret med bensin.



-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ikke glem at hydraulic-pumpa i våre kjære er j....g dårlig til å suge!! Kald LHM er ikk lett å få igjennom skitne filtere oppi beholderen!!
har masse Citroèn:-)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Jeg hadde en "liten" prat med Jon, og fikk litt veiledning i hvordan det henger sammen. Så jeg skal få sjekket A og B-Kula. Pluss Flusk og vask av alle filtere.

Jeg byttet LHM på TRS'n og det hjalp veldig, men T2 er MYE verre så jeg tror at det er noe galt også. Jeg er kanskje pessimistisk, så jeg begynner med flush og LHM. Og dersom det er fremdeles ikke helt 100, så skjekker jeg ekstra kulene.

Igjen takk for alle gode svar!!! Hva skulle en stakker ha gjort uten dette forumet :shock: :D
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Kjørt hundai...........
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

s.bjelke wrote:Kjørt hundai...........
Da tar jeg heller bussen
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citroengen

Post by citroengen »

jeg har hatt flere biler her hvor det har vært brukt motor olje på hydraulikken og da blir alt tregt..

trur du kommer langt med og skifte oljen...

mange bruker motor olje som en nød løsning...

hydraulikkpumpen er det nesten aldri feil med.. bortsett fra at de lekker i simeringen...
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

[quote="CarlT"][quote="s.bjelke"]Kjørt hundai...........[/quote]

Da tar jeg heller bussen[/quote]

hehe. Greit at man må kjøre annet.
Det er når man LIKER det man trenger doktor :)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Lobotomering er nok løsningen i slike tilfeller! :wink: :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply