startmotor Xantia

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
rmar
Posts: 10
Joined: Thu 25 Jun, 2009 23:35
Location: Skedsmokorset

startmotor Xantia

Post by rmar »

har en startmotor som går tregt,akkkurat som om det var lite strøm på batteri,dette er byttet og lading er målt ok, kan det være dårlig jording?
noen som vet hvor ledninger (3 stk)fra HY tank skal kobles for å få giver i dashbor til å virke.ledn er fjernet av forrige eier
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: startmotor Xantia

Post by citro1cx »

rmar wrote:har en startmotor som går tregt,akkkurat som om det var lite strøm på batteri,dette er byttet og lading er målt ok, kan det være dårlig jording?
synes umidellbart det høres ut som børstene i motoren er sliten, men det kan selvfølgelig være jordfeil også. En enkel måte å finne ut det på er jorde starter med en startkabel. Om symtomet da ikke forsvinner er det kanskje på tide å skru opp starter og se nærmere på f.eks børster.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
rmar
Posts: 10
Joined: Thu 25 Jun, 2009 23:35
Location: Skedsmokorset

Re: startmotor Xantia

Post by rmar »

er det vanskelig og bytte børster,hvordan går jeg fram for å bytte børstene?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: startmotor Xantia

Post by citro1cx »

rmar wrote:er det vanskelig og bytte børster,hvordan går jeg fram for å bytte børstene?
Når startmotoren er tatt ut av bilen er det en grei sak å skru den opp å lodde på nye børster. Spørsmålet er vel heller om du får kjøpt børster.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: startmotor Xantia

Post by jonsto »

Det er ikke bare enkelt for hvem som helst å skifte børster i en startmotor. Man trenger en skikkelig loddebolt, og enda er det problematisk å få det til å holde. Tror nesten at tråden fra børstene til feltviklingene spesielt er punktsveiset på en måte. To ting kan anbefales. Enten å levere motoren inn til et firma som driver med sånt, eller kjøp en ny (overhalt) startmotor. Men hør deg litt rundt. Prisene kan varriere ganske mye.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: startmotor Xantia

Post by trymgreg »

Hei!
Før du begynner å tukle med å operere ut startmotoren, så vil jeg råde deg til prøve å bytte jordings kabelen som går fra minus polen på batteriet til motor/karroseriet. Slike kabler får du kjøpt nesten over alt og koster ikke all verden.
Greit å prøve det enkleste først, hadde samme problemet i vinter og da viste det seg at det var jordingskabelen som var problemet.
Dette fant jeg ut etter at jeg hadde byttet startmotoren :oops: !

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: startmotor Xantia

Post by givretto »

Trym: He he, tenkte jeg skulle være bråkjekk å si at det er nok ikke jordinga, vi har prøvd med startkabler direkte fra +/- på batteriet til */- på starteren uten positivt resultat. Men så prøvde jeg allikevel; satt startkabel fra minuspolen på batteriet til gods (motorfeste), og jaggu starta bilen som aldri før, gitt. Så der var problemet løst, ny kabel fra batteriet til gods er så godt som montert! Takker for alle innspill!
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply