Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Post by jamag »

-Hjelper en nevø å bytte clutch på en '95 Xantia 1.8.

Etter at girkassen er på plass igjen vil ikke clutchen fungere. Clutchwire virker "for lang", og jeg frykter at utløserlageret er løsnet fra gaffelen..
Pedalen henger skikkelig fast på clutchwiren, så feilen ligger ikke i den enden. Det lille jeg ser når jeg kikker inn inspeksjonsluka under clutch-huset tyder på normal operasjon av clutchen; lageret ser ut til å gli inn og ut på akslingen når vi beveger clutchgaffelen.

Jeg glemte å måle høyden på det nye utløserlageret i forhold til det gamle; kan det være ulikt? Har dere noen gode tips her..? Jeg håper indelig at jeg slipper å ta ut girkassen igjen..

-Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Post by pål »

kan det være noe annet?
Denne har vel som 2.0 16v lager av typen som sitter fast og trekkes mot girkassa av gaffelen?
har masse Citroèn:-)
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Re: Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Post by jamag »

Nei, denne har konvensjonelt utløserlager som "trykker" på trykkplaten- Utløserlageret henger fast på utløsergaffelen.

-Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Post by pål »

Hmmm,, og wire'en sitter som den skal oppå girkassa?
har masse Citroèn:-)
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Re: Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Post by jamag »

Dette er en jobb jeg har "arvet" halvgjort. Det var en annen som demonterte clutchwiren fra girkassen,og det er problemet mitt.. Hadde jeg demontert dette selv ville jeg husket hvordan det var festet.

Det er en svart relativt stor plasthette på clutchwiren som ligger løst oppå girkassen. Jeg hadde forventet at denne skulle festes til en brakett, men jeg finner ingen brakett i haugen av løse deler..

Jeg må forsøke å få fatt i bilder eller delemanual som viser hvordan dette skal se ut.


-Jamag
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Problem med skifte av clutch på Xantia 95

Post by pål »

Da er jeg 99% sikker på at du mangler brakett . mener den plasthetta er samme som på 16v og da skal den sitte i en brakett med en like stor ring ;-)
har masse Citroèn:-)
Post Reply