Kupevifte - lik som på XM?

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Kupevifte - lik som på XM?

Post by Thomazo »

Kupevifta på min 2000 modell Xantia (med AC) fungerete lenge bare på full fres.
Har lest meg frem (eget tema litt lenger ned i dette forumet) til at det da bare kan være de 2 kondensatorene i "regulatoren" som er defekt.
Citroën selger ikke kondensatorene løst, enten hele "regulatoren" eller hele vifte-klumpen, og det koster uansett skjorta.... med tanke på at kondensatorene koster ett par 20-kroninger.
Jeg bestilte kondensatorer og har hatt de liggende i skuffen lenge, og har levd med at vifta går på max (latskap).

I går slutta vifta helt å virke, så da måtte loddebolten til pers.
Fulgte bruksanvisningen fra tråden lenger ned i forumet. Enkel operasjon.
Men da alt var montert på plass virket faenskapet ikke :evil: Det vil si; vifta gikk på max i 10 minutter, så saktere og saktere før den til slutt stoppet. Enten er det noe annet galt, eller så har jeg fått tak i feil kondensatorer (?)

Så nå er jeg på jakt etter komplett vifte m/ "regulator" og kondensatorer.
Endelig til spørsmålet: Har hørt at vifta i Xantia og XM går om hverandre. STEMMER DET???
Hvis "ja" så har jeg litt større utvalg å lete i. Har lite lyst til å bestille denne til blodpris hos Citroën.

Tilleggsspørsmål: Noen her som tilfeldigvis har en vifte som passer - å selge meg?

PS: vet ikke om årsmodell (facelift) har noe å si, men har hørt at AC har. Min bil har altså AC....
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by Thomazo »

..................
Last edited by Thomazo on Thu 18 Nov, 2010 14:33, edited 1 time in total.
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by Thomazo »

Fant komplett vifte hos hugger i Hedmark- bestilte den.
Kommer fra en 2000 modell Xantia med AC, så den bør passe.

Så trenger da ikke plage dere med å endevende kasser i garasjer og loft.... he-he :lol:

Huggeren snakket noe om en motstand til vifta som sitter et annet sted enn i "viftemotor-klumpen", men dette gjelder vel for eldre modeller (uten AC)???
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by pål »

Jeg fikk hakeslipp når jeg hørt pris på vift til min Xantia , rimeligste jeg fant her i byen kom på 2300,- :shock: :shock: -96 mod med AC
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by jonsto »

Ikke for å henge meg opp i noe som sannsyneligvis er en skrive eller tanke feil, men du snakker vel om transistorer og ikke kondensatorer.
Men det hjalp jo ikke uansett da. :roll:
Mvh
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by Thomazo »

jonsto wrote:Ikke for å henge meg opp i noe som sannsyneligvis er en skrive eller tanke feil, men du snakker vel om transistorer og ikke kondensatorer.
Men det hjalp jo ikke uansett da. :roll:
Mvh
Stemmer det, Jon. Feil Tor :wink: Er transistorer jeg mener.
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by tdbugge »

Dama kjøpte i dag en 2000 mod HDI med AC der kupevifta ikke virker...sjekket på forumet hos citroenakuten der kom det et forslag at skal spraye w 140 bak på kontaktene på tenninglåsen? Noe som kan forklare det? Eller andre tips?
Tommy D.Bugge
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kupevifte - lik som på XM?

Post by rundgren »

tdbugge wrote:Dama kjøpte i dag en 2000 mod HDI med AC der kupevifta ikke virker...sjekket på forumet hos citroenakuten der kom det et forslag at skal spraye w 140 bak på kontaktene på tenninglåsen? Noe som kan forklare det? Eller andre tips?
Har ingen god forklaring, men tror det er et godt råd. Er visstnok klassisk at dårlig kupevifte har med tenningslås å gjøre.
Låser er jo generelt et av få problemområder på Xantia - har hatt problemer enten dørlåser, fjernstyring til sentrallås eller tenningslås på alle tre 200.000KM pluss-Xantiaene jeg har hatt.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply