Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Post by Thomazo »

Dette gjelder en 2000 modell Citroën Xantia Sedan, 2.0i 16v, bensin, automat.
Det drypper / renner hydraulikkolje fra rett foran venstre (førersiden) bakhjul.
Fjernet det bakre dekselet som dekker rørene, og fant ut at lekkasjen er i det nest ytterste røret (sett fra førersiden) oppe i bøyen i overkant av bakstilling. Vet nærmere øyesyn viser det seg at røret er rustent.

Jeg har ikke kunnskap eller erfaring med å bytte rør. Har fått baksmell på skatten - så trenger deres tips:
Hvilket verksted / person bør jeg kontakte (helst i Oslo / østlands -området) - for å få byttet hydraulikkrør til en fornuftig pris???
Kjenner du noen som kan ta en slik jobb litt billigere enn worst case (Auto Elite / Autoco)??

Og hva tror dere en slik reparasjon vil koste?

Har tatt to bilder, som finnes her:
http://cx.zapto.org/gallery/Thomazo/Lekkasje_2
http://cx.zapto.org/gallery/Thomazo/Lekkasje_4

Setter stor pris på ditt svar :mrgreen:

Mvh
Thomas Fjeldheim
tel: nittifem seksten trettifem førtifem
E-post: thomas.fjeldheim (A) gmail.com
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Post by Thomazo »

Citroën-verksted anbefaler at hele rørgata (4 rør) byttes. De estimerer ca. 14.000,- dette :shock:
4.000,- for rør og 10.000,- i arbeid......

Bilen er ellers i tipp-topp stand, akkurat godkjent og elsket av min kone - så den må bare fikses.

Håper noen av dere som leser dette kan hjelpe meg å finne et billigere alternativ!!!

Mvh
Thomas
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Post by tdbugge »

Thomazo wrote:Citroën-verksted anbefaler at hele rørgata (4 rør) byttes. De estimerer ca. 14.000,- dette :shock:
4.000,- for rør og 10.000,- i arbeid......

Bilen er ellers i tipp-topp stand, akkurat godkjent og elsket av min kone - så den må bare fikses.

Håper noen av dere som leser dette kan hjelpe meg å finne et billigere alternativ!!!

Mvh
Thomas
Jon lager rør så det får du via han..jobben kan du høre om Per Deren kan seg av?
Tommy D.Bugge
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Post by Thomazo »

Takk for svar, Tommy!
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Post by Thomazo »

Finner ingen som tar på seg jobben med å bytte hydraulikkrør på Xantia'n - så får vel forsøke selv.
Kort oppsummert er det ett av de lange rørene som går fra front til bak som er lekk helt bakerst (over bakstilling).
Rust, så sikkert lurt å bytte de andre 3 når man først er i gang.

Rørene er helt rustfrie frem til bakenden, så det hadde vært fristende å skjøte dem....
Er dette mulig (selv om det ikke er lovlig)??

Uansett. ser ut som hele bakstillingen må løsnes og legges ned (for å komme til)
Veldig takknemlig for tips (how to) av noen som har gjort det før :mrgreen:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lekkasje i Hydraulikkrør - hvem fikser dette??

Post by jonsto »

Er vel ikke noe forbud mot å skjøte rør. Går ut fra at det er et rør med utvendig diameter på 3,5 mm. Stemmer dette så har jeg hylser for å lodde med sølvlodd. Ring meg på tlf. 952 18 701.
Mvh
Post Reply