Stopper...

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Stopper...

Post by vegardb »

Besynderlig problem... Min 98 Xantia 1,8 16v har begynt å fuske/stoppe helt tilfeldig når den er blitt varm. Virker som det er noe med innsprøytningen, for når man da prøver å starte igjen tenner den og går i et sekund eller to (på startinjektor?). Lar man den så kjøle seg ned (30 min +), starter den som om ingeting var skjedd. Så kan den gå fint i flere dager, før det plutselig skjer igjen. Har skiftet "coiltopplokket" utenfor forskjell, men mistenker egentlig ikke tenningen da turteller virker hele tiden, så signalet fra svinghjulssensor kommer fram...
Bensinpumpa går som den skal, og trykket er sjekket. Mistenker en eller annen sensor, men klarer ikke finne ut hvilken. Noen gode råd?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Stopper...

Post by citro1cx »

vegardb wrote: Har skiftet "coiltopplokket" utenfor forskjell, men mistenker egentlig ikke tenningen da turteller virker hele tiden, så signalet fra svinghjulssensor kommer fram...
Bensinpumpa går som den skal, og trykket er sjekket. Mistenker en eller annen sensor, men klarer ikke finne ut hvilken. Noen gode råd?
vet ikke så mye om xantia, men problemet høres ut som om det er noe med regulering av bensin. Det finnes vel en "fuel injection pressure regulator" på Xantia?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Stopper...

Post by n10516 »

Det finnes sikkert en TDC sensor på Xantia. Om den går til streik når bilen er varm, vil den stoppe. Jeg hadde prøvd å spore den opp, sitter sikkert nær svinghjulet. Litt kjølespray vil ofte avsløre trøbbel med den...

Slike problemer er ikke ukjent på andre Citroën modeller, Mmen Xantia vet jeg ikke så mye om...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Stopper...

Post by mads »

Tennspoler? Sitter på noen Xantia (alle? nei, ikke særlig bevandret her) i en epoxyklad nær batteriet som sprekker med tiden. Napp ut, inspiser, kanskje vanne den når mølla går. Tennspoler skal være tette og tåle i hvert fall moderat vanning.

Halvbra / -døde spoler kan være utrolig ..eehh.. kreative? Underholdende..? ;-/
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Stopper...

Post by vegardb »

Er nok ikke tennspoler. De ligger innkapslet i "topplokket", og er allerede skiftet på mistanke. Heller nok mot en dårlig svinghjulssensor eller MAP-sensoren... Hadde lignenede problem med CX'en, og da var det svinghjulssensor!
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Stopper...

Post by n10516 »

Det var svinghjul sensor jeg mente med TDC (Top Dead Center) sensor, dvs. den sensoren som gir info til ECU om svinghjulpos og hastighet. Jeg vet på andre Citroën modeller kan denne bidra med mye humor... :? :P :wink:

Ellers vil jeg anta at det er nyttig info å hente på "Akuten" når det gjelder Xantia, det er vel flere Xantia folk der enn her, men jeg kan jo ta feil...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Attila
Posts: 12
Joined: Mon 28 Apr, 2008 12:21
Location: Oppegård

Re: Stopper...

Post by Attila »

Jeg har opplevd at tomgangsmotoren kan være synderen for mystiske problemer...
Atle
'99 Xantia TCT Activa, '98 Xsara VTS, '11 DS3
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Stopper...

Post by vegardb »

Problem løst!
Det viste seg å være MAP-sensor. Sitter på undersiden av manifolden, og senser trykket (vakuum) som sendes til "hjernen". Byttet med en jeg hadde liggende (Meget (!) trangt å komme til), og bilen har gått som ei klokke siden.
Godt man tar vare på deler som kan være kjekt å ha fra vrak...
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
Post Reply