Nødløsningssett.

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Nødløsningssett.

Post by jonsto »

Vet ikke om noen av dere har følt behovet for å kunne reparere et lekk hydraulikrør noen gang? Kom over dette settet: http://www.pleiades.uk.com/products_4.html
Snakket med Classic Parts og han anntydet en utsalgspris på ca. Kr. 1200,00 inkl. moms.
Er det flere som bestiller samtidig får vi muligens en bedre pris.
Dette er kun for å prøve å kartlegge interessen.
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Kan dette brukes til "ordinær" produksjon av ny hydraulikkrør også?

Jeg har, bank i bordet etc., aldri stått fast langs veien pga. hydraulikklekkasje, men har stått fast mange andre steder! Typisk at rør ryker med en gang du skal gjøre noe i nærheten av de, løsne en hydraulisk komponent eller lignende... Å kunne reparere dette langs veien er jo genialt om man vil satse på CX som bruksbil.

Tron
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citpilot wrote:Kan dette brukes til "ordinær" produksjon av ny hydraulikkrør også?

Tron
Jada. Jeg bruker denne, og den er billige og bra. Ikke så rask som den som klubben har, men den koster 1/10 part.... Så til å produsere til eget bruk er den glimrende!
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Hva er prisen for denne lille rørprodusenten? Og hvor får jeg tak i en??

Tron
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det er jo ikke mange rør som er lett tilgjengelige i veikanten, med CX'ens eminente jekk som løfteredskap. Loven om alle tings iboende forjævlighet tilsier at om et rør ryker under fart så er bruddet MIDT under motor, et av rørene ut til bakre sylinder el. l. De er vonde nok å bytte vel pallet opp på et garasjegulv.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Det er jo ikke mange rør som er lett tilgjengelige i veikanten, med CX'ens eminente jekk som løfteredskap.
Have fait, brother...

MÅ du videre så blir du fort kreativ. men det er ikke dumt med en garasje jekk du kan få lirket under tilhenger festet eller rammevangene foran. Eller så får du låne smøregrava til den vennlige, lokale bensinstasjonen..

Har du ikke rør/rørverktøy kommer du garantert ikke videre!

Tron
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Joda, jeg kjøer rundt med en kasse med forskjellig bak i bilen jeg, men det er bedre å fikse rørene først. Rustne rør ryker før eller senere, bedre at de ikke er rustne. Foruten rørbrudd/rembrudd er jo hydraulikksystemet utrolig velprøvd og stabilt. (jfr også gravemaskiner, fly, oljeinstallasjoner og skip der hydraulikk brukes i stor skala netopp av den grunn)
Men i kaldt regn og sludd, i mørket med stiv kuling er nok en bergingsbil en bedre investering.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Men i kaldt regn og sludd, i mørket med stiv kuling er nok en bergingsbil en bedre investering.
Uten tvil! Selv uten regn og sludd. :wink: Men å få reparert/skiftet røret på en eller annen plass i vårt langstrakteland kan alikevel by på problemer. Å få låne en bukk derimot kan jo være mulig. Eller å få et verksted til å gjøre jobben om du har rør og nippler. Skjønner dere poenget? Det var ikke i mine tanker å ligge i veggrøfta og skjøte rør. Til det liker jeg for godt å ha det behagelig. Men jeg forventer ikke at et landsens verksted skal ha rør og rørflenseverktøy til Citroën. :cry: Ikke et i en by heller forresten. :oops: De har det knapt nok på Citroën verksteder. Her er det snakk om hjelp til selvhjelp. :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ligg i grøfta dere, men jeg er intessert i dette verktøyet jeg! Kom det noe fornuftig utav det? Pris ?
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

De har et på Biltema jeg har brukt, til 7-800 kr. Tror det EGENTILG er produsert av Oakes. Man må kjøpe 3,5mm "klamme" eller hva det er utenom. Jeg har et slikt (og reserverør i bilen :shock: ) det fungerer fint (vet ikke hvordan mer proffe flenseverktøy virker)

ser identisk ut som denne:


Image

passende "klammer" kan kjøpes her:

http://www.automec.co.uk/cgi/enter.html
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Dette har jeg sett før. Tror også at det koster drøyt 70,-. Men skulle man først ha bestillt klammer fra england, så burde man kanskje ha bestilt alle tre dim. ? Eller ihvertfall 3,5 og 4,5?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er veldig sjelden at 4,5 mm rørene ryker. Det er de som går bakover langs ramma og over fra en side til den andre bak som representerer det største problemet. Samt de som går til løftecylindrene bak. Verktøet fra biltema er vel ok, men en må vel til england for å få 3,5 mm "klossene". Dessuten er det så stort at det er vanskelig å flense rørene når de sitter på bilen. Det må man jo nødvendigvis for å få til en skjøt "i marken".
Men det er jo ingen tvang om å melde sin interesse for denne pakka. Det er opp til hver enkelt å finne et konsept man er konfortabel med. Jeg syntes denne så interesant ut. Derfor la jeg ut linken. det var ikke meningen å starte en diskusjon om hva som er best i flenseverktøy. :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

foreløpig synes jeg det er tryggest å kjøpe ferdige rør, laget av folk som vet hva de holder på med :lol: :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Jeg er veldig interessert i et rimelig verktøy, og gjerne et man kan ta med på tur.

Men en ting jeg har lurt litt på, sånn ørlite på siden av topic, hvordan fungerer det i lengden med kobberledninger i aluminium? Det jeg mener er at vi stort sett skrur disse ledningene inn i alu sylindre, ventiler etc., hvordan reagerer kobber og aluminium??

Tron
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

pål wrote:Ligg i grøfta dere, men jeg er intessert i dette verktøyet jeg! Kom det noe fornuftig utav det? Pris ?
Heheeh :lol:

Classicparts kan skaffe det vil jeg tro, prisen er ca 4-500. Ingen prisgaranti men et anslag :D Eller du kan ringe til dem på linken og høre / bestille fra dem. Det blir kanskje billigere.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply